ANNONS:

Så bra är nya Renault Koleos?

Publicerad 2017-11-08

Renault Koleos

Nya Renault Koleos är en rymlig och komfortabel bil med klassledande kupéutrymme, och inbjudande interiör. Det blev en intressant testvecka där Koleos fick bekänna färg. Var komforten och köregenskaperna så bra som vi förväntat oss? Höll Koleos måttet?

    

Design och interiör

Renault Koleos är en helt ny bil i Renaults modellprogram. Här har man lyckats kombinera robust design och elegans. Det finns en hel del likheter med både Espace och Talisman som fronten med kromgrillen, det vertikala Renault emblemet och de C-formade fram- och bakljusen.
    

Renault Koleos


    
Interiören är stilren och ombonad. Instrumentbrädan och dörrpanelerna är utformade i mjukt material vilket bidrar till den höga finishen. I instrumentbrädan sitter en 8,7 tums stor pekskärm med multimediasystemet R-LINK 2. Det går lätt att koppla upp sig genom att ansluta telefonen via en kabel eller trådlöst via Bluetooth. Den uppkopplade surfplattan samordnar de flesta av bilens funktioner som infotainment, navigering, handsfree-telefon, radio och flera förarhjälpmedel. Belysningen i kupén kan varieras i flera olika nyanser alltifrån grönt till blått, gult, rött eller violett. Det stora öppningsbara panoramaglastaket som sträcker sig över baksätet gör att kupén upplevs ljus och luftig.
    

Renault Koleos


    

Fokus på komfort

Nya Koleos är en rymlig SUV med generösa utrymmen både för passagerare och bagage. När man utvecklade Koleos så var komforten en mycket viktig aspekt och där har Renault lyckats bra. Man sitter riktigt bra på samtliga platser i bilen. I baksätet finns det gott om utrymme både för ben och axlar och tre vuxna sitter bekvämt utan att skava på varandra. Det finns dessutom stolsvärme i baksätet vilket är mycket skönt när temperaturen kryper ner mot noll.
    

Renault Koleos


    

Smarta förvaringsmöjligheter och generöst bagageutrymme

Bagageutrymmet som är stort och lättlastat rymmer hela 579 liter. Är man i behov av ytterligare lastutrymme fäller man enkelt baksätet med Easy Break handtaget och får då ett lastutrymme på hela 1 795 liter. Dessutom kan den elektroniska bagageluckan enkelt öppnas med en liten fotsvepning under stötfångaren, vilket är mycket smidigt när man t ex har händerna fulla med matkassar.
Även i kupén finns det gott om smarta förvaringsmöjligheter. Handskfacket som är generöst utformat rymmer hela 11 liter och i mittkonsolen har vi ytterligare ett förvaringsfack som rymmer hela 7 liter.
    

Renault Koleos


    

Motor och drivlina

Renault Koleos finns med två dieselmotorer på 130 hk eller 177 hk. De nya motorerna är anpassade mot Euro 6b-kraven och är utrustade med Stop & Start-teknik, NOx-fälla och partikelfilter.
    
Den fyrcylindrig 1,6-liters dieseln på 130 hk finns med antingen automatväxellådan X-Tronic eller en sexväxlad manuell växellåda. Den motorn finns endast med framhjulsdrift.
    
2,0-liters dieseln på 177 hk är den mest kraftfulla motorn. Den ger bra dragkraft i mellanregistret och snabb acceleration tack vare högt vridmoment över ett brett varvtalsområde. Den motorn finns med antingen automatlådan X-Tronic eller en sexväxlad manuell växellåda och fyrhjulsdrift.
    
X-Tronic automatlåda är utvecklad för att ge ökad körglädje och minskad bränsleförbrukning. Det är en steglös CVT-växellåda med sju inprogrammerade steg. Den svarar omedelbart vid acceleration och ger en jämn och växlingsfri acceleration utan någon gummibandskänsla.
2,0-liters dieseln tillsammans med automatlådan X-Tronic är en mycket lyckad kombination som bidrar till en trevlig körupplevelse.
    

Renault Koleos


    

Smart fyrhjulsdrift

Renaults effektiva fyrhjulsdrift All Mode 4X4-i är riktigt bra. Man kan välja på tre olika körlägen utifrån underlag; 2WD, 4WD Auto och 4 WD Lock.
2WD–läget innebär framhjulsdrift oavsett körförhållande för lägsta möjliga bränsleförbrukning.
4WD Auto-läget gör att systemet analyserar körförhållandet och hjulens grepp för att beräkna den ideala fördelningen av vridmomentet mellan fram och bakhjulen för bästa väggrepp.
4WD Lock-läget innebär permanent fyrhjulsdrift och fungerar i hastigheter upp till 40km/tim. Mycket bra vid besvärligt underlag när greppet är extra viktigt.
    

Sammanfattning av testveckan

Renault Koleos är en mycket trevlig bil. Generösa utrymmen, riktigt bra kupékomfort, och ett väl tilltaget bagageutrymme. Förarkupén känns luftig och ombonad. Jag sitter högt och bekvämt och har god uppsikt över vägen och mina medtrafikanter. Alla reglage finns inom ett behagligt avstånd och det är lätt att navigera sig i förarmiljön. Infotainmentsystemet imponerade faktiskt. Det går mycket lätt att koppla upp sig med telefonen och i den 8,7 tums stora pekskärmen kan jag spegla min telefon. Röststyrningen för navigation, telefon, radio och andra applikationer fungerade jättebra. Med röststyrningen var det enkelt att ringa de samtal jag behövde ringa, utan att ens ta blicken från vägen.
Drivlinan med 2,0-liters dieseln och automatlådan X-Tronic är en mycket lyckad kombination som tillsammans med Renaults smarta fyrhjulsdrift ger bra väghållning och mycket bra köregenskaper.
    

Renault Koleos


    
Har Renault lyckats? Ja det har de! Kupékomforten och utrymmena i Koleos är mycket bra och som jag tidigare sagt så sitter man bra oavsett om man sitter i fram- eller baksätet där det finns gott om både ben- och axelutrymme, även för personer som är över 185 cm. Likaså har Renault lyckats med köregenskaperna som är mycket bra och jag gillar verkligen drivlinan och Renaults smarta fyrhjulsdriftssystem. Très bien Renault!
    

Renault Koleos


    
Priset på instegsmodellen ligger från 259 900kr och då ingår autobroms, navigator och rattvärme vilket är otroligt skönt en kall morgon. Priset på testbilen vi körde med 2,0-liters dieseln och högsta utrustningsnivån ligger på 329 900kr och då landar man också under 7,5 prisbasbelopp. Här får man en rymlig och komfortabel SUV med klassledande utrymme och bra köregenskaper till ett mycket vettigt pris.
    



    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.