ANNONS:

ANNONS:

Opel Insignia imponerande utrymmen och komfort!

Publicerad 2017-08-29

Opel Insignia Grand Sport

Andra generationen Opel Insignia, som hade världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars i år, är verkligen en helt ny bil på alla sätt och vis. Ny plattform, ny kaross och ny interiör. Det blev en kul testvecka med många intryck.

    

Större kupéutrymme

Nya Opel Insignia Grand Sport har blivit både större och lättare.
Med hjälp av lättviktsmaterial i kombination med smart konstruktion är nya Insignia upp till 175 kg lättare än tidigare modell. Nya Insignia Grand Sport är 490cm lång, 210 cm bred och 145cm hög. Hjulbasen har förlängts med 92 mm vilket ger ett axelavstånd på 2829 mm. Överhänget har minskat och spårvidden har breddats med 11 mm, vilket gör att utrymmet i kupén har blivit mycket större.
    

Enormt bagageutrymme!

Interiören är luftig och mycket trevlig och fem vuxna får lätt plats utan att ”skava” på varandra. Passagerare där bak har 32 millimeter bredare utrymme i höfthöjd och 25 millimeter i axelhöjd. Knäutrymmet har också ökat med 25 millimeter och takhöjden med 8 millimeter. Här sitter man verkligen riktigt bra.
    

Opel Insignia Grand Sport


Förarstolen har fått en lägre placering än tidigare vilket ska bidra till en sportigare körkänsla. Kupén känns både trevlig och ombonad samtidigt som den är väldigt stilren.
    

Opel Insignia Grand Sport


Jag sitter riktigt bra i den ergonomiska förarstolen som jag kan anpassa för optimal sittkomfort tack vare de elektriskt inställbara sidostöden. Här finns även massage och ventilationsfunktioner. Även de yttre platserna i baksätet finns tillgängliga med värme, vilket är mycket uppskattat när man ska i väg kalla vintermorgnar. Rattvärme kommer som standard och det är något som jag absolut inte vill vara utan under vinterhalvåret.
Alla knappar och reglage är tydligt uppdelade och sitter inom ett behagligt avstånd för mig som förare. Övre raden styr de viktigaste funktionerna i infotainmentsystemet, mittenraden styr klimat och värmereglage och den undre raden styr olika förarassistanssystem. Tydlig uppdelning gör det lätt att hitta det jag söker utan att behöva gå in i pekskärmens undermenyer och leta där, vilket bidrar till en säkrare bilkörning.
    

Opel Insignia Grand Sport


    
Bagageutrymmet är stort, lättlastat och flexibelt och rymmer 490 liter eller ett par testförare modell mindre. Är man i behov av ytterligare utrymme kan man enkelt fälla baksätet och får då en lastvolym på 1 450 liter. Fyra sportbagar och fyra stora klubbfodral gick lätt in, t o m på bredden. Dock hade jag önskat att bagageluckan var elektriskt manövrerbar.
    

Opel Insignia Grand Sport


Opel Insignia Grand Sport


    

Flera assistanssystem, förbättrat fotgängarskydd och högsta betyg i säkerhet.

Det finns flera förarassistanssystem:
Head-up displayen gör att jag slipper ta blicken från vägen. Den ger mig all viktigt information som hastighet, trafikskyltar, navigering mm.
Adaptiv farthållare med automatisk nödbroms anpassar hastighet och avstånd till framförvarande fordon.
Filhållningsassistenten med automatisk styrkorrigering korrigerar och ser till att jag håller mig i min vägbana.
360 graders kamera, som egentligen utgörs av fyra kameror, täcker alla sidor av bilen. Jag ser alltså bilen uppifrån på displayen i mittkonsolen vilket underlättar vid bl a parkering på trånga parkeringsplatser.
Varning för korsande trafik bakom bilen, som via radarsensorer i den bakre stötfångaren kan upptäcka bilar eller föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt båda sidor bakom bilen. Mycket användbart och uppskattat när man t ex ska backa ur en trång parkeringsficka med begränsad sikt. Nya Insignia är utrustad med nästa generations matrixstrålkastare IntelliLux LED® som reagerar ännu snabbare och mer exakt och har en räckvidd på hela 400 meter, vilket förbättrar sikten avsevärt vid mörkerkörning.
    
Nya Insignia är utrustad med en aktiv ”popup-motorhuv” i aluminium som ger avsevärt förbättrat fotgängarskydd om olyckan skulle vara framme.
Opel Insignia fick högsta betyg i Euro NCAP med fem stjärnor av fem möjliga.
    

    

Smidigt infotainmentsystem

Uppkopplingen är inga konstigheter, det går snabbt och smidigt att koppla upp sig till infotainmentsystemet och den 8-tums stora pekskärmen via IntelliLinksystemet som är kompatibelt med både Apple CarPlay och Android Auto. Alla åkande i nya Insignia kan koppla upp sig mot nätet via uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar - systemets 4G LTE Wi-Fi-hotspot. OnStar erbjuder tjänster som sträcker sig från automatiskt olyckslarm till assistans vid bilstöld. Med nya Insignia lanseras också en ny concierge-service som gör det möjligt att t.ex. be OnStar att välja och boka ett hotell.
    

Opel Insignia Grand Sport


    

Sammanfattning körkänsla och komfort

Testbilen vi körde var utrustad med en 2,0-liters diesel på 170 hk och en sexväxlad manuell växellåda. På motorvägen upplevs Insignian trygg och stabil även i högre hastigheter. Jag tycker att den tog sig an ojämnheter på ett bra sätt utan att bli stötig. Dock upplevde jag att fjädringen var lite mjuk. När jag lade i sportläget hade jag förväntat mig ett styvare och lite hårdare beteende men fjädringen upplevdes lite för mjuk, nästan på gränsen till svampig. I övrigt var komforten riktigt bra och det är en mycket trevlig bil som passar lika bra till tjänstebilsföraren som till familjen som söker lite större kupéutrymme och goda lastmöjligheter. När det gäller dieselmotorn finns fyrhjulsdrift endast till den sexväxlade manuella växellåda. Hade gärna sett att det fanns fyrhjulsdrift till den 8-stegade automatlådan.
Deklarerad bränsleförbrukning ligger på 5,2 l/100km vid blandad körning och vi landade på 5,9 l/100km.
    

Motoralternativ och priser

    
Bensinmotorer

  • 1,5 Turbo 165 hk 6-vxl manuell Enjoy, 229 900:-
  • 1,5 Turbo 165 hk 6-vxl automat Enjoy, 241 900:-
  • 2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 Flexride Business, 313 900:-


    
Dieselmotorer

  • 2,0 CDTI 170 hk 6vxl manuell Enjoy, 249 900:-
  • 2,0 CDTI 170 hk 8-vxl automat Enjoy 261 900:-
  • 2,0 CDTI 170 hk 6-vxl manuell 4x4 Flexride Enjoy 261 900:-


    


Dela med dina vänner och kollegor