Test - Tesla Model S 75D & 100D botade räckviddsångesten

Publicerad 2018-01-19

Tesla Model S

Tesla Model S är bilen som skapade habegär när den kom. Snygg design, futuristisk interiör och räckvidd som räcker för de allra flesta. Dags för Tesla att bekänna färg. Det blev en spännande och inte minst sagt udda testvecka. Hur tror ni det gick för oss när vi testade Tesla Model S 75D och 100D?

    
Av alla elbilar som säljs är Tesla Model S-serien den som satt ny standard för elbilar. I och med den generösa räckvidden på upp till 490 km (minsta elmotorn) har den gjort det praktiskt möjligt även för långdistanspendlare att leva med elbil. Bilar som t ex Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3 gjorde det gröna alternativet möjligt redan långt tidigare, men föll lite på räckvidden, men genom åren har räckvidden ökat även där. Tesla Model S är en bil som folk har velat ha ända sedan den lanserades 2014.
    

Drivlina

Tesla är en mycket trevlig bil med snygg design och futuristisk interiör. Instegsmodellen Tesla model S 75D är fyrhjulsdriven och drivs av en elmotor med en effekt på 332 hk vid ett vridmoment på 525 Nm och med ett litiumjonbatteri på 75kWh vilket möjliggör 0-100 km/h på 5,4 sekunder.
Tesla Model S 100D har ett litiumjonbatteri på 100kWh och 0-100 går på 4,4 sekunder. Imponerande för en familjebil som drivs av enbart el.
    

Innovativ inredning

Förutom Teslas innovativa elektriska drivlina imponeras vi av den högteknologiska inredningen som domineras av en 17-tums stora pekskärm varifrån vi styr allt. Dessutom finns anslutbarhet till WiFi och internet. Tesla får regelbundet trådlösa mjukvaruuppdateringar som lägger till nya funktioner och förnyar touchscreen-skärmens utseende och känsla.
    

Interiör


    
Bakom ratten sitter en 12-tums stor TFT-skärm som förser föraren med all nödvändig information. Det här är en förarmiljö som verkligen är utformad för föraren. Att ladda Teslan tar ca 7 timmar att ladda fullt med en Tesla-laddbox. Att ladda batteriet till 80% vid en supercharger tar endast 30 minuter och att ladda batteriet vid ett vanligt hushållsuttag tar ca 13 timmar.
    

TFT-skärm


    

Komfort och förarmiljö

Interiören är mycket trevlig och man sitter riktigt bekvämt oavsett om man sitter i fram- eller baksätet, och jag imponerades av det generösa benutrymmet i baksätet.
    

Tesla Model S


    

Tesla Model S


    
Stolsvärme finns på alla platser vilket är extra skönt under kalla vinterdagar. I förarstolen sitter jag riktigt bra och jag har god uppsikt över vägen. Den stora pekskärmen sitter inom ett behagligt avstånd och jag styr allt vi den eller reglagen på ratten. Det finns även gott om lastutrymme. Bagageutrymmet rymmer mellan 895 och 1795 liter.
    

Tesla Model S


    

Mina dagar med Tesla

Det är en otroligt härlig känsla att köra på el. Körningen blir lugnare och mer harmonisk även fast det här är en bil som erbjuder både komfort och prestanda. Teslan går fantastiskt fint oavsett om vi kör på slingriga landsvägar, motorvägar eller i stadstrafik. Luftfjädringen gör att den tar sig an de allra sämsta vägarna på ett mycket behagligt sätt utan att vara varken för mjuk och svampig eller stötig.
Den självparkerande funktionen fungerar jättebra och är nog bland det bästa vi har testat.
    

förarmiljö


    
När det gäller räckvidden så är den angivna räckvidden 490km för 75D och 632 km för 100D. När vi testkörde bilarna låg temperaturen på mellan 0 och 7 grader plus. Körningen var väldigt blandad med både lite längre och kortare sträckor samt på motorväg och i stadstrafik. Räckvidden för oss uppgick till 320 km för 75D och 471 km för 100D innan det var dags att ladda batteriet på nytt och då fanns det fortfarande lite el kvar.
    
Mina framgångar att ladda via det vanliga hushållsuttaget var inte stora. När jag första gången stack kontakten i hushållsuttaget hände det ingenting. Efter att ha bytt hushållsuttag och kliat mig x antal gånger i huvudet ringde jag Teslas servicecenter som var mycket hjälpsamma. En stor eloge till Teslas proffsiga servicecenter som var mycket trevliga och redde ut mitt problem på någon minut (att vrida kontakten ett halvt varv).
Men mina problem slutade inte där…
Jag bor i ett relativt nytt hus med 25 ampers huvudsäkring vilket inte verkar vara tillräckligt och resulterade i att jag fick besöka proppskåpet både en och två gånger då jag samtidigt som jag skulle ladda bilen hade både torkskåp och ugn igång. Rekommenderar inte att sköta tvätt och laga mat samtidigt som man ska ladda bilen om man inte har en Tesla-laddbox. Laddboxen kostar 5200kr och det är väl investerade pengar. Enklast möjliga för mig var att sätta mig i bilen och åka 22 km till en Tesla supercharger, ladda bilen och sen åka hem igen. Men, där gäller det att komma vid rätt tidpunkt. Har man otur så är det kö till laddstolparna och då får man glatt vänta.
    

Tesla Model S


    

Sammanfattning

Det var en kul och spännande testvecka. Min tidigare räckviddsångest är nu borta. Teslan är en fascinerande bil. Det finns gott om utrymme för både passagerare och bagage och det är en mycket behaglig bil. Jag gillade verkligen drivlinan och jag tycker att Tesla lyckats riktigt bra med att kombinera prestanda, komfort och el under en och samma kaross. Om man ska säga något negativ så är det laddningen. Ska man till fjällen på sportlovet och väljer att åka Tesla så får man planera resvägen och laddstop i förväg. Men i takt med att laddinfrastrukturen byggs ut så kommer det vara ett minne blott om något år eller två. Priset för instegsmodellen 75D ligger från 892 300 kr och för 100D 1 127 150 kr. Tesla har även 8 års batteri- och drivlinegaranti med obegränsad körsträcka.
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.