Provkörning BMW 530d xDrive - något jag inte glömmer!

Publicerad 2017-09-13

BMW 530d xDrive Touring

För många är BMW synonymt med premium, prestanda och komfort och när det gäller BMW530 är jag benägen att hålla med. När nya BMW 5-serien hade premiär så stannade världen upp för en sekund. Majoriteten av alla motorjournalister har hyllat denna modellserie. Men, vad är det som är så speciellt med just BMW 5-serien?

    

Prestanda och komfort i samma paket

När vi tidigare i våras testade lillebror 520d tyckte vi det var en trevlig bil. Kanske lite seg motor där gaspådraget kom alldeles för sent för vår smak. 520d imponerade främst med sin komfort och väghållning och samma gäller så klart för 530d men den här bilen levererade på alla plan, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på att det är en större motor.
    
BMW 530d xDrive Touring drivs av en 6-cylindrig 3-litersmotor med en effekt på 265 hk/620 Nm och den imponerade med fantastiska köregenskaper och prestanda.
    

Större, lättare och starkare

Exteriört är det inga jättestora förändringar jämfört med föregående generation. 530d har typiska BMW-detaljer som bland annat motorhuven, njurgrillen och dubbelstrålkastare med LED-ljus.
Däremot har BMW 5-serie Touring har blivit större på alla ledder än sin föregångare; +36 mm längre, +8 mm bredare, +10 mm högre och 7 mm längre axelavstånd vilket bidrar till generösare innerutrymmen ett större bagageutrymme som nu rymmer 570-1700 liter och upp till 120 kg högre maxlast än tidigare modell. Luftfjädring på bakaxeln är standard på alla versioner av nya BMW 5-serie Touring.
Maximal dragvikt för samtliga modellvarianter är nu 2 000 kg.
    

BMW 530d xDrive Touring


    
Trots sina större yttermått har vikten i nya BMW 5-serie Touring kunnat sänkas med upp till 100 kilo tack vare sin avancerade lättviktskonstruktion som utgår från BMW:s konstruktionsprincip BMW EfficientLightweight. Det ökade inslaget av höghållfasthetsstål och aluminium gör inte bara karossen lättare utan även extremt stark och därmed säkrare att färdas i.
    
Interiört är det heller inga jättestora förändringar. Har man kört BMW tidigare så känner man väl igen sig. Förarkupén är mycket trevlig och upplevs lyxig. Jag har alla reglage inom behagligt avstånd.
    

BMW 530d xDrive Touring


Komforten har blivit bättre och kupén har blivit tystare. Sittkomforten är bland det bästa och man sitter bra oavsett fram eller baksäte.
    

BMW 530d xDrive Touring


    

Självkörande assistanssystem och parkering med fjärrkontroll

Nya BMW 5-serie Touring har också tagit ett stort kliv närmare autonom körning med utökade funktioner i den aktiva farthållaren samt styr- och spårhållningsassistenten inklusive köassistent. Bilen kan nu helt sköta funktioner som acceleration, bromsning och styrning från stillastående upp till 210 km/h och systemet kan nu även automatiskt anpassa bilens hastighet efter gällande hastighetsbegränsningar. Auto start-/stoppsystemet är exempelvis nu även kalibrerat för att reagera på aktuella trafikförhållanden för ökad komfort. Systemens samverkan gör att bilen är ”självkörande” under kortare tid. Om bilen känner av att jag inte varit aktiv ber den mig sätta händerna på ratten för att försäkra sig om jag fortfarande är vid medvetande.
    
Andra nyheter och tekniska innovationer är bl a den nya Head-Up displayen som fått större projektionsyta och den 10,25-tums stora pekskärmen som fått nytt gränssnitt och röst- och geststyrning. Fjärrstyrd parkering med hjälp av BMW Display Key, parkeringsassistent med Surround View och Remote 3D View, WiFi hotspot för upp till tio enheter, ett adaptivt navigationssystem samt trådlös induktionsladdning av mobiltelefonen.
    
Den fjärrstyrda parkeringen är riktigt bra. Detta hade jag behövt under julruschen när jag hittade den enda lediga parkeringen i ett p-garage i Stockholm city och tvingades klättra ut genom bagageluckan. Det slutade med sträckt lårmuskel.

    
Som första biltillverkare kan BMW även erbjuda trådlös integration av Apple CarPlay och användare av Microsoft Office 365 kan för första gången synkronisera och redigera e-post, kalenderanteckningar och kontakter i nya BMW 5-serie Touring tack vare bilens inbyggda Microsoft Exchange-funktion.
    

Sammanfattning

All good things must come to an end, men jag skulle kunna fortsätta denna memoar från mina positiva intryck av BMW 530d xDrive Touring.
Snygg och stilren interiör, mycket bra komfort och fantastiska köregenskaper.
    
Det enda negativa är priset!
    
Grundpriset ligger från 536 900 kr och priset på testbilen landade på 897 600 kr. Hur mycket jag än vill ha denna bil så är den alldeles på tok för dyr för min plånbok. Men, man får vad man betalar för och här får vi prestanda i lyxförpackning. Förutom priset så är det tummen upp för BMW, det här blir svårslaget.

BMW 530d xDrive Touring


    


Dela med dina vänner och kollegor