ANNONS:

ANNONS:

MINI Cooper S E Countryman ALL4 är ingen subtil britt

Publicerad 2017-10-12

Mini Countryman PHEV

Nya MINI Cooper S E Countryman ALL4 är MINI:s första Plug-in Hybrid. Räckvidden på el är upp till 40 kilometer. Klarade MINI vardagspendlingen på el? Det blev en mycket intressant testvecka. Höll den brittiska ”lilla” tuffingen måttet?

    
När vi i januari 2017 provkörde nya ”vanliga” MINI Countryman i de norska fjällen blev vi mycket positivt överraskade. Nya Countryman som har blivit större på alla sätt och vis, levererade utmärkt körkomfort och fantastiska köregenskaper. Det var där och då som nya Countryman satte ribban för modellen. Förväntningarna var höga och vi såg med spänning fram emot att testa MINIS första Plug-in Hybrid.
    

MINI är ingen ”mini” längre

MINI Cooper S E Countryman ALL4 är MINI:s första plug-in hybrid. Av naturliga skäl jämför vi den med tidigare generation av ”vanliga” Countryman, när det gäller storlek och komfort. Och, för den som tidigare har kört ”vanliga" Countryman så är det här en helt ny bil.
    
Mini är ingen ”mini” längre. Med en längd på 4,3 meter så har den vuxit hela 20 centimeter mot tidigare generation av ”vanliga Countryman”.
7,5 centimeter av dessa har fördelats mellan hjulaxlarna så innerutrymmena har blivit betydligt större. Att sitta i baksätet bakom en fullvuxen person i förarsätet går alldeles utmärkt. Bilen har även blivit tre centimeter bredare vilket kanske inte låter så mycket, men det gör faktiskt en hel del när det gäller komforten i baksätet. Countryman har blivit mycket rymligare.
    

Mini Countryman PHEV


    
Bagageutrymmet som rymmer 405 liter är hyfsat lättlastat. Jämför vi med "vanliga" Countryman är det 45 liter mindre i plug-in hybriden, vilket inte är så konstigt med tanke på batteriets placering. Av samma anledning försvinner flexibiliteten att kunna flytta baksätet i längsled för att skapa bättre benutrymme eller något större bagageutrymme.
    

En cool och kraftfull förarmiljö.

Förarmiljön har den typiska ”MINI-looken”. I mittkonsolen sitter den runda klassiska centraldisplayen som utrustats med ett navigationssystem med touchscreen-funktion, samt ergonomiskt utplacerade reglage som ger föraren en känsla av full kontroll i alla lägen. Det är lätt att navigera sig i centraldisplayen där jag kan följa allt ifrån bilens energiförbrukning till att streama musik via infotainmentsystemet eller navigera mig i stor-Stockholms trafikdjungel.
    

Mini Countryman PHEV


    

Tilltalande komfort

Komforten i MINI Cooper S E Countryman ALL4 är mycket tillfredsställande. Bilen upplevs mycket bättre isolerad än tidigare generation av den ”vanliga” Countryman. Man sitter riktigt bekvämt och har god uppsikt över vägen. Den går tyst och fint utan något störande väg- eller motorljud. Kör man dessutom på enbart el blir det nästan helt knäpptyst i kupén och det är riktigt behagligt att susa fram på vägarna.
    

Motor och drivlina

MINI Cooper S E Countryman ALL4 kan köras enbart på el i upp till 40 kilometer och har en toppfart med eldrift på 125 km/h. Den har samma hybriddrivlina som BMW 225XE Active Tourer. En 1,5-liters, trecylindrig turboladdad bensinmotor som utvecklar 136 hk och 220 Nm och en elmotor på 88 hk och 165 Nm som drivs av ett litiumjonbatteri på 7.6kWh.
Bensinmotorn som är placerad fram driver framhjulen och elmotorn som är placerad bak driver bakhjulen vilket ger Countryman elektrifierad fyrhjulsdrift som ger effektiva, dynamiska och stabila köregenskaper. Dessutom har Countryman mycket låga förbruknings- och utsläppsvärden: 2,1 l/100 km resp. 49 g/km CO2.
    

Ladda och kör

Det går snabbt smidigt och enkelt att ladda MINI Cooper S E Countryman ALL4. Litiumjonbatteriet som är på 7,6 kWh är placerat under baksätet framför elmotorn och kan laddas fullt på 2 timmar och 15 minuter via en wallbox-laddare med en laddkapacietet på 3,6kW. Har man ingen snabbladdare kan man göra som jag gjorde och ladda batteriet via ett vanligt hushållsuttag, och då tar det ca 3 timmar och 15 minuter.
    

Mini Countryman PHEV


    
Jag testade att ladda bilen under olika tider på dygnet och olika länge. Det som slog mig var att när jag satte mig bakom ratten och startade motorn fick jag alltid samma besked angående batteriet. Det var 100% fullt och räckvidden var 31km. Det här blev lite av en gåta för mig. Den totala räckvidden på el med fulladdat batteri är 40 km. Varför står det då i displayen att total räckvidd är 31 km med fulladdat batteri? Det här är en fråga som just nu är obesvarad.
    
Oavsett så påverkar körstilen den totala räckvidden på ren el. Via körlägesväljaren eDrive kan du välja på tre olika körlägen; AUTO eDrive, Max eDrive och Save Battery.
I läget AUTO eDRIVE drivs bilen på el i hastigheter upp till 80 km/t. Vid högre hastigheter och vid mycket intensiva belastningar aktiveras dessutom förbränningsmotorn automatiskt.
I MAX eDRIVE-läget drivs bilen endast av elmotorn i hastigheter upp till 125 km/t. Dessutom kan
I Spara BATTERY-läget sparar man batteriet så att det finns tillräcklig mycket el till senare tillfälle för lokalt utsläppsfri körning.
    

Mini Countryman PHEV


    
Vi föredrog att köra på el så mycket som möjligt och valde därför läge Max eDrive. Vid blandad körning kom vi ca 28 till 30 km på ren el, och tittar man på statistiken gällande antal kilometer för den genomsnittlige vardagspendlaren så är det fullt tillräckligt. 75% av svenskarnas bilresor är idag kortare än 20 km där majoriteten av alla bilresor sker till och från jobbet, följt av inköp av dagligvaror. Genomsnittliga sträckan i våra storstäder är ca 17 km/dag och i glesbygden ca 30 km/dag.*
    

Högsta betyg i krocksäkerhet

MINI Cooper S E Countryman ALL4 har fått högsta betyg, fem stjärnor, av Euro NCAP, det oberoende krocksäkerhetsinstitutet. Testarna analyserar bilens kraschbeteende i olika slags scenario för att bedöma hur stabil och säker bilen är för både förare och passagerare, hur effektiva fasthållningssystemen är och vilka krafter som utövas på passagerarna. Dessutom tar testproceduren Euro NCAP hänsyn till aktiv säkerhetsteknik och fotgängarskydd.

    
    

Sammanfattning

Trenden är tydlig! MINI Cooper S E Countryman ALL4 är en i raden av nya bilar med hybriddrivlina. Men, MINI har lyckats kombinera det bästa av två världar. En trevlig bil som levererar prestanda, bra väghållning och köregenskaper som påminner om en go-cart med hybridteknik och låga utsläpp. Dessutom har den fått högsta betyg i säkerhet av Euro NCAP.
Det här är ingen subtil britt med ”afternoon tea-känsla”, snarare en tuff och robust bil som verkligen tar för sig och sticker ut.
Hatten av för MINI!
Priset ligger från 377 900 kronor. Testbilen som vi körde var topputrustad och priset för den är 499 300 kronor.
    

Mini Countryman PHEV


    
*Källa:Trafa 2016, Trafa 2015 och Svensk kollektivtrafik 2016
    


Dela med dina vänner och kollegor