Iskörning med tuffingen Volkswagen T-Roc

Publicerad 2018-02-07

Volkswagen T-Roc

Volkswagen utökar sitt modellutbud med helt nya T-Roc, en stark utmanare i det populära segementet mellanstor SUV. Vi har testat T-Roc i kalla men soliga Arvidsjaur. Ute på isen var det dags för kompaktsuven att bekänna färg.

    

Liten exteriört - stor interiört

Helt nya Volkswagen T-Roc är en tuff och lite småkaxig SUV som positionerar sig under Tiguan och är byggd på Volkswagens modulära MQB-plattform. T-Roc är 423,4 cm lång, 181,9 cm bred, 157,3 cm hög och har ett axelavstånd på 260,3 cm. Storleksmässigt kan man säga att T-Roc har en Golfs kompakta mått på utsidan – något högre på höjden – medan insidan är som en Passat.
    

Volkswagen T-Roc


    
Designen är sportig och formspråket påminner om storebror Tiguan. T-Roc är den första Volkswagen-SUV som kan beställas med tvåfärgad design där tak, A-stolparna och kåporna på sidospeglarna går i kontrast. Den tuffa exteriören harmoniserar väl med interiören som är modern och fräsch.
    

Rymlig interiör med digital förarmiljö

Det generösa axelavståndet gör att det finns gott om plats för både förare och passagerare. Man sitter högt och bekvämt. Det finns flera smarta förvaringsfack både i dörrarna och i mittkonsolen. Under reglagen till klimatanläggningen finns ett förvaringsfack för smartphones, med två USB-uttag och med induktiv laddning.
    

Volkswagen T-Roc


    

Volkswagen T-Roc


    
Bagageutrymmet är hyfsat stort och lättlastat. Med baksätet uppfällt finns det plats för 445 liter till ryggstödets överkant, vilket är 40 liter större än Audi Q2. Fäller man baksätet får man ett lastutrymme som rymmer hela 1 290 liter.
    

Volkswagen T-Roc


    
Har du kört en Volkswagen tidigare kommer du att känna igen dig i T-Roc.
Förarmiljön är mycket trevlig och alla reglage finns inom ett behagligt avstånd. Bakom ratten sitter den 11,7 tums stora Active Info Dispaly (tillval) som förser föraren med all nödvändig information. I mitten av instrumentbrädan sitter en 8-tums dislplay som finns med infotainmentsystemet Composition Media eller Discover Media som även innehåller ett navigationssystem. Allt är väldigt logiskt och det är varken krångligt eller svårt att navigera sig i de digitala instrumenten.
    

Volkswagen T-Roc


    

Hur mycket rockar Volkswagen T-Roc?

På plats i det kalla men soliga Arvidsjaur körde vi T-Roc både på landsväg och utmanande banor på sjöis. Första ögonkastet på T-Roc gjorde mig glad. När jag såg den här lilla tuffingen så ville jag inget annat än att sätta mig bakom ratten och rocka loss. Bilen jag körde, Volkswagen T-Roc GT, var utrustad med en 2,0-liters bensinmotor på 190 hk och en 7-växlad DSG-låda med 4MOTION. 16-tums fälgar är standard men på GT-versionen ligger fokus på sportiga detaljer som komfortsportstolar, 17-tumsfälgarna ”Kulmbach”, LED-strålkastare och Active Info Dispaly. Alla fyrhjulsdrivan versioner av T-Roc är utrustade med 4MOTION Active Control med körprofilsväljare som standard. 4MOTION active control anpassar alla relevanta assistanssystem efter olika körförhållanden sekundsnabbt. Med körprofilsväljaren kan jag välja på fyra olika körlägen. Vrider jag reglaget åt vänster kan jag välja på ”Street” och ”Snow” och vrider jag den åt höger kan jag välja mellan två olika offroad-lägen, Offroad och Offroad individual. Utöver detta kan jag även välja på andra körlägen som Comfort, Normal, Sport och Eco.
    

Volkswagen T-Roc on ICE


    
Under denna testkörning var T-Roc utrustad med dubbdäck speciellt anpassade för iskörning, vilket kändes när vi körde på landsväg. Det här är inga däck som man ska köra med på vanliga vägar. Minsta lilla förändring i rattningen kändes på en gång och gjorde bilen orolig. Men som sagt dessa däck är inga ”vanliga” dubbdäck utan gjorda för iskörning eller på hårt packad snö. Väl på isen så var känslan helt annorlunda. Här kunde vi gå loss ordentligt och T-Roc kändes som handen i handsken när vi sladdade runt på isen.
    

Sammanfattning

T-Roc är en jättetrevlig bil. Den exteriöra designen är tuff, kaxig och tilltalande, likaså interiören som är modern med en lättnavigerad förarmiljö. Det här är en bil för dig som vill ha en lite högre sittposition, goda utrymmen för förare och passagerare, bra köregenskaper, ett bra lastutrymme och möjlighet att dra upp till 1700 kg. Mycket bil till ett bra pris. T-Roc är smart och rikligt utrustad redan i grundutförandet. Dessutom har T-Roc fått högsta betyg i säkerhet av det europeiska krocksäkerhetsinstitutet Euro NCAP. Med den här bilen kommer man inte ha några problem att ta mark i det populära segmentet kompaktsuvar. T-Roc är en stark utmanare till både Volvo XC40 och Audi Q2.
    

Volkswagen T-Roc


    

Motoralternativ och priser

    
Bensinmotorer

  • 1,0 TSI 115 hk, 6-växlad manuell, framhjulsdrift: från ca 214 900 kr
  • 2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 264 900 kr
  • 2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION GT: från ca 289 900 kr


    
Dieslelmotorer

  • 2,0 TDI 150 hk, 6-växlad manuell, 4MOTION: från ca 259 900 kr
  • 2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 275 400 kr


    
Fler motoralternativ som kommer

  • 2,0 TDI 190 hk, 7-växlad DSG , 4MOTION GT: släpps preliminärt i mitten av februari 2018.
  • 1,5 TSI 150 hk, 7-växlad DSG , 4MOTION: släpps preliminärt i juni 2018.


    



Dela med dina vänner och kollegor