ANNONS:

ANNONS:

Nya Kia Optima SW PHEV överraskar med räckvidden

Publicerad 2017-09-01

KIA Optima SW PHEV

KIA Optima Sportswagon Plug-In Hybrid är en trevlig kombi med generösa utrymmen och klassledande räckvidd. Det blev en intressant testvecka där Optiman fick bekänna färg i många olika situationer. Motsvarade KIAn våra förväntningar?

    
Testveckan med KIA Optima Sportswagon Plug-In hybrid har nu gått mot sitt slut och det är dags att summera våra intryck. Hur funkar det egentligen med en plug-in hybrid? Klarar den av min vardagspendling? Är det svårt att ladda den? Vad kostar det att ladda batteriet fullt och hur lång tid tar det? Ja, frågorna var många.
    

Snygg design och stilren interiör

Den exteriöra designen är riktigt snygg med detaljer i turkos metallic. Optima SW Plug-In Hybrid är designad för lågt luftmotstånd där bottenplattan samt fronten och bakre partiet är annorlunda utformat jämfört med standardmodellen. Även de specifika 17-tumsfälgarna hjälper till att minska luftmotståndet och bidrar till en bättre bränsleekonomi.
    


    
Interiören är stilren och trevlig med alla reglage inom behagligt avstånd för mig som förare. Jag gillar instrumenteringen där man lätt kan se elmotorns batteriförbrukning och hastighetsmätaren. Här har varvräknaren bytts ut mot en ”körprofil” som indikerar hur snällt eller aggressivt jag kör.
    

KIA Optima SW PHEV


    
I instrumentbrädan sitter en 8,0 tums stor pekskärm som jag lätt kopplar upp mig till med min smartphone. Här kan jag lyssna på radio, streama musik via mobilen, navigera mig eller få fördjupad information om bilens energiflöde och min körstil. Jag uppskattar verkligen det pedagogiska sättet som visar hur jag kör med trädet som växer och blir större ju jämnare körning jag har.
    

KIA Optima SW PHEV


    

Var sitter batteriet och påverkar det bagageutrymmet?


Batteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet och inkräktar inte nämnvärt på lastutrymmet som rymmer hela 440 liter, fyra golfbagar eller en testförare modell mindre.
    

KIA Optima SW PHEV


    
Är man i behov av ytterligare lastutrymme kan man enkelt fälla baksätet och får då en lastvolym på 1 574 liter. Dessutom kan man utrusta bilen med dragkrok. Optima Sportswagon Plug-In Hybrid har en släpvagnsvikt på max 1500 kg.
    

KIA Optima SW PHEV


    

Så fungerar batteri och förbränningsmotor

Drivlinan består av en 50 kWh stark elmotor och ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh som tillsammans med 2,0-liters GDI-bensinmotorn ger en sammanlagd effekt på 205 hk och 375 newtonmeter. Den totala räckvidden är 1120 km och räckvidden på el är 62km. Bilen är förinställd att starta på eldrift och den fungerar hela vägen upp till 120 km/h. Med Optima SW Plug-In Hybrid kan du välja att köra på prioriterad eldrift (EV-läge). Även om man valt EV-läge kan förbränningsmotorn ändå starta om t ex yttertemperaturen är för låg eller om man behöver lite extra kraft vid en oväntad omkörning.
    

Dags att bekänna färg!

KIA Optima SW Plug-In hybrid överraskade! Att köra på EV-läge är bland det bästa som finns. Upplevelsen i morgontrafiken på E4:an blir helt annorlunda. Jag har ca 50 km till jobbet och det var inga som helst problem att köra på EV-läge hela vägen in till centrala Stockholm. Men, väl inne i Stockholm kom utmaningen. Det finns inte så många ställen där det går att ladda bilen, om jag inte väljer att parkera den i ett parkeringsgarage en bit ifrån min arbetsplats.
    
Hemma eller när man har tillgång till ett hushållsuttag är det väldigt enkelt att ladda bilen. Batteriet laddas helt fullt från 0 till 100% på lite mindre än 5 timmar via ett vanligt hushållsuttag. Det går även att ladda batteriet via en laddstolpe eller hemmabox och då tar det ca 3 timmar.
    

KIA Optima SW PHEV


    
Att ladda batteriet fullt kostar ca 9-12 kronor beroende på elleverantör, vilket ger en kostnad på ca 1,5 – 2 kronor/mil.
    
Under min testvecka körde jag 34 mil och då blandat på el och förbränningsmotorn. Jag valde att inte ladda bilen vid kontoret utan laddade den enbart hemma nattetid. Efter en vecka hade jag som sagt kört 34 mil och när det var dags att tanka upp bilen och lämna ifrån sig den gick det inte i mer är 10,54 liter till en kostnad av 150,41 kronor.
Vädret under testveckan var ömsom sol ömsom vatten och morgontemperaturen var vissa dagar så låg som 6 grader och då åkte både rattvärme och stjärtvärmen på.
    

Sammanfattning: KIA ljuger inte!

KIA ljuger inte när det gäller räckvidden! Den angivna räckvidden är 62 km och vid ett räckviddstest så kunde jag köra hela 60 km innan förbränningsmotorn gick igång, och då var det fortfarande 11% kvar av batteriet. Optiman är helt annorlunda jämfört med många andra plug-in hybrider där det skiljer mycket mer är 2 km, oftast upp emot 10-15 km mot angiven räckvidd.
    
Optima Sportswagon Plug-In Hybrid Komfort Plus kostar från 404 900 kronor och då är den rikligt utrustad med bl a adaptiv farthållare, autobroms, aktivt filövervakningssystem, ventilerade eljusterbara framstolar, eluppvärmd läderratt, LED-strålkastare, helljusassistans, navigation med backkamera, nyckelfritt system, p-sensorer fram/bak, skyltscanning, solgardiner bakre sidorutor och USB-laddare främre/bakre konsol.
Laddhybriden klassas som supermiljöbil och är berättigad den statliga premien om 20 000 kronor. Förmånsvärdet ligger från 1 304 kronor/månad vid 50% marginalskatt.
    
KIA har lyckats och nu får konkurrenterna se upp!
    

KIA Optima SW PHEV


    


Dela med dina vänner och kollegor