ANNONS:

ANNONS:

Test - Så bra är nya Jeep Compass on and off road!

Publicerad 2017-06-27

Jeep Compass

Helt nya Jeep Compass kombinerar off-road kapacitet med sportig design och en mängd säkerhetssystem och tekniska funktioner, som garanterar en säker, bekväm och uppkopplad körupplevelse.

    
Nya Jeep Compass har riktigt bra komfort och mycket goda köregenskaper "on and off road". Designen som är tuff och lite kaxig har de klassiska kännetecknen för Jeep, som grillen och hjulbågarna. De falkögonliknande LED-strålkastarna har designats med inspiration av superhjältar som Ironman och ger ett tuffare utseende. Det klassiska jeepspråket fortsätter även interiört och de exteriöra linjerna harmoniserar väl med interiören som är stilren.
    

Jeep Compass


    

On and off road utan att kompromissa

Jeep Compass som delar hjulbas med Renegade är 166,7 cm hög och 439,8 cm lång, med en hjulbas på 263,6 cm. Storleksmässigt placerar sig Jeep Compass mittemellan Renegade och Cherokee.
    

Jeep Compass


    
Compass är en mycket trevlig bil, med en förarkupé där allt är placerat för att optimera körningen. Det här är en bil som går lika bra på landsväg som i terrängen. Med Jeeps 17 tums däck har Compass en markfrigång på upp till 216 mm.
    
För bästa komfort och prestanda är nya Compass utrustad med MacPherson hjulupphängning vilket ger en mer responsiv styrning, bättre köregenskaper och komfort. Bilen tar sig an ojämnheter och lite mer avancerad terräng på ett mycket bra sätt. Dessutom har Compass berikats med Jeeps 4x4-system med 4WD (aktiv drivkraftsfördelning), 4WD LOW och körlägesväljaren där man väljer körläge utifrån underlag (auto, snow, sand, mud och rock).
    

Jeep Compass


    
Vid off road körning eller vid mycket besvärlig terräng kan man välja det fyrhjulsdrivna lågväxelläget, 4x4 LOW. Systemet är mycket användbart i låga hastigheter med terräng som är lite mer utmanande som i skogen eller på snö och is och kräver ett riktigt bra väggrepp. Tack vare systemet behöver jag som förare endast koncentrera mig på att ratta bilen. Även på landsväg går Jeep Compass mycket bra, utan att vara varken stötig eller svampig, vilket är den största utmaningen när man ska bygga en bil som ska kunna ta sig an krävande terräng lika bra som landsvägar.
    

Jeep Compass


    

Jeep Compass


    

Compass sätter ny standard för infotainmentsystem bland Jeeparna

Förarmiljön är trevlig och jag sitter riktigt bekvämt. Det stora panoramaglastaket ger en rymlig och luftig känsla. Även på andra sätesraden sitter jag riktigt bra. Bakom ratten finns en 3,5-tums förardisplay som ger mig all nödvändig information. Alla reglage sitter inom behagligt avstånd.
    

Jeep Compass


    
Jeep Compass sätter ny standard när det gäller infotainmentsystem i Jeep-serien. Nu erbjuds tre nya Uconnect-system (UConnect 5.0, 7.0 och 8.4NAV), som levererar kommunikations-, underhållnings- och navigationsfunktioner för att förbättra både körupplevelse och komfort.
Uconnect med 7.0 eller 8.4 NAV-systemet har en högupplöst pekskärm och är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto som ger ett komplett utbud av infotainmentfunktioner och gör det möjligt för kunderna att integrera telefonens röststyrningssystem. Kompass Limited och Trailhawk-modellerna har också Uconnect 8.4 NAV med Jeep Skills, en lättanvänd app som övervakar bilens prestation under färd.
    

Motoralternativ och pris

Till Sverige kommer Jeep Compass med en 1,4 liters bensinmotor och två 2,0-liters dieselmotorer på 140 respektive 170 hästkrafter.
Bensinmotorn är en 1,4-liters MultiAir2 Turbo-motor med Stop & Start som levererar 170 hästkrafter vid 5.500 varv/min och ett vridmoment på 250 Nm vid 2500 rpm, tillsammans med en 9-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift.
    
Dieselmotorerna omfattar en 2.0-liters MultiJet II med Stop & Start som levererar 140 hästkrafter vid 4000 varv per minut med 9-växlade automatlådan och 140 hk vid 3 750 rpm med sexväxlad manuell växellåda. Båda producerar ett vridmoment på 350 Nm vid 1.750 rpm med fyrhjulsdrift.
En 2,0-liters MultiJet II med Stop & Start som levererar 170 hästkrafter vid 380Nm i kombination med 9-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift (inklusive Trailhawk-specifikt lågväxelläge). Priset är ännu inte fastställt, men vi har fått en hint på ca 280.000 kr för Jeep Compass 2,0 Multijet Diesel på 140 hk med 6-växlad manuell växellåda, 4WD och utrustningsnivå Longitude.
    

Jeep Compass


    

Fokus på säkerhet

Jeep Compass är utrustad med mer än 70 aktiva och passiva säkerhetsfunktioner som bl a kollisionsvarning-plus, LaneSense Departure Warning-Plus, Dödavinklenvarnare och Rear Cross Path, ParkView säkerhetskamera, Automatiserad parallell och vinkelrätt parkeringsassistans, Adaptiv farthållare, Electric stability control(ESC) och sex airbags som standard.
    

Jeep Compass


    

Sammanfattning

Jeep Compass är en stark utmanare i det extremt populära och växande segmentet av kompaktsuvar. Det här är absolut ingen svampig jänkare utan en sofistikerad amerikan med bra väghållning, många säkerhetsfunktioner och god komfort. Den är lättlastad och har ett bagageutrymme som rymmer 438 liter alternativt 1251 liter med andra sätesraden nedfälld, eller en testförare modell mindre. Jeep har lyckats bra med att skapa en snygg bil med bra komfort för både ”on and off road” utan att kompromissa. Det är en smart och användarvänlig SUV - en bil att leva med varje dag.
    

Jeep Compass


    


    
    
    

Dela med dina vänner och kollegor