Provkörning Volkswagen Polo - större och tuffare!

Publicerad 2017-09-14

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo har fått ett en facelift, blivit längre, rymligare och berikats med flera förarassistanssystem som tidigare endast fanns i större modeller som Golf och Passat. En stor liten bil med miljövänliga motorer och gott om utrymme. Men, är den tillräckligt stor för att rymma fem vuxna? Hur miljövänlig är den? Är det en bra bil?

    

Större än någonsin!

Tjänstebilen var på plats i Hamburg för att provköra 6:e generationen av helt nya Polo som idag är nästan lika lång som 4:e generationen Golf (tillverkades fram till 2003). Interiört är den t o m större.
    
Det här är en snygg och nästan lite småkaxig bil till utseendet.
Polo är nu hela 405,3 cm lång och hjulbasen har förlängts med 9,4 cm vilket ger ett axelavstånd på 256,4 cm. Vi testade utrymmet i baksätet och tre vuxna får plats även om det kan bli lite trångt.
Även bagageutrymmet har vuxit med 25% från 280 liter till hela 351 liter.
Trots att Polo vuxit och interiören blivit så mycket större upplevs bilen lika kompakt och smidig som tidigare.


    
Förarkupén är enkel och stilren och känns igen från andra modeller. Alla knappar och reglage sitter inom behagligt avstånd. Mitt i instrumentpanelen sitter en mycket lättnavigerad och användarvänlig pekskärm som finns i fler olika storlekar upp till 8 tum.


    

Bäst förardisplay i segmentet

Det nya digitala systemet Active Info Display är grymt bra och imponerade. Active info Display består av en 26 tums bred skärm bakom ratten. Det här är tillval och ersätter de vanliga mätarna. Här kan man välja vilken information man vill se t ex hastighetsmätare, varvräknare, info och fakta om körningen, navigationssystemets kartbild eller information från andra körassistanssystem. Polo blir den första Volkswagenmodellen som kan utrustas med nya generationen av Active Info Display. Dessutom finns trådlös laddning av mobiltelefonen som tillval för den som inte vill hålla på med sladdar. Mycket smidigt!


    

Fordonsgas - ett miljövänligt alternativ

När det gäller motorer så finns det fler alternativ att välja på, men redan nu kan man beställa 1,0-liters bensinmotorn på 95 hk och 1,0-liters gasmotorn på 90 hk. Den gasdrivna motorn 1,0 TGI 90 är miljöbilsklassad och erbjuds med en 5-växlad manuell växellåda, två gastankar på 75 liter/12 kg och en bensintank som rymmer 40 liter. Räckvidden på fordonsgas är ca 390 km.
    
Är fordonsgas ett bra alternativ och är det svårt att hitta tankställen?
Fordonsgas bidrar till renare luft och en mer hälsosam miljö. Den består av den enklaste kolvätemolekylen som finns bl a metan. Fordonsgas är alltså det bränslet som har lägst kolinnehåll, vilket är mycket mer miljövänligt än bensin och diesel. Fordonsgasmotorer släpper ut ungefär 25% mindre CO2 än en jämförbar bensinmotor. Om man tankar bilen med 100% biogas kan CO2-utsläppen minskas med mer än 80%.
    
Ni har säkert hört talas om NOx som är ett samlingsnamn för alla kväveoxider. Kväveoxid är en giftig gas som framför allt finns i våra dieselbilar. Biogas eller fordonsgas är att föredra och det är inga konstigheter att tanka fordonsgas. Idag finns det närmare 170 tankställen över hela Sverige, från Boden i norr till Trelleborg i söder. Dock kan det variera i pris beroende på vart du bor, från 14:75 kr/kg till 19:50 kr/kg.
Här kan du se vart du kan tanka fordonsgas http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/tanka-gas/


    

Hur är den att köra då?

Det här är en liten cool och praktisk bil med attityd. Den är lättkörd med bra köregenskaper och otroligt smidig i stadstrafik. Den har blivit mer stabil än tidigare i högre fart och den hanterar ojämnheter i marken och fartgupp på ett bra sätt utan att vara svampig eller stötig. Säkerheten är på topp och Polo har blivit berikad med flera säkerhets- och assistanssystem som återfinns i de större bilarna som Golf och Passat. Standard är Front assist med autobroms och fotgängarskydd. Även en multikollisionsbroms är standard liksom det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash och hastighetsbegränsare för den som är lite tung på gasen.
När det gäller utrymme så rekommenderar jag inte fem vuxna på en weekendresa. Även om axelavståndet har blivit större så är det fortfarande lite för tight för tre vuxna i baksätet.
Nya Volkswagen Polo har vuxit, fått bättre köregenskaper, vassare instrumentering och avancerade assistanssystem. Det här är en tuffing och även fast den blivit större så är den fortfarande ”small but tough”.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor