Nya Dacia Duster är en helt ny bil!

Publicerad 2018-01-10

Dacia Duster 2018

Redan de gamla grekerna uppskattade robusta fordon och provkörningen av helt nya Dacia Duster ägde rum just i Grekland, strax söder om Atén. Det var en mycket intressant testkörning där vi kan konstatera att nya Duster verkligen är en helt ny bil.

    

Modernare design

Dacia Duster som lanserades 2010 har sålts i över 2,5 miljoner exemplar, och mycket har hänt under dessa år. Nya Duster har genomgått en rad förändringar och fått en mer robust karaktär. Plattformen har man förstärkt och förbättrat för att bilen ska bil säkrare. Taklinjen har blivit högre, grillen har breddats och sträcker sig nu hela vägen ut mot de nya LED-strålkastarna vilket gör att bilen får ett bredare utseende.
    


    
Den horisontella motorhuven har fått en muskulösare design och bakljusen har blivit större och fått ett mer horisontellt utseende, vilket gör att Duster ser bredare och mer robust ut än tidigare.
    

Fräsch interiör

Även interiört har det skett en hel del förändringar. Här har man jobbat mycket på material, finish och komfort. Nya Dacia Duster känns mer påkostad än tidigare. På höjden har den vuxit 74 mm. Den har fått en ny instrumentpanel, ny dörrpanel och nya stoppade stolar där sittdynan vuxit 20 mm vilket gör att man sitter bekvämt och har bra med stöd under låret. Den förarorienterade miljön har blivit mer lättnavigerad och den nya ratten är mer ergonomisk än tidigare och går nu att justera både på höjden (40mm) och djupet (50mm).
    

Interior


    
MediaNav-skärmen och reglagen i mittkonsolen har flyttats upp vilket gör att vi nu kan se skärmen utan att behöva flytta på högerarmen som vi behövde tidigare. Dessutom sitter nu alla reglage inom ett mycket behagligt avstånd.
Även i baksätet sitter man bra.
    

Back seat


    
Det finns även gott om flera smarta förvaringsmöjligheter i kupén. Bagageutrymmet rymmer mellan 467 (4WD) och 478 (2WD) liter upp till hatthyllan. Är man i behov av större utrymme går det lätt att fälla baksätet och då får man ett maximalt lastutrymme på 1 623 liter.
    

Bagageutrymme


    

Motorer och drivlinor

Nya Duster kommer finnas med inte mindre än fyra olika drivlinor.
Bensinmotorn SCe på 115 hk är utrustad med en 5-växlad manuell växellåda och den lite större bensinmotorn, TCe på 125 hk är utrustad med en 6-växlad manuell växellåda. Båda finns med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
    

Down hill water


    
De två dieselmotorerna på 110 hk finns med antingen en 6-växlad manuell växellåda och med fram- eller fyrhjulsdrift, eller med en 6-stegad automatlåda. Vill man ha den 6-stegade automatlådan går den endast att få med framhjulsdrift.
    

Dacia Duster down hill


    

Hur är nya Duster att köra?

För det första så är nya Duster mycket tystare. Det är stor skillnad från tidigare generation och det märks att man arbetat med ljuddämpande material för att minska ljudet från vägen. Den nya elektriska servostyrningen gör Duster mer lättstyrd och jag upplever att styrningen är mer direkt än tidigare då den svarar på en gång. Dessutom går den mycket mjukare än tidigare generation som jag upplevde väldigt stötig. Nya Duster tar sig an dåliga vägar på ett bra sätt, det är en stor förbättring.
    

Dacia Duster limestone quarry


    

Förbättrad säkerhet

Nya Duster har förbättrats både när det gäller den aktiva och passiva säkerheten. Den passiva säkerheten har förbättrats bl a genom ett tjockare chassi, nya stötfångare, nya huvudstöd på framstolarna, nya krockgardiner, Isofix-förankring för barnstolar i baksätet med en ny i-Size-funktion där stödbenet som finns monterat på i-Sizestolarna sträcker sig ända ner till golvet. Nytt är också säkerhetsbältespåminnare för baksätet som både låter och nu även syns i instrumentpanelen och nya större sidobackspeglar som ger ökad överblick.
När det gäller den aktiva säkerheten har Duster fått nya förarassistansfunktioner som dödavinkelvarnare, hastighetsbegränsare och automatiskt helljus.
    

Dacia Duster 2018


    

Sammanfattning

Nya Dacia Duster är en helt ny bil. När vi för ett år sedan var på provkörningen av tidigare generation i Kroatien upplevdes Dustern stötig med trög styrning och dessutom var den väldigt bullrig. Nya Duster är mycket tystare i kupén. Åkkomforten har förbättrats mycket och den tar sig an ojämnheter på ett bra sätt utan att vara stötig. Den nya elektriska servostyrningen är fantastiskt mycket bättre än tidigare och stolarna är riktigt bekväma.
    

Dacia Duster Athens Greece


    
Även om man lagt till flera förarassistansfunktioner så saknar jag fortfarande Emergency break. Dacia förklarar det med att man har lyssnat på kundernas önskemål och detta är något som inte har efterfrågats.
Det finns fyra olika utrustningsnivåer: Access, Essential, Comfort och Prestige som är den högsta utrustningsnivån. Instegspriset på Access ligger från 99 000kr.
    

Dacia Duster 2018


    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.