Test Mercedes X-Klass - pickupen med premiumkänsla

Publicerad 2017-11-22

Mercedes X-Klass

Mercedes breddar sitt modellprogram och lanserar helt nya Mercedes X-Klass som höjer ribban bland pickisarna. X-Klass är en kraftfull pickup med robust konstruktion, bra köregenskaper både on and off road, men framför allt så har den en riktigt snygg interiör. Vid provkörningen som ägde rum norr om Stockholm både på bana och i terräng fick X-Klass bekänna färg.

    

En äkta Mercedes

Nya Mercedes X-Klass är en robust pickup med personbilskänsla. Här har man lyckats kombinera snygg design, komfort, körkänsla och säkerhet som i en vanlig Mercedes. Har man kört Mercedes tidigare så känner man väl igen sig.
    

Mercedes X-Klass


    
Att man i bilbranschen ”lånar” av varandra har väl knappast undgått någon och så är även fallet när det gäller X-Klass, vilket inte är något dåligt. Den baseras till viss del på Nissan Navara, där Mercedes tech-avdelning har lagt ner massor med tid och resurser på att utveckla en pickup som känns som Mercedes rakt igenom.
    

Lyxig interiör

Äntligen en pickis som verkligen känns som en personbil invändigt. Mercedes X250d 4MATIC finns med en fyradörrars dubbelhytt, där interiören upplevs både robust och lyxig med hög kvalitet på materialen vilket bidrar till hög detaljfinish. Det finns inte mindre än sex olika klädslar att välja mellan, varav två läderklädslar. Man kan även välja på tre olika panelutföranden och två olika utföranden på innertak. Stolarna är riktigt sköna och man sitter riktigt bekvämt.
    

Mercedes X-Klass


    

Lastvänlig

Flaket som är 1578 mm djupt och 1560 mm brett kan ta last upp till 1067kg. Även mellan hjulhusen är flaket tillräckligt brett för att rymma en europapall som lastas på tvären. Dragkrok är standard och X-klass kan dra släp på upp till 3500kg.
    

Mercedes X-Klass


    

Förarkupén och uppkoppling

Jag gillar förarmiljön som är mycket trevlig. Jag sitter bekvämt och jag har alla reglage inom ett behagligt avstånd. Det är lätt att koppla upp sig i nya X-Klass. Multimediasystemet Comand består av en 7 tums stor färgskärm och Audio 20 CD med Touchpad. Det är användarvänligt och lättnavigerat och jag styr allt via Touchpaden som är placerad i mittkonsolen.
    

Mercedes X-Klass


    
I Comandskärmen kan jag exempelvis styra allt ifrån mina samtal, streama musik, navigera mig eller vid trång utrymmen använda 360-kameran med fågelperspektiv. X-Klass är utrustad med åtta högtalare, skräddarsytt efter bilens kupé och ger en förstklassig ljudupplevelse.
    

Mercedes X-Klass


    
Liksom andra Mercedes-modeller har X-Klass försetts med ”Mercedes me”, vilket betyder att bilen har ett eget SIM-kort som lämnar information om bilens position, bränslenivå och annan fordonsstatus direkt i en app. Bilen lämnar också själv information om servicebehov till verkstaden och kan själv kontakta räddningstjänst i händelse av en olycka. Dessutom ger Mercedes me möjlighet till Live Traffic information. Här får man information om olyckor eller köer direkt i navigatorn som då räknar ut nya vägval.
    

Motor, drivlina och köregenskaper

Till Sverige kommer X-Klass inledningsvis med den väl beprövade drivlinan bestående av en fyrcylindrig 2,3-liters diesel på 190 hk/450 Nm vid 1500-2500 v/m, en 7-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift, och under 2018 kan vi se fram emot en V6-diesel på 258hk.
    
Det helt omarbetade chassit har blivit bredare och ger en spårvidd på hela 162 cm. Spiralfjädringen, den långa hjulbasen och spårvidden ger riktigt bra vägegenskaper. Vi började med bankörning. Styrningen är bra och direkt och trots sin storlek är den riktigt smidig och tar både kurvor och slalombanan mjukt och stadigt även i mycket höga hastigheter.
    

Mercedes X-Klass


    
I terrängen hanterar den allt ifrån lera till stockar och stenar mycket bra. Genom att lägga i fyrhjulsdrift med lågväxel (4LO) som är idealiskt vid krävande terrängkörning tog vi oss fram bra i skogen. När det blev riktigt tight på terrängbanan kopplade vi över till 360-kameran i Comand-skärmen och tack vare kamerans fågelperspektiv hade vi god kontroll på hur vi skulle köra i den tunga leran för att inte köra in i något träd. X-Klass imponerade verkligen både på bana och i terrängen.
    

Mercedes X-Klass pickup terräng


    
Mercedes har lagt ner mycket jobb på att skapa en bil med hög komfort och hög säkerhet. X-Klass är utrustad med skivbromsar och har starkare LED-strålkastare än någon annan pickup. Bland säkerhetssystemen finns bland annat sju airbags, bromskraftförstärkning, körfältsassistent och automatisk vägmärkesigenkänning.
    

Sammanfattning

Helt ny Mercedes X-Klass imponerade! Det här är pickisarnas "Rolls Roys". Förutom den robusta konstruktionen, den tuffa designen och den lyxiga interiören har den riktigt bra terräng- och vägegenskaper, och samma när det gäller körkomforten. Det här är helt klart en pickup som kommer tilltala både företagskunder och privatpersoner. Kan det här vara ett alternativ istället för en SUV?
    
X-Klass kommer att säljas i två olika utföranden Progressive och Power.
Progressive är den ruffiga skogsmullen medan Power är lyxvarianten. Priset på Progressive ligger från 315 900kr exkl. moms. Vill man lyxa till det lite och väljer Powerutförandet får man lägga på 45 000kr och då landar man på 360 900kr exkl. moms.
    

Mercedes X-Klass


    


Dela med dina vänner och kollegor