Volkswagen Arteon - snygg, elegant och med mycket generösa utrymmen

Publicerad 2017-10-16

En del refererar till Arteon som en ny Passat CC och andra inte. Helt nya Arteon är för mig en helt ny bil. Här har vi en femdörrars coupé som kombinerar elegant sportbilsdesign med riktigt generösa utrymmen. Det blev en intressant testvecka med flera överraskningar och wow-känsla.

    

Arteon – djärv och elegant

Utseendet på Arteon är allt annat än tråkigt. Designen är djärv och sportig med sin långa muskulösa motorhuv. Jag tycker att silhuetten påminner lite om A5 coupé, med den mjuka svepande taklinjen. Kylargrillen som spänner över bilens hela bredd tillsammans med LED-strålkastarna och varselljusen, som båda är standard, ger Arteon ett maffigt utseende. Och visst är Arteon maffig!
    

VW Arteon


    

Enastående kupékomfort

Helt nya Arteon är en femdörrars Gran turismo-modell som är lite större än Passat. Arteon är baserad på MQB-plattformen som så många andra bilar ifrån Volkswagen Group. Jämfört med den klassiska sedanen, erbjuder en Gran Turismo mer utrymme och mer flexibilitet tack var sin långa hjulbas, coupé-liknande fastback-design och den stora baklucka.
    
Bilen är 486 cm lång, 187 cm bred och nästan 143 cm hög. Axelavståndet är hela 284 cm vilket skapar ett generöst utrymme för baksätespassagerarna. Tack vare det långsträckta taket är det även gott om plats i huvudhöjd. Baksätet är rymligt och tre vuxna personer sitter bekvämt och har dessutom mycket gott om benutrymme. Eller för att citera en av mina medpassagerare ”Oj, vad stort det är! Det känns lite som en limousin! Ytterplatserna har karaktären av att vara separata säten, både ergonomiskt och visuellt.
    

VW Arteon


    
Även fast innerutrymmena är generösa så har man inte behövt göra avkall på bagageutrymmet. När vi öppnade bagageluckan så blev det en wow-känsla. Det stora bagageutrymmet erbjuder ett lastutrymme på mellan 563 och 1 557 liter (med baksätet nedfällt), vilket är i storleksklass med Volvo V90 (560 liter) och Audi A6 (565 liter). Lasthöjden är dessutom 53 cm vilket gör att du kan lasta saker med lite höjd även fast det är en coupé. Jag fick lätt in min golfbag och min innebandyklubba (110cm lång) på längden och en stor IKEA-kasse på höjden. Det är få bilar av denna modell där man kan lasta på det sättet.
    

VW Arteon


    

Trevlig förarkupé med intressanta tillval

Förarmiljön är mycket trevlig. Jag uppskattade verkligen den analoga klockan som sitter mitt i instrumentpanelen, den drar minnet tillbaka till Volkswagen Phaeton. Har du kört en Volkswagen tidigare så kommer du att känna igen dig. Jag gillar den digitala instrumenteringen Active Info Display som sitter bakom ratten och Head-Up-displayen. Båda är visserligen tillval, men jag tror att det är en klok investering i långa loppet, om man ser till restvärdet på tjänstebilen.
    

VW Arteon


    
Volkswagen har tagit fram helt nya infotainmentsystem som varierar från 6,5 - 9,2 tum beroende på utförande. Testbilen vi körde var utrustad med toppmodellen av infotainmentsystemen Discover Pro och en 9,2 tums stor display med en glasyta, precis som på en surfplatta fast denna har också intuitiv geststryrning.
    

VW Arteon


    

Massor av ny teknik i nya Arteon

Arteon har flera nya och vidareutvecklade assistanssystem.
Adaptiv farthållare som nu tar med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar. 
Emergency Assist, 2:a generationen vilket gör att bilen styrs in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående, förutsatt att situationen så tillåter. 
Lane Assist filhållningshjälp som nu även reagerar på andra fordon. 
Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering, kurvan lyses upp redan innan man svänger in i den med hjälp av data från kamera, GPS-data och väginfo.
Det proaktiva passagerarskyddssystemet PreCrash, inklusive sensorer bak, känner av fordon både på sidan och bakom bilen. 
Side Assist filbyteshjälp som nu aktiveras redan vid 10km/h.
Sign Assist som inte bara läser av vägmärken utan även varnar föraren om man överskrider hastighetsbegränsningen.
    

Hur är Arteon att köra?

Efter att själv ha kört en Audi A5 tidigare privat, så kan jag inte låta bli att jämföra Arteon med den. Rätt eller fel? Oavsett så gör det inte Arteon orättvisa. Förutom designen som jag tycker påminner mycket om A5 gör även styrning och väghållningen det också. Drivlinan är riktigt bra. Motorn och dsg-växellådan fungerar mycket bra ihop. Den adaptiva farthållaren gjorde ett utmärkt jobb, den både bromsade och accelererade mjukt och fint istället för att upplevas nästan stötig med kraftiga inbromsningar eller hastiga accelerationer som det kan te sig på andra bilar.
    

Kort sammanfattat

Arteon är en mycket trevlig bil med riktigt bra körkomfort. Väghållning och styrrespons är i toppklass. Arteon har fått högsta betyg i krocksäkerhet, fem stjärnor av fem möjliga i Euro NCAP, och högsta betyg i klassen för fotgängarskydd med 85%. Dessutom tror vi med framtida Bonus Malus att det här är en bil med hållbart värde.
    

    

Motoralternativ och pris

2,0 TSI 280 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION (bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l/100 km*, CO2-utsläpp: 164 g/km*) Pris från ca 489 900kr.
    
2,0 TDI 190 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION, (bränsleförbrukning, blandad körning: i.u., CO2-utsläpp: i.u.) Pris från ca 399 900kr.
    
2,0 TDI 240 hk, 7-stegad DSG och 4MOTION, (bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km*, CO2-utsläpp: 152 g/km*) Pris från ca 434 900kr.
    
* Preliminära värden
    

VW Arteon


    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.