Test Hyundai IONIQ 3-i-1

Publicerad 2017-12-12

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai IONIQ är komplett. Med lanseringen av Plug-in Hybriden i somras har man nu en miljöbil med en kaross och med tre olika drivlinor. Vad är skillnaden och hur funkade det för oss med de olika drivlinorna?

    
Hela debatten om dieseln, bonus malus och att införa miljözoner gör att fler och fler kan tänka sig ett mer miljövänligt alternativ. Trenden är tydlig, inte minst hos generalagenterna.
    
Vi har tidigare skrivit om Hyundai elhybrid och Hyundai Electric som lanserades för ett drygt år sedan. Våra intryck då var att IONOIQ var en av de trevligaste hybriderna och Electric var en av de trevligaste elbilarna. Nu har vi även testat Plug-in Hybriden. Vad är skillnaden mellan de olika drivlinorna? Hur långt kom vi egentligen på el? Är det bökigt att ladda bilen?
    

Design och interiör

Designen är riktigt snygg! Här har vi en 3-i-1 lösning med detaljer som skiljer de olika drivlinorna åt. Eftersom IONIQ på många sätt symboliserar framtiden inom miljöbilar är den självklart fylld med alla tänkbara högteknologiska funktioner. Dessa har man valt att låta subtilt framträda i den annars sobra Interiören. Bilens sportiga design som förstärker intrycket av körglädje har redan uppmärksammats och belönats med 2016 Red Dot Award för design.
    

Hyundai IONIQ electric

Hyundai IONIQ electric
    
Även interiören är snygg och stilren. Bakom ratten sitter en 7-tums stor TFT-skärm som förser föraren med all nödvändig information. I mittkonsolen sitter en 8-tums stor pekskärm som är kompatibel med Apple CarPlay och Android. Här ifrån styr vi infotainmentsystemet, navigering och samtal. Dessutom får vi en väldigt pedagogisk beskrivning av motorns energiflöde. Kör vi hybriden eller plug-in hybriden kan vi se hur bensinmotor och elmotor arbetar, samt om man kör på el, i hybridläge eller på bensinmotorn. Även Electric ger oss matnyttig information hur elförbrukningen ser ut.
    

Hyundai IONIQ electric

Hyundai IONIQ electric
    
Förarmiljön känns helt klart ombonad och det känns skönt att sätta sig bakom den eluppvärmda ratten när temperaturen sjunker ner mot noll. De läderklädda stolarna i fram finns med både värme och kyla. Även baksätet har eluppvärmda ytterplatser och gör det extra komfortabelt för passagerarna.
    

Hyundai IONIQ


    

Säkerhet

Säkerheten är viktig och IONIQ är redan i standardutförande utrustad med bland annat autobroms (AEB), dödavinkelnvarning (BSD/ARCTA), filhållningsassistans (LKAS) och adaptiv farthållare (SCC). IONIQ har fått högsta betyg i Euro NCAP med fem stjärnor av fem möjliga.
    

Vad skiljer de olika drivlinorna åt?

    
Hyundai IONIQ elhybrid drivs av både en bensinmotor och en elmotor. Drivlinan består av en fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor med en maxeffekt på105 hk vid 5 700 r/min, en elmotor på 44 hk med ett batteripaket på 1,6 kWh och en 6-växlad dubbelkopplingslåda. Här är den totala räckvidden 1 320 km och det går inte att välja om man ska köra på enbart el utan motorn känner själv av när den ska gå på el eller bensin. Batteriet laddas genom förbränningsmotorn under tiden man kör.
    

Hyundai IONIQ hybrid

Hyundai IONIQ elhybrid
    
Hyundai IONIQ Plug-In hybrid drivs av både en bensinmotor och en elmotor. Drivlinan består av en samma bensinmotor som i elhybriden, en fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor med maxeffekt på 105 hk, en elmotor på 61 hk med ett batteripaket på 8,9 kWh och en 6-växlad dubbelkopplingslåda. Här kan du med ett knapptryck enkelt välja att köra endast på el. Den deklarerade räckvidden på enbart el är 63 km. Det här betyder att vardagspendlingen och kortare sträckor med IONIQ plug-in hybrid går att köra på enbart el. Under vår testvecka kom vi som längst 56 km på enbart el. Den totala räckvidden är 110 km. Det är lätt att ladda plug-in hybriden. Antingen laddar du bilen via en snabbladdare eller via en laddstolpe. Det tar ca 4-5 timmar att ladda batteriet fullt. Alla bilarna är utrustade med kategorin ”laddningsstation” i navigatorn i Point of interest-menyn, där systemet hittar och guidar dig till närmaste laddstation.
    

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai IONIQ Plug-in hybrid
    
Hyundai IONIQ Electric drivs uteslutande av en elmotor med en batterikapacitet på 28 kWh med en maximal effekt på 120 hk och ett vridmoment på 295 Nm över hela varvtalsregistret. Deklarerad räckvidd på el är 280 km. Under vår testvecka som bestod av ömsom regn ömsom sol och kalla höstmorgnar kunde vi köra 218 km på el innan det var dags att ladda bilen igen och då fanns det visserligen lite el kvar. IONIQ Electric kan laddas på alla offentliga laddningsstationer. Laddningstiden ligger på ungefär 4-5 timmar. Det finns även snabbladdningsstationer med 100 kW i styrka där man kan man ladda batteriet till 80 procent på cirka 30 minuter.
    

Hyundai IONIQ electric

Hyundai IONIQ electric
    

Sammanfattning

Hyundai IONIQ är en mycket trevlig bil. Snygg design med en trevlig och ombonad interiör.
Vilken ska man välja då? Ja, allt beror helt på vad man har för behov. Man sitter skönt i IONIQ oavsett drivlina. Den är lättlastad och har ett bagageutrymme som rymmer 345 till 440 liter beroende på drivlina.
    

Hyundai IONIQ


    
Hyundai IONIQ Hybrid passar tjänstebilsförare som vill minska utsläppen, bränsleförbrukningen och bensinkostnaderna utan att behöva oroa sig för räckvidden, då man kanske inte alltid har tillgång till laddning. IONIQ hybrid går att köra helt utsläppsfritt upp till 120 km/h. Du kan ställa in olika körlägen som ökar eller sänker eldriften, och laddningen sker automatiskt under färd. Då CO2 utsläppen ligger på 79g/km klassas inte elhybriden som miljöbil. Priset ligger från 249 900kr och förmånsvärde från 1350kr/mån*
    
Hyundai IONIQ Electric passar tjänstebilsförare som vill ha ett riktigt lågt förmånsvärde och har tillgång till laddning både hemma och på jobbet. Då räckvidden uppgår till hela 280 km torde det inte vara något problem att pendla till och från arbetet i normalt pendlingsavstånd och då endast ladda bilen på hemmaplan. Priset ligger från 371 900kr och förmånsvärde från 863kr/mån*.
    
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid passar tjänstebilsförare som vill ha en supermiljöbil men samtidigt ha tryggheten av att ha en bensinmotor som stöd. Då bilen kan laddas via sladd går det att ladda upp den hemma eller på jobbet, och till stor del klara sig på endast el, men samtidigt kunna göra långa resor ute i landet och då tanka med bensin. Dessutom ligger CO2-utsläppen under 50g/km vilket gör att den klassas som supermiljöbil, vilket innebär att de får lika fördelaktiga förmånsvärden som elbilar. Priset ligger från 299 900kr och förmånsvärde från 933kr/mån*.
    
*vid 50% marginalskatt
    

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid


    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.