ANNONS:

ANNONS:

Provkörning - Subaru XV lika vass på bana som i terrängen!

Publicerad 2017-10-06

Subaru XV

En bil ska vara som en sportklocka. Ett enkelt yttre och ett mycket avancerat inre, så presenterar Subaru nya XV som lanseras i Sverige i november 2017. Vi har testat den både på landsväg och i terrängen och så här tycker vi.

    
En Subaru ska vara säker, multifunktionell och inte gå sönder.
Vid transformeringen av gamla Subaru XV till nya Subaru XV tog man fram 5 designskisser och så valde man att fråga ägarna vad de vill ha. Det här är den första re-designen XV genomgått sedan lanseringen 2012.
    

Subaru XV


    
Subaru XV en robust och kompakt crossover med sportig design och SUV-egenskaper vilket gör den till en mångsidig bil som passar lika bra i staden som i terrängen.
    
Nya Subaru XV har fått en ny bottenplatta, ny kaross och ny motor. Nya XV är mycket lik sin föregångare, utseendet är nästan identiskt och när man läser vad ägarna tycker om tidigare modell så förstår vi varför. XV har blivit lite längre och något bredare. Avståndet mellan framstolarna har ökat med 20 mm och axelbredden med 30 mm. Markfrigången är 221 mm vilket gör den mycket smidig och lättkörd både on and offroad.
    

Subau vattendrag fram


    
Subaru XV är byggd på Subarus helt nya Subaru Global Platform-arkitektur, vilket förbättrar säkerheten och körkomforten.
Den vridstyva plattformen och förbättringarna i upphängningssystemet ger en lägre tyngdpunkt vilket förbättrar styrningen och gör den snabbare och mer exakt. Dessutom har karossvängningarna minskat med 50% vilket gör bilen mer stabil och man kan ta kurvorna mycket snävare än tidigare. Här klarade nya Subaru XV både slalombanan och älg-testet galant.
    

Subaru XV bana m koner


    
Subaru är synonymt med fyrhjulsdrift och när det gäller XV så är det så klart inget undantag. Nya Subaru XV är dessutom utrustad med X-Mode vilket förbättrar köregenskaperna på dåliga vägar och på halt underlag i både med och motlut.
    

    
Även interiören är omarbetad och har fått en ny design där allt är integrerat. Nya sköna stolar för bättre komfort. Bättre värme för kalla vinterdagar. Tidigare satt värmekällan vid högerfoten, vilket gjorde att vänsterfoten blev kall, men nu sitter utsläppen på båda sidorna.
    

Subaru XV interiör


    

Subaru XV interiör


    
Ratten har blivit mindre och många viktiga funktioner har man valt att flytta till ratten för att optimera körningen för föraren. I mitten av instrumentpanelen sitter en 8-tums stor pekskärm med ett infotainmentsystem dit du enkelt kan ansluta din smartphone och som är kompatibelt med Apple CarPlay. Bilen är förberedd även för Android Auto och så snart google släpper appen är det bara att köra.
    

Subaru XV interiör ratt


    
Bagageutrymmet är i princip som tidigare, det har ökat marginellt med 5 liter och rymmer nu 385 liter och fäller man baksätet kan man lasta 835 liter. Lastvikten ligger på 443-480 kg och dragkapaciteten på 1400 kg.
    
Subaru XV har fått helt nyutvecklade boxermotorer som blivit 12 kg lättare vilket ger mer kraft och bättre bränsleekonomi. I Sverige kommer det finnas två motoralternativ; En 4-cylindrig 1,6-liters boxermotor med multipoint insprutning och en 4-cylindrig 2,0-liters boxermotor med direktinsprutning. Båda motorerna är bensinmotorer och båda uppfyller Euro 6 kraven. Någon diesel är inte aktuell och vill man ha ett mer miljövänligt alternativ så kommer det en hybridmodell längre fram, exakt när, vet vi inte.
    

subaru XV exteriör


    
Sammanfattningsvis är nya Subaru XV en mycket trevlig bil med bra terrängegenskaper. Det var inga problem att ta sig fram på de smala och leriga skogsstigarna. På landsvägen ligger den stabilt. Växellådan är steglös men vid kraftig acceleration har man adderat tydliga steg för att göra körupplevelsen mer sportig. XV är utrustad med flera olika assistans- och säkerhetssystem. Subaru-bilar är bland de säkraste i världen. XV är krocktestad i Japan och fick högsta betyg i japanska NCAP. EyeSight är standard och i systemet finns en svart låda som kan skickas på analys om olyckan mot förmodan är framme. Läs mer om EyeSight här
    

Subaru XV eyesight


    
Pre-collision brakeing system är aktivt i hastigheter upp till 180km/h. Skulle man bli akut sjuk eller av någon annan anledning råka trycka på gasen och bilen upplever att man gasar fast man inte ska för det kan leda till en krock, stryps systemet och bilen stannar. Den adaptiva farthållaren går att ställa in på flera olika sätt och som förare kan du själv välja hur snabbt bilen ska accelerera. Allt för att förbättra körningen och göra den säkrare för dig som förare, dina medpassagerare och dina medtrafikanter.
    
Priser och utrustningsnivå:

  • Subaru XV 1.6i Base: 244 900kr
  • Subaru XV 1.6i Ridge: 279 900kr
  • Subaru XV 2.0i Active: 289 900kr
  • Subaru XV 2.0i Ridge: 299 900kr
  • Subaru XV 2.0i Summit: 329 900kr


    


Dela med dina vänner och kollegor