ANNONS:

Kia Stinger - imponerande prestanda och komfort

Publicerad 2018-02-14

Kia Stinger

Kia Stinger lyfter Kia till nästa nivå. Stinger är en lyckad kombination av både prestanda och komfort. Vädret var allt annat än bra. Snö och slask varvades med is och vatten. Det var en grymt rolig testvecka.

    
Under 2017 har Kia lanserat inte mindre än sex helt nya bilmodeller; Picanto, Rio, Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Niro Plug-In Hybrid, Stonic och Stinger och därmed stärkt positionen samt etablerat märket i fler segment. Kia är just nu Sveriges tredje största bilmärke efter Volvo och Volkswagen med 6,1 procent av personbilsmarknaden enligt 2017 års försäljningsstatistik.
    
Vi har tidigare hyllat Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid för dess generösa utrymmen, komfort, köregenskaper och klassledande räckvidd på el. Nu är det dags för nästa succé, Kia Stinger. Vilken häftig bil!
Kia Stinger är en av sju bilmodeller som nominerats till den prestigefyllda titeln Årets Bil i Europa 2018 och vi på tjänstebilen förstår varför.
    

Generösa utrymmen

Kia Stinger är en sportig landsvägskryssare som erbjuder både prestanda och komfort. Exteriören är kraftfull och muskulös. Stinger är 483 cm lång och 187 cm bred med ett axelavstånd på 291 cm vilket gör att det finns gott om utrymme för samtliga passagerare.
    

Kia Stinger


    
Bilar av denna karaktär som är lite sportigare i modellen blir oftast lite trängre i baksätet, men något sådant var det inte frågan om här. Här kan faktiskt fyra vuxna åka på en weekendtripp och sitta bekvämt. Bagageutrymmet har en lastkapacitet på 406 liter vilket rymmer både två och tre resväskor utan problem. Fäller man baksätet kan man lasta hela 1114 liter.
    

Kia Stinger


    
Interiören är snygg, stilren och sportig och harmoniserar väl med den exteriöra designen. Med sportstolar i nappaläderklädsel varvat med detaljer i aluminium, läderklädd sportratt och de runda utblåsen som sitter mitt i instrumentbrädan under den 8-tums stora pekskärmen, har man skapat en känsla av lyx och förstklassig komfort.
    

Kia Stinger


    

Motor och drivlina

Testbilen med en 3,3-liters V6-bensinmotor, en 8-stegad automatlåda med dubbelturbo på 370hk bjöd oss på en riktigt härlig testvecka. Stinger accelererar 0-100km/h på 4,9 sekunder och har en toppfart på 270 km/h. Bilen är fyrhjulsdriven och har fem körlägen att välja på; Smart, Eco, Comfort, Sport och Sport plus. Trots sin V6:a och sportiga framtoning så är det här en bil som jag tror går allra bäst på lite längre körningar. Testbilen var utrustad med 19-tums fälgar och trots det så gick den riktigt bra även i sportläget på lite mindre bra vägar utan att vara speciellt stötig. Styrningen kändes bra och direkt och anpassades väl efter vilket körläge jag valde.
    

Sammanfattning

Kia har lyckats kombinera prestanda och komfort som hör till prestandabilar i sportbilssegmentet och vi kan inte låta bli att höja på ögonbrynen och ge Kia en varm applåd. Stinger fick högsta betyg, fem stjärnor av fem möjliga, i Euro NCAPs krocksäkerhetstest.
    
Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger enligt KIAs uppgifter på 10,6 liter/100 km och som vanligt är KIA väldigt ärliga i sina siffror. Bränsleförbrukning vid blandad körning landade på 10,1 liter/100 km, och då ska jag villigt erkänna att det var kul att trycka plattan i botten för att känna av accelerationen.
    
Priset då? Testbilen vi körde kostar från 514 900kr. Som alltid är Kias bilar väldigt välutrustade redan i grundutförandet med bl a Adaptiv farthållare
, Aktivt filövervakningssystem, Backkamera
, Autobromssystem med fotgängarskydd, Eluppvärmda framstolar
, Head-Up Display, Körlägesväljare
, LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus och automatisk höjdjustering, Eluppvärmd sportratt, Navigation med 8" pekskärm
 och detta är bara en del av all utrustning som är standard.
    

Kia Stinger


    
Kia Stinger erbjuds i tre olika utföranden:

  • 2,2 CRDI AWD AT8 200 hk GT Line – från 429 900 kr med bl a Head-Up Display, backkamera, navigation, Harman/Kardon 15 högtalare, Android Auto™ och Apple CarPlay™, nyckelfritt system.
  • 2,2 CRDI AWD AT8 200 hk GT Line Plus – från 453 800 kr med bl a Around View Monitor, dödavinkelvarnare, trådlös mobilladdare, varning för bakomvarande trafik vid backning, ventilerade framstolar.
  • 3,3 T-GDI V6 AT8 370 hk GT AWD – från 514 900 kr med bl a Brembo-bromsar, 19 tums aluminiumfälgar, ECS aktiv fjädring, fyra runda avgasrör, förarstol med Power Air cell support, glastacklucka, sportstolar i nappaläder, Variable Gear Ratio-styrning.


    




    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.