ANNONS:

Mercedes All-Terrain - när poängen är att va tuff i terrängen!

Publicerad 2018-01-29

Mercedes E220d All-Terrain

Mercedes E 220 d All-terrain är Mercedes terrängversion av populära E-klass kombi, som vi tidigare testat och som verkligen imponerade på oss. All-Terrain har en SUV-inspirerad design, grövre karossdelar och högre markfrigång. Dessutom har bilen luftfjädring och 19-tums fälgar som standard, vilket ska ge bättre komfort på dåliga vägar. Hur bra är Mercedes All-Terrain?


    

Interiör och komfort

Mercedes All-terrain är en rymlig kombi med hög komfort.
Förarmiljön är trevlig och den stilrena interiören känns väl igen från vanliga E-klass med Cockpit display som breder ut sig i instrumentpanelen. Cockpit display är ett kombiinstrument och består av två widescreen-skärmar som ser ut som en enda stor skärm. Den ena delen visar hastighetsmätare, varvtal, bränsleförbrukning, bilens körläge etc och den andra delen av pekskärmen innehåller infotainmentsystemet samt navigator. Stilrent, snyggt och lättnavigerat.
    

Mercedes E220d All-Terrain


    
Vi sitter bra både i fram och baksäte. Även när jag skjutit bak framstolarna så långt bak det bara går, sitter man fortfarande bekvämt i baksätet och har gott om utrymme för benen.
    


    
Det är lätt att lasta och bagageutrymmet rymmer hela 640 liter. De nya cargostolarna kan man dessutom ställa in och fäller man fram dem endast 10° så kan man lasta upp till 670 liter, utan att förstöra komforten i baksätet. Fäller man sedan baksätet kan man lasta hela 1820 liter, imponerande.
    

Mercedes E220d All-Terrain


    

Ut på tur

Jag sitter verkligen riktigt bra i förarstolen och jag har alla reglage inom ett behagligt avstånd. Det här är en mycket bekväm bil och den går riktigt bra på de svenska vägarna, utan att vara varken stötig eller svampig på något sätt. All-Terrain har 29 mm högre markfrigång än vanliga E-Klass kombi och med hjälp av luftfjädringen kan bilen ställas i tre nivåer, från 0 till +35 mm. Testbilen är utrustad med en fyrcylindrig dieselmotor på 194 hk vid 3 800 r/min, en 9-växlad automatlåda och 4MATIC fyrhjulsdrift som är standard liksom den ställbara luftfjädringen AIR BODY CONTROL. När vi tar oss ut i terrängen höjer vi karossen genom att ändra till All-terrain i körlägesväljaren och vi tar oss fram riktigt bra på den tighta skogsvägen. I All-terrain-läget kan vi köra i upp till 35 km/h sedan sänks karossen till normalläge.
    

Mercedes E220d All-Terrain


    
Att koppla in Drive Pilot, den "självkörande funktionen" är grymt häftigt. Systemet hjälper föraren att styra, accelerera, bromsa och reglerar hastighet och avstånd till framförvarande fordon i hastigheter upp till 210km/h, t o m i kurvor. Till och från kan systemet begära att man sätter ett finger på en liten touchpad på ratten för att känna att man som förare fortfarande är med.
Den adaptiva farthållaren fungerar mjukt och fint utan för kraftiga inbromsningar eller för ryckiga accelerationer. Temperaturen under testveckan låg mellan -4 grader och +7 grader vilket betydde alltifrån kalla hala vägbanor till regn och lera.
    
Allt fler bilar går mot autonom körning men hur fungerar den adaptiva farthållaren när det blir halt ute? Kan de självkörande funktionerna i Drive Pilot anpassa sig efter olika typer av vägförhållanden som ishalka, kall packad snö eller när det blir extremt mycket vatten på vägbanan? Finns det någon koppling mellan systemet och vilken typ av däck man använder sig av?
Systemet i sig anpassar sig inte i den bemärkelsen. Sensorerna kan sluta att fungera i t ex snö och detta aviseras då till föraren. Självkörande funktioner ska inte användas vid halka och kraftigt regn. Mercedes själva säger att de uppmanar sina kunder att använda de självkörande assistansfunktionerna under normala trafikförhållanden. Det finns ingen koppling mellan däcktyp och systemet i sig.
    

Mercedes E220d All-Terrain


    

Sammanfattning

Mercedes E 220 d All-Terrain erbjuder allt det som den aktiva människan önskar utan att kompromissa. Hade man det avlånga kombiälskande landet Sverige i åtanke när man formade bilen? Ja, man skulle kunna tro det. Hög komfort, mycket goda lastutrymmen och bra köregenskaper både på vägen och i terrängen. E-klass All-Terrain tar sig an gropar, djupsnö, mindre plogvallar och leriga skogsvägar på ett mycket bra sätt. All-Terrain imponerar på alla sätt och vis.
Det är en trevlig bil att köra både långa och korta sträckor.
När det gäller de självkörande assistansfunktionerna så pausar jag dem för ögonblicket då vädret just nu skiftar ordentligt från någon plusgrad och kraftigt snöblandat regn till några minusgrader. Jag väntar tills våren är här.
    
Priset då? För företagskunder finns en välutrustad Fleet Edition för 432 900 kr som innehåller en 12,3 tum stor färgskärm, navigationsystemet COMAND Online med Live Traffic Information, spegelpaket och parkeringsassistenten Park Pilot med backkamera. Dessutom är autobroms för fotgängare och Dynamic Select med fem olika körprogram som ändrar karaktär på både motor, styrning, växlingar och fjädring standard.
    


    

    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.