ANNONS:

Volvo XC40 - imponerar!

Publicerad 2018-03-09

Volvo XC40

Att Volvo XC40 blev vald till årets bil i Europa kom till viss del som en överraskning men ändå inte. När man väl har kört nya XC40 så förstår man varför. Efter framgångarna med både XC90 och XC60 så kommer nu helt nya XC40. Vad är det som gör helt nya XC40 så bra?

    

Helt ny plattform

Nya XC40 är den första modellen som byggs på Volvo Cars nya modulbaserade bilplattform (CMA), en plattform som kommer att användas för alla kommande modeller i 40-serien, inklusive modeller som drivs enbart på el. Till skillnad från SPA-plattformen är den nya CMA-plattformen speciellt utvecklad för mindre bilar och öppnar för en framtid med djärvare design och teknik.
    

Design, interiör och komfort

Designen på nya XC40 är djärv och sportig och harmoniserar väl med interiören. Har man kört Volvo tidigare känner man väl igen sig i XC40 med den stora pekskärmen centralt placerad i mitten av instrumentpanelen.
    

Volvo XC40


    
Den breda motorhuven och fronten ger XC40 ett kraftfullt utseende. Bakifrån är den riktigt snygg med den helt släta bagageluckan med bokstäverna Volvo som enda detalj, snyggt, stilrent och modernt.
    

Volvo XC40


    
Komforten är som det anstår en Volvo, riktigt bra. I baksätet finns det gott om utrymme både för korta och långa passagerare. Just barn som precis har vuxit ur barnstolen kan uppleva att hur de än sitter så slår de i fötterna i ryggen på framsätet då sittdjupet inte riktigt är anpassat för barn och deras ben, men något sånt var det inte tal om. Dock kan det kännas lite ”instängt” i baksätet då man sitter ganska djupt och det tvådelade fönstret är lite mindre och sitter ganska högt, vilket gör att barn kan ha svårt att se ut. Det finns gott om flera smarta förvaringsfack i kupén vilket gör att man slipper ha en massa föremål som ligger löst på golvet eller på sätet. Lastutrymmet är bland de största i klassen och rymmer minst 460 liter, och här har du möjlighet att utnyttja lastytan maximalt.
    

Volvo XC40


    
Det vikbara lastrumsgolvet anpassar du efter vad du behöver få med dig. Under mattan finns dessutom ett låsbart utrymme. Fäller vi det tvådelade baksätet får vi en helt plan lastyta och kan lasta hela 1 336 liter.
    

Volvo XC40


    
Förarkupén är mycket trevlig, jag sitter högt och bra och har god uppsikt över vägen och mina medtrafikanter och de få reglage som finns sitter inom ett behagligt avstånd. Nästan allt styrs via den 9-tums stora pekskärmen och Volvos infotainmentsystem Sensus Connect, både på gott och ont.
Testbilen var utrustad med det mest avancerade infotainmentsystemet Sensus Connect Premium Sound med Harman Kardon-högtalare. Här styrs alltifrån sätesvärme och rattvärme till Volvos assistans- och säkerhetsfunktioner. En del tycker det är krångligt andra tycker det är jättesmidigt att ha alla bilens funktioner samlade i pekskärmen. Det här är verkligen en smaksak.
    

Volvo XC40


    

Motor och drivlina

Volvo XC40 finns med fyra bensin- och tre dieselalternativ;
    

Bensinmotorer:

  • T3 3-cylindrig 1,5 liters bensinmotor 156 hk 6-vxl manuell
  • T4 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad bensinmotor, 190 hk, 8-stegad automatlåda
  • T4 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad bensinmotor, 190 hk, 8-stegad automatlåda, AWD
  • T5 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad bensinmotor, 247 hk, 8-stegad automatlåda, AWD


    

Dieselmotorer:

  • D3 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad dieselmotor, 150 hk, 8-stegad automatlåda eller 6-vxl manuell
  • D3 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad dieselmotor, 150 hk, 8-stegad automatlåda eller 6-vxl manuell, AWD
  • D4 4-cylindrig 2,0 liters turboladdad dieselmotor, 190 hk, 8-stegad automatlåda


    
Alla motorer är Euro 6-miljöklassade
    
Testbilen var utrustad med en 4-cylindrig 2,0-liters turboladdad bensinmotor och en 8-stegad automalåda med sportmode och fyrhjulsdrift. En mycket kraftfull motor med direkt gasrespons.
    

På ojämn mark

En del av min teststräcka är i riktigt dåligt skicka. Vägen är väldigt ojämn med både håligheter och tjälsprickor. De allra flesta moderna bilarna tar sig an mindre bra vägar på ett mer eller mindre bra sätt. Man sitter sällan och hoppar i bilen, men man kan känna av ojämnheterna väldigt tydligt och det kan bli lite skumpigt.
    
Ute på vägen går XC40 riktigt fint. Det är kul att lägga i körläget dynamic där man verkligen känner av accelerationen när man trycker gasen i botten. Motor och växellåda går riktigt fint tillsammans. Styrningen är riktigt bra och jag upplever att den svarar direkt. Känslan blir lite go-cartaktig när vi susar fram på de uppländska vägarna. Volvo XC40 är verkligen en stabil och välbalanserad bil. Vi passerar det riktigt dåliga vägpartiet och det var här som XC40 verkligen imponerade på mig. Vi ”flöt” över den här dåliga vägen och kände knappt av dess ojämnheter oavsett hastighet. Helt klart imponerande!
    

Sammanfattning

Har Volvo lyckats? Nya XC40 är en snygg, sportig och karismatisk bil med lite högre markfrigång (20cm). Den är, trots sin kompakta storlek, förvånansvärt rymlig med goda förvaringsmöjligheter i kupén och ett generöst lastutrymme, t o m störst i klassen. Det här är en välbalanserad bil med direkt styrning, hög åkkomfort och go-cart liknande körkänsla. Nya XC40 är en bil som tack vare sin smidighet lämpar sig lika väl i storstaden som på slingriga landsvägar och motorvägar.
    Finns det något negativt att säga? Ja, det skulle vara priset. Testbilen som vi körde Volvo XC40 T5 AWD R-Design var rikligt utrustad med både klimatpaket Volvo on Call med car sharing, lastpaket,teknikpaket pro och flera tillval som Sensus Connect Premium Sound, Harman Kardon 9, elmanövrerat panoramaglastak kostar 509 300kr. Det är lite saftigt. Släng på några tusenlappar och du får en mycket välutrustad XC60.
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.