ANNONS:

ANNONS:

Test Audi Q5 - sätter ny standard för SUV i mellanklassen

Publicerad 2017-05-16

Audi Q5

Nya Audi Q5 är en SUV i mellanklassen men den är allt annat än mellanklass. Här har vi en SUV som imponerar med prestanda, köregenskaper och väghållning.

    

Audi virtual cockpit

Interiören som känns modern och påkostad håller toppklass. Jag sitter riktigt bra och har god uppsikt över vägen och mina medtrafikanter. Audis virtual cockpit med den 12,3 tums stora digitala displayen bakom ratten är fantastik. Här har man all info man kan tänka sig och jag kan växla mellan navigation, information om bilen, media mm. Den digitala kartfunktionen/navigationen med visningsläget Google Earth som man kan variera i storlek får ett extra plus i kanten. Mitt i instrumentbrädan sitter en 8,3 tums stor display som jag enkelt styr med ett reglage placerat i mittkonsolen, alternativt genom en skrivplatta eller via multifunktionsratten. Alla reglage och knappar sitter inom behagligt avstånd och det är lätt att navigera sig i infotainmentsystemet Audi MMI, där menyn känns igen från tidigare generationer.

Audi Q5


Audi Q5


    

Större på alla sätt och vis

Nya Q5 som blivit större mäter nu 4,66 m i längd, 1,89 m i bredd, är 1,65 m hög och har en hjulbas på 2,82 m. Detta gör att både huvudutrymme och knäutrymme har ökat och att komforten i baksätet blivit bättre.

Audi Q5


    
Även bagageutrymmet har ökat och rymmer hela 550 till 610 liter beroende lite på det skjutbart baksätet som kan skjutas längsled och där ryggstödet kan fällas stegvis. Baksätet som är fällbart i 40/20/40 ger ett lastmått på 1550 liter när det är nedfällt, vilket är något större än gamla modellen av Volvo XC60 som rymmer 495 liter med uppfällt baksäte.

Audi Q5


    

Goda köregenskaper och bra väghållning

Testbilen vi körde var utrustad med en 2,0-liters diesel på 190 hk och en 7-stegad S-troniclåda. Komforten i Audi Q5 är riktigt bra. I den här bilen sitter fem vuxna riktigt bra, och nu beror det lite på hur stora de fem vuxna är så klart. Men, vi snackar medelsvensson här och inga NBA-bjässar med antingen extremt långa ben eller långa överkroppar, utan normal längd. Väghållningen och styrningen är riktigt bra och vi blir mäkta imponerade när vi glider fram på de uppländska vägarna. Audi Q5 är en bil med goda köregenskaper, och den adaptiva luftfjädringen tar sig an ojämnheter och vägbulor på ett smidigt sätt utan att varken vara stötig eller krängig. Dessutom är Audi Q5 utrustad med Audis nyutvecklade quattro med ultrateknik, läs mer här.
    

Audi + säkerhet = sant

Standardutrustning förarassistans- och säkerhetssystem:

  • Audi pre sense city (autobroms upp till 85km/h) standard
  • Multikollisionsbroms, decent control och attention assist standard
  • Prediktiv effektivitetsassistent = gröna foten tipsar om när det går att spara bränsle


    
Tillval förarassistans- och säkerhetssystem:

  • Adaptiv farthållare med Stop&Go
  • Kökörningasssistent (semiautonom) för långsamtgående trafik till 65 km/h (senare produktionsstart)
  • Audi active lane assist (vingelvarnare) och Audi side assist (doldavinkeln)
  • Parkeringsassistent
  • Cross traffic assist rear = autobroms vid backning ut från p-ficka
  • Exit warning (vid öppning av dörr om cyklist eller bil närmar sig)
  • Turn assist (autobroms vid mötande trafik vid vänstersväng)
  • Collision avoidance assist
  • Kamerabaserad inläsning av trafiksskyltar


    

Sammanfattning

Audi Q5 är en bil som imponerar med sin prestanda och väghållning. Det nyutvecklade quattrosystemet med ultrateknik bidrar till lägre bränsleförbrukning samtidigt som man får alla fördelar med fyrhjulsdrift när man väl behöver det. Att umgås med nya Q5 är riktigt trevligt, förarkupén är modern och ombonad och komforten är riktigt bra. Man sitter bra i alla stolar utan att trängas och det finns gott om benutrymme. Kan vi rekommendera nya Audi Q5? Absolut! Förutom köregenskaperna är den dessutom riktigt snygg. Audi Q5 sätter ny standard i segmentet.
    
Pris på testbilen beroende på utrustningsnivå:
Audi Q5 2.0 TDI 190 hk S tronic Sport Proline edition 422.000 kr
Audi Q5 2.0 TDI 190 hk S tronic Sport Proline edition Business 384.000 kr
    

Audi Q5


    


    

Dela med dina vänner och kollegor