ANNONS:

Test Volvo XC60 D5 och T5 - absolut säkraste bilen just nu!

Publicerad 2017-12-05

Volvo XC60 exteriör

Tidigare generation av Volvo XC60 var en av de bäst säljande Volvomodellerna i Sverige, så när nya XC60 presenterades på Genevesalongen så var förväntningarna mycket höga. Detsamma gällde för oss när vi skulle provköra XC60 på hemmaplan. Det blev en spännande testvecka. Levde Volvo upp till våra förväntningar?

    

En helt ny bil

Nya XC60 är en helt ny bil, den är snyggare och sportigare än tidigare generation. XC60 är byggd på SPA-plattformen som ligger till grund för bilens utförande och teknik. Fronten har fått en ny grill och nya strålkastare. Den tidigare horisontella grillen har fått ett vertikalt utseende med Volvos klassiska emblem centralt placerat. Bakljusen har fått ett stramare utseende och sträcker sig in över bagageluckan. Likheterna mellan nya XC60 och XC90 är slående.
    

Volvo XC60 exteriör


    
Interiören är helt omarbetad och upplevs mycket mer exklusive än tidigare modell. Den har blivit större och har fått ny ratt, ny mittkonsol, ny instrumentering och ny stilren instrumentbräda där man styr i princip allt från stolsvärme till navigation och infotainmentsystem.
    

Volvo XC60 interiör


    

Säkraste bilen

Nya XC60, en av de säkraste bilarna som någonsin har tillverkats, är fullmatad med ny teknik. Det banbrytande City Safety-systemet har kompletterats med en ny styrassistansfunktion. Ett nytt säkerhetssystem som går under namnet Oncoming Lane Mitigation använder sig av styrassistansen för att mildra kraften vid frontalkollisioner, medan Volvos BLIS-system (Blind Spot Indication System) använder sig nu av styrassistansfunktionen för att minska risken för kollisioner vid filbyten.
    

Volvo XC60 BLIS


    
Pilot Assist, Volvos avancerade halv-autonoma förarassistanssystem, som tar hand om styrning, acceleration och inbromsningar på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp 130 km/h, kan fås på nya XC60 som tillval.
Här kan du läsa mer om Volvos säkerhetssystem i XC60
    

Motoralternativ och drivlina

Nya XC60 finns med dieselmotorn D4 som levererar 190 hk och D5 med PowerPulse-teknik som levererar 235 hk. Vi har även den bensindrivna T5 som levererar 254 hk och T6 som med både turbo och kompressorer levererar 320 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Nya XC60 kan också fås med Volvos prisbelönta T8 Twin Engine bensin plug-in-hybrid, som är toppmodellen i drivlineprogrammet och som ger 407 hk och en acceleration från 0–100 km/h på endast 5,3 sekunder.
    

Köregenskaper och komfort

Vi testkörde XC60 D5 och T5 med utrustningsnivån Inscription, båda med fyrhjulsdrift och 8-stegad automatlåda som dessutom är standard. XC60 är en mycket trevlig bil och båda motoralternativen med automatlådan kändes riktigt bra. De bjöd på bra köregenskaper och bra prestanda. Både D5:an och T5:an levererade bra acceleration och bra vägegenskaper. D5-modellen med PowerPulse som med tryckluft ger turboladdning direkt från låga varvtal ger snabbare respons och levererar en mycket tillfredsställande acceleration. Det ska ju vara lite roligt att köra bil också, och jag ska villigt erkänna att jag gillar att det händer något när man trycker på gasen. Luftfjädringen gjorde sitt till och bilen går mjukt och fint på de svenska vägarna utan att kännas svampig på något sätt.
    
Båda testbilarna var utrustade enligt den lyxiga utrustningsnivån Inscription, med läderklädda och ventilerade komfortstolar och 19-tumshjul. Vi sitter riktigt bra på alla platser i bilen. Komforten är som det anstår en Volvo – riktigt bra! Förarmiljön är mycket trevlig och är näst intill identisk med V90 och XC90. I princip alla knappar och reglage är samlade i den stående iPad-liknande 9-tums stora touchskärmen som är centralt placerad i instrumentbrädan. Genom Sensus Connect sköter man de flesta av bilens funktioner och infotainment genom fingersvepningar och fingertryck. Jag är inte helt förtjust i det. Det är visserligen en vanesak, man jag tycker inte att man ska behöva leta sig igenom tre olika menyskärmar för att hitta rätt. I början är det otroligt frustrerande och det stjäl fokus från bilkörningen. Men som sagt, det är nog bara en vanesak.
    

Volvo XC60 interiör


    

Levde Volvo XC60 upp till förväntningarna?

Sammanfattningsvis så är Volvo XC60 en riktigt bekväm bil. Framför allt gillade vi drivlinan i D5:an som passar XC60 som handen i handsken. Komforten är som det anstår en Volvo - mycket bra med generösa utrymmen och riktigt sköna stolar.
    


    
Vi uppskattade verkligen ljudsystemet från Bowers & Wilkins med sina 19 högtalare som bjöd på en mycket tillfredsställande ljudupplevelse och gjorde Bruce Springsteens The River rättvis.
    
Säkerheten är verkligen på topp och enligt krocksäkerhetsinstitutet Euro NCAPs tester är Volvo XC60 den absolut säkraste bilen. Bagageutrymmet som är lättlastat har blivit större och rymmer nu hela 505 liter. Det är bra, men det är ca en resväska mindre, än konkurrenterna Audi Q5 och BMW X3.
    

Volvo XC60 interiör


    
Levde den upp till våra förväntningar? Både ja och nej. På plussidan sätter vi säkerhet, komfort och köregenskaperna som var helt fantastiska.
På minussidan hamnar bagageutrymmet och bränsleförbrukningen. Bagageutrymmet är minst i klassen. Är man i behov av ett stort bagageutrymme så är det kanske avgörande om man väljer en annan Volvomodell eller kanske ett annat bilmärke framför XC60. Den verkliga bränsleförbrukningen var lite i det högsta laget där T5:an låg strax under litern per 10km. D5:an kom dock ner lite lägre och låg runt 0,85 liter/10km vid blandad körning.
    
Priset på XC60 T5 AWD ligger från 422 900kr och för XC60 D5 AWD från
465 900kr i grundutuförande med utrustningsnivå Momentum. Vill man ha det lite lyxigare och väljer utrustningsnivå Inscription får man lägga på ca 40 000kr.
    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.