Nissan X-trail - en trevlig och robust bil för aktiv livsstil!

Publicerad 2017-08-10

Nissan X-trail 2017

Nissan X-trail är en bekväm bil som passar tjänstebilsföraren med en aktiv och äventyrslysten familj. Det ska vara lätt att ta sig fram oavsett terräng och man ska sitta bekvämt. Vi har tidigare skrivit om X-trails nya 2.0-liters diesel där drivlinan imponerade. Nu har X-trail genomgått en facelift och utökat förarassistanssystemen.

    
Det ska vara roligt och bekvämt att åka bil både för förare och passagerare och här måste jag säga att Nissan lyckats bra. Redan innan denna facelift imponerades jag av Nissans komfort och terrängegenskaper när vi i vintras testade X-trail med den nya 2.0-liters dieseln i ”The black forrest”. Nu har bilen genomgått en facelift och fått en mer muskulös och robust exteriör som harmoniserar mycket bättre med den nya 2.0-liters dieseln på 177hk som introducerades tidigare i år.
    

Bättre ljus och bättre sikt

Fronten har fått en ny V-motion grillen med integrerat emblem och nya rektangulära dimljus som sitter integrerade i den nya stötfångaren. På modeller som är utrustade med LED-strålkastare är det adaptiva strålkastarsystemet (AFS) nu integrerat i halvljuset. Det innebär att det också innehåller dynamiskt kurvljus, som vrider sitt ljus beroende på rattutslaget och hur fort bilen färdas. Fördelen med systemet är att det lyser upp bättre inne i kurvan och på så sätt förbättrar säkerheten. Vid helljus är ljusbilden bredare än tidigare, vilket också det förbättrar sikten för föraren. Stötfångaren bak har fått ny design och de nya bakljusen är nu 100% LED. Dessutom finns det fyra nya färger att välja mellan, Blue Pearl, Red Pearl, Orange Pearl metallic och Dark Brown Pearl.
    

Nissan X-trail 2017


    

Större och bekvämare

Förarkupén som är trevlig och ombonad har fått en ny D-formade ratt, som gör det lättare att ta sig in och ut ur förarsätet. Ratten har även blivit tjockare vilket ger ett bättre grepp och för optimal komfort finns nu också rattvärme som är standard i högsta modellversionen Tekna. En annan nyhet är stolsvärmen på andra sätesraden, också det är standard i modellversion Tekna.
Det flexibla bagageutrymmet har blivit 15 liter större i den femsitsiga versionen och rymmer 565 liter. Den sjusitsiga versionen rymmer 445 liter, vilket räcker gott och väl för testförare av modell mindre, och med tredje sätesraden uppfälld 135 liter. Fäller man andra och tredje sätesraden kan man nu lasta hela 1996 liter. Dessutom kan man nu öppna bagageluckan med en liten fotvickning under stötfångare, vilket är otroligt smidigt när man har händerna fulla.
    

Nissan X-trail 2017


Nissan X-trail 2017


Nissan X-trail 2017


    

Köregenskaper och assistanssystem

Terräng- och köregenskaperna är bra och X-trail tar sig fram på den slingriga skogsvägen utan att vara stötig eller svampig, även om vi denna gång inte hade lika utmanande förhållanden som vid tidigare körning. Läs mer om körningen i ”The black forrest” här. Det här är en bil som är smidig och tar sig an ojämnheter på ett bra sätt. Man sitter bekvämt och man har god uppsikt över vägen, även om man sitter på andra sätesraden. Det finns flera förarassistans och säkerhetssystem som underlättar körningen. Intelligent autobroms, som funnits i X-Trail sedan 2014, har uppgraderats med fotgängaravkänning som bidrar till att minimera riskerna för kollisioner med fotgängare. Andra assistanssystem är: Identifiering av vägskyltar, Intelligent trötthetsvarnare, Intelligent parkeringsassistanst, Intelligent Around View Monitor och Filbytesvarnare. En annan nyhet är Stand Still Assist (SSA) och som kompletterar funktionen Start i backe, på bilar med manuell växellåda. SSA håller bilen stillastående i upp till 3 min, varefter systemet aktiverar parkeringsbromsen automatiskt.
    

Nissan X-trail 2017


    

Självkörande?

Under 2018 kommer Nissan att introducera ProPILOT i nya X-Trail. Detta markerar det första steget på företagets väg mot självkörande bilar, som genom att automatisera de vanliga uppgifterna bakom ratten ger förarna mer frihet.
ProPILOT kommer att kunna sköta styrning, acceleration och inbromsning vid körning i en fil, både i långsamtflytande köer och när man glider fram i lite högre hastigheter. Det innehåller tre olika system: Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control (ICC) och Traffic Jam Pilot (TJP). ProPILOT är intuitivt att använda och aktiveras via en knapp på ratten. Informationen kommer att visas på kombiinstrumentet, mellan de runda instrumenten. Mer information om ProPILOT kommer att släppas närmare lanseringen.
    

Motoralternativ

Nissan X-trail 2017


    

Sammanfattning:

Nissan X-trail är en trevlig 7-sitsig bil som passar tjänstebilsföraren med aktiv livsstil. 2.0-liters dieseln går riktigt bra och de exteriöra och interiöra förändringarna har gjort bilen tuffare och ökat kupékomforten. X-trail klarar dessutom lite tuffare terräng utan problem! Testkörningen i "The dark forrest" bjöd på lergyttja, väldigt kuperad terräng vid ett kalkstensbrott och en tät dimma, med andra ord ganska dåliga förhållanden men inget som var omöjligt för X-trail.
Någon prisuppgift har jag ännu inte fått men jag gissar att toppversionen kommer landa runt 360 000kr. En prisvärd crossover för dig som vill ha en bil som klarar av lite tuffare terräng, utan att den kostar skjortan.

    

Nissan X-trail 2017


    


Dela med dina vänner och kollegor