ANNONS:

ANNONS:

Test - Renault Captur får facelift och blir snyggare och säkrare

Publicerad 2017-06-08

Renault Captur

Tjänstebil behöver inte alltid betyda stor bil. Renault Captur är en liten bil med stora möjligheter och låga kostnader. Nya Renault Captur som laseras i Sverige i juli 2017 har genomgått en facelift och fått ny interiör, nya tekniska funktioner och exteriöra detaljer som förbättrar säkerheten och lyfter utseendet.

    
Renault Captur som var en av de första små suvarna att entra marknaden är Renaults minsta men Euorpas mest framgångsrika crossover. Man skulle kunna säga att Captur är en Clio med SUV-drag.
    

Snyggare och säkrare

Nya Captur har utrustats med bl a full-LED ”Pure Vision”-ljus vilket gör bilen både säkrare och snyggare. Både främre- bakre stötfångare har försetts med hasplåter och på nedre delen av stötfångaren sitter numera de C-formade LED-varselljusen vilket är ett kännetecken för Renaults nya ljussignatur som går igenom i alla modeller. Dessutom finns det nu ytterligare tre nya karossfärger att välja på, vilket möjliggör inte mindre än 145 olika färgkombinationer.

Renault Captur


    
Interiören har fått sig ett lyft med nya material som ger en högre kvalitetskänsla. Bland annat har sätena i toppversionerna utvecklats och ger nu en bättre komfort med mer sidostöd. Förarkupén känns mer ombonad än tidigare och ratten är nu i helt nytt material och växelspaken har fått en ny utformning. LED-taklampan har fått separata läslampor och dörrpanelerna har arbetats om för snyggare integration av knappar och reglage. Man har behållit de smarta förvaringsfunktionerna som bl a det stora handskfacket.


    

Uppkoppling och multimediasystem

I Renault Captur är du alltid fullt uppkopplad, och det finns tre varianter av uppkopplingsmöjligheter:
R & Go tekniken som förvandlar användarens smartphone till en surfplatta som är ansluten till bilen. Genom telefonen kan jag styra många av bilens funktioner som tex navigation, telefoni och multimedia.
Media Nav som är ett lite mer omfattande multimediasystem med navigering, trafikinformation, Bluetooth-telefoni, streaming och som också styrs via användarens smartphone.
Renault R-LINK som är det mest avancerade multimediasystemet men en 7-tums skärm med navigering och trafikuppdatering i realtid, digitalradio, 3G-anslutning, bluetooth, media och appar via Renaults R-LINK-butik samt styrning av bilens körhjälpmedel beroende på vilken version. R-LINK är nu även kompatibelt med Android Auto. För en bättre musikupplevelse går det nu dessutom att välja till ljudsystemet Bose. Ljudsystemet har sex högtalare och en suboofer i bagageutrymmet.
    

Säkerhetssystem och tillval

På Intens- och ”En Svensk Klassiker” (ESK) versionerna finns fast glastak som tillval. Andra nyheter är bl a BSW (Blind Spot Warning) som visserligen är tillval på Intens och ESK. Fyra sensorer arbetar tillsammans för att upptäcka fordon i backspeglarnas blinda fläckar. Utöver de bakre parkeringssensorerna finns nu också främre parkeringssensorer och en backkamera som tillval. Ytterligare tillval är "Easy Park Assist"-funktionen och som finns tillgänglig på ESK-verisonerna. Dock har man valt att inte utrusta Captur med Emergency brake. Förklaringen till det är att man lyssnat på vad marknaden vill ha och vad kunderna efterfrågat.
    

    

Köregenskaper och komfort

Renault Captur är en trevlig liten crossover med stora möjligheter. Det är inte svårt att förstå att det var Europas mest framgångsrika crossover 2016.
Motoralternativen i Sverige är båda bensinare med en effekt på 90 respektive 120 hk, och båda finns med manuell växellåda eller automatlåda.
    
Då vi testkör bilen i Köpenhamn är det inte bara bilar på gatorna utan en hel del mopedister och cyklister. Här uppskattas det att vi sitter lite högre och har god sikt över vägen och alla medtrafikanter. Man sitter bra både i fram och baksätet även om den som kör är lite längre än medelsvensson.

Renault Captur


    
Förarkupén känns ombonad och trevlig utan något störande motorljud. Dock kunde jag uppleva lite störande vindbrus från framrutan i högre hastigheter. Bilen går bra på de danska vägarna och växellådan är mjuk och fin. Styrningen kan kännas lite vag men är fullt godkänd. Bromsen tar ganska högt och den bromsar ganska snabbt vid första pedaltryck. Detta är dock en vanesak som man snabbt vänjer sig vid.

Renault Captur


    
Captur är en liten och trevlig bil med flexibla lösningar som möjliggör en weekendresa med annorlunda bagage, t ex en snowboard och en kabinväska eller två. Bagageutrymmet rymmer hela 377 liter eller en testförare modell mindre. Renault Captur lanseras i Sverige i juli och priset ligger från 159 900 kronor.

Renault Captur


    


    

Dela med dina vänner och kollegor