ANNONS:

ANNONS:

Vad är det som gör Peugeot 3008 GT så speciell?

Publicerad 2017-08-22

Peugeot 3008 GT

Kommer ni ihåg uttrycket ”first impression lasts”?
Wow, tänkte jag direkt vid första anblicken när jag satte mig i veckans testbil som är en Peugeot 3008 SUV, GT-utrustad med en 180 hästars diesel. Blev testveckan så fantastisk som första ögonblicket?

    

Futuristisk interiör i sportig kostym

Den exteriöra designen är sportigt snygg med den höga midjelinjen, snygga takrails, stora hjul och en markfrigång som mäter 22 cm.
    
Interiören är futuristisk och kantas av exklusiva materialval och senaste generationens Peugeot i-Cockpit. Det första jag lägger märke till när jag sätter mig i bilen är ratten med sin annorlunda utformning vilket ger förarkupén en helt egen karaktär.
    

Peugeot 3008 GT


    
Instrumenteringen är placerad ovanför den kompakta ratten och är samlad i det 12.3 tum stora digitala fönstret med futuristisk grafik, som innehåller all information föraren behöver. Vyn, utseendet och placeringen av hastighetsmätaren och andra instrument går att utforma efter personligt tycke, smak och behov. Här kan jag välja om jag vill ha en digital eller ”vanlig” instrumentering.
Däremot tog det lite tid innan jag hittade reglaget för hur man får fram färddatorn och ändrar instrumenteringen, det var inte helt självklart att den knappen sitter på ändan av vindrutetorkarspaken. Men när jag väl hittade den så var det inga konstigheter.
    

Peugeot 3008 GT


    
Genom den 8 tum stora pekskärmen i 3D ovanpå mittkonsolen kan jag koppla upp mig med telefonen. Här har man samlat inställningar och kommandon för olika funktioner som inte används lika ofta, som till exempel förarhjälpsystem, multimedia, navigation, Bluetooth-telefon, PEUGEOT Connect Apps och bilens konfiguration.
    

Goda utrymmen och bra komfort

Nya 3008 SUV är 8 cm längre än föregångaren 3008 vilket gör att kupén har blivit större och här finns det bra med plats för fem vuxna.
    

Peugeot 3008 GT


    
Jag sitter högt och bra i förarstolen och upplever att jag har god sikt över vägen och mina medtrafikanter. Jag gillar ratten och har alla reglage inom behagligt avstånd. Även bagageutrymmet har blivit större och det finns gott om utrymme för flera resväskor (framför allt om man ställer dem på höjden) eller en testförare modell mindre.
    

Peugeot 3008 GT


    
Bagagevolymen uppgår nu till 520 liter och är man i behov av ännu mer utrymme kan man enkelt fälla andra sätesraden och kan då lasta 1 482 liter. Dessutom kan golvet i bagageutrymmet ställas i två olika höjder, vilket underlättar om man har många olika saker som ska lastas.
    

Peugeot 3008 GT


    

Körupplevelse

Testbilen var utrustad med en 2,0-liters diesel på 180 hk och en 6-stegad automatlåda. Motorn upplevdes lite seg i starten jag hade nog velat ha lite mer kraft direkt när jag trycker på gasen. Väghållningen var riktigt bra och bilen upplevdes följsam och smidig i kurvorna med bra styrning. Med 19-tums fälgar kan bilen bli lite lätt stötig men något sådan upplevde vi inte riktigt. Trevlig bil helt enkelt med bra körkomfort.
    

Motoralternativ:

Det finns tre bensinmotorer och sex dieselmotorer att välja mellan. Samtliga bensinmotorer och de flesta dieselmotorerna är ”Best in class” när det gäller låg bränsleförbrukning och låga utsläpp och är kopplade till moderna helautomatiska växellådor eller manuella lådor.

  • 1.2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad manuell växellåda
  • 1.2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad automatväxellåda
  • 1.6 l Turbo 165 hk S&S 6-växlad automatväxellåda
  • 1.6 l BlueHDi 100 hk S&S 5-växlad manuell växellåda
  • 1.6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-växlad manuell växellåda
  • 1.6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-stegad automatväxellåda
  • 2.0 l BlueHDi 150 hk S&S 6-växlad manuell växellåda
  • 2.0 l BlueHDi 180 S&S 6-stegad automatväxellåda


    

Levde Peugeot upp till våra förväntningar?

Peugeot 3008 SUV blev framröstad till Årets Bil 2017 för sin unika design, nyskapande interiör och fantastiska köregenskaper.
Sammanfattningsvis kan vi säga att Peugeot 3008 GT överraskade oss. Snygg och sportig exteriör och en mycket trevlig och futuristisk interiör. Köregenskaperna skrek mer komfort än prestanda och det är väl ändå så det ska vara för just denna typ av bil. Dock saknar vi fyrhjulsdrift. I standardutrustningen i GT-versionen är det mycket som ingår som bl a aktiv filhållningsassistent, dödavinkeln-varnare, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare, automatiskt avbländbart helljus, farthållare/fartbegränsare, hastighetsigenkänning, backkamera med 180-sikt och parkeringsradar fram och bak, visuell och akustisk. Här har vi en bra familjebil med hög komfort och med flera förarassistanssystem för att minimera olika incidenter. Dessutom fick Peugeot 3008 högsta betyg i Euro NCAP med fem stjärnor. Instegspriset ligger från 199 900kr och priset för 3008 GT ligger från 329 900kr och då får du en mycket välutrustad SUV för under 7,5 prisbasbelopp. Tummen upp för Peugeot 3008 GT!
    
    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor