Kia Niro - Sveriges just nu billigaste Plug-in Hybrid

Publicerad 2017-09-13

Kia nir

Kia Niro Plug-in Hyrid är en smidig och lättmanövrerad crossover med klassens längsta räckvidd. Att köra i city är inga problem men förmiddagstrafiken och alla vägarbeten satte Niro på prov när vi begav oss ut på landet.

    
Tjänstebilen var på plats i centrala Stockholm för provkörningen av Kia Niro Plug-in Hybrid, som är en smidig och trevlig crossover med klassens längsta räckvidd. Dessutom är Kia Niro Sveriges för närvarande billigaste Plug-in Hybrid.
    
Upplevelsen att köra på el är något speciellt och med Niro Plug-in Hybrid är det inget undantag. Räckvidden på enbart el är upp till 58 km vilket är klassens längsta och borde räcka gott och väl för den trogne vardagspendlaren. Dessutom kan man köra på el upp till 120 km/timme.
    
Niro Plug-in Hybrid är försedd med en 1,6-liters bensinmotor och en sexväxlad dubbelkopplingslåda. En elmotor på 44,5 kWh och ett litiumpolymerbatteripack på 8,9 kWh. Bränsleförbrukningen ligger på låga 1,3 liter/100 km och 29g/km i CO2-utsläpp.
    
Kia Niro Plug-in Hybrid är 435 cm lång, 180 cm bred och 153cm hög. Den exteriöra designen är mycket lik den ”vanliga” hybriden, det som skiljer dem åt är de turkosblå detaljerna på stötfångarna i fram och bak, i sidokromlisterna och i LED-strålkastarna. De turkosblå detaljerna exteriör matchar detaljerna i interiören. Niro är en ganska basic bil men ändå snygg och trevlig crossover med ett tilltalande utseende.
    

Kia Niro Plug-in Hybrid


När det gäller utrymme och komfort så sitter jag bra i förarstolen och för mina 160cm finns det gott om utrymme. Alla reglage finns inom behagligt avstånd. I baksätet hade jag önskat ett lite större benutrymme. Är föraren ca 175-180 cm lång och normalbyggd blir det lite tight för medellånga personer i baksätet. I bagageutrymmet kan vi lasta 324 liter vilket är 103 lite mindre än i den ”vanliga” hybrid-versionen, men fullt tillräckligt för
3 till 4 matkassar och en å annan mindre plastkasse eller handväska.

Kia Niro Plug-in Hybrid


    
Hur ser vardagspendlingen ut?
75% av svenskarnas bilresor är idag kortare än 20 km där majoriteten av alla bilresor sker till och från jobbet, följt av inköp av dagligvaror. Genomsnittliga sträckan i våra storstäder är ca 17 km/dag och i glesbygden ca 30 km/dag. *
Det betyder att 75% av alla svenskarnas bilresor skulle kunna köras på endast el. Kör man då en Kia Niro Plug-in Hybrid som har en räckvidd på upp till 58 km på enbart el borde det inte vara en omöjlighet, snarare en möjlighet.
    
Nu hade jag inte tillfälle att testa batteriets kapacitet fullt ut, men erfarenhetsmässigt så borde vi kunna ta oss 42-52 km på enbart el, beroende på temperatur och körsituation. Med tanke på Niros räckvidd så skulle flera vardagspendlare men även landsting och kommuner kunna köra majoriteten av sina resor på enbart el.
    
Sammanfattningsvis kan vi säga att Kia Niro Plug-in Hybrid är en trevlig och lättkörd framhjulsdriven crossover som är väldigt enkel och smidig att manövrera. Alla reglage är lättillgängliga och sitter inom ett behagligt avstånd från mig på förarplatsen. Körningen inbjuder till lugn med det pedagogiska trädet som motivator. Det här är ingen prestanda bil utan en bil för den miljötänkande individen som vill kunna köra majoriteten av sina resor på enbart el. Kartinformationen i navigationssystemet används för att hjälpa föraren att köra så bränsleeffektivt som möjligt. Dels informerar systemet om när föraren ska ta foten från gaspedalen, och dels förutser topografiska förändringar längs rutten för att avgöra om det är bäst att använda den lagrade energin eller ladda batteriet. Detta fungerar både i uppförs- och nedförsbackar.
Niro Plug-in Hybrid är även rikligt utrustad redan i grundutförande med flera assistans- och säkerhetssystem vilket bidrar till säkrare bilkörning.
Kia Niro Plug-in Hybrid är Sveriges just nu billigaste Plug-in Hybrid till ett pris från 298 900 kr, vilket gör det intressant både för tjänstebilsförare och för privatpersoner.

Kia Niro Plug-in Hybrid


    


    
*Källor: Trafa 2016, Trafa 2015 och Svensk kollektivtrafik 2016

Dela med dina vänner och kollegor