ANNONS:

ANNONS:

Land Rover Discovery 5 imponerande teknik och tuff i terrängen!

Publicerad 2017-04-21

Land Rover Discovery 5

Vi har testat ny Land Rover Discovery 5 som har premiär hos svenska återförsäljare helgen den 22-23 april och jag måste säga att jag är imponerad. Nya Discovery 5 är utformad för att passa lika bra i stadsmiljö som i tuffare terräng med imponerande teknik där du som förare kan luta dig tillbaka och egentligen bara se till att hjulen är i rätt riktning.

    

Snyggare, effektivare och smartare med enorma utrymmen

Nya Discovery är snyggare, effektivare och smartare än tidigare modeller. Det här är en SUV som funkar i storstaden, har förstklassig teknik och kan anta utmaningar utanför asfalten. Discovery 5 är trots sin enorma storlek hela 480 kg lättare än föregångaren, tack vare den nya konstruktionen i lättviktsaluminium, vilket ger ökad effekt, bättre körning och minskade utsläpp. Det här är en bil som kan ta sig an de allra tuffaste underlagen lika bra som asfaltskörning. När jag säger att bilen är stor så menar jag att den är stor. Den mäter 4 970 mm på längden, 2 220 mm på bredden (med utfällda speglar) och är 1 846 mm hög, vilket gör den 141 mm längre men både smalare och lägre än tidigare. Hjulbasen har ökat med 38 mm till 2 923 mm, vilket ger ett generöst kupéutrymme, något som även utformningen av den kompakta och avancerade bakhjulsupphängningen av multilänktyp bidrar till. Detta gör att andra sätesraden kan skjutas 160 mm i längsled för att optimera bagageutrymme och passagerarnas benutrymme i baksätet, samt förbättra tillgängligheten till den tredje raden.
    

Land Rover Discovery 5


    

Land Rover Discovery 5


    

Land Rover Discovery 5


I Discovery 5 sitter du lika bra i alla stolar i bilen och det inkluderar även tredje sätesraden. Den flexibla inredningen erbjuder sju konfigurerbara fullstora säten för vuxna. Alla tre rader kan fås med uppvärmda säten, rad ett och två med både värme och kyla. För att optimera bekvämligheten på långresor kan förare och främre passagerare dessutom få stolar med massagefunktion. Bagageutrymmet med andra sätesraden uppfälld rymmer 1 231 liter, alltså tillräckligt med utrymme för en tvättmaskin i standardstorlek. Detta tack vare en klassledande lucköppning som är 854 mm hög och 1 150 mm bred. 
Fäller man andra sätesraden får man en lastlängd på 2 meter och kan då lasta hela 2500 liter.
    

Land Rover Discovery 5


    
Med alla sju säten på plats får vi ett lastutrymme på 258 liter, vilket är tillräckligt för en golfbag eller så många som tre kabinväskor. 
Dessutom finns en smart lastlucka som fällas ut elektriskt och tål upp till 300kg som kan användas som bagagestopp, sittplats eller som fikabord, välj själv. Skulle det regna behöver man inte oroa sig för att bli blöt då den uppfällda bakluckan kan fungera som regnskydd.
    

Land Rover Discovery 5


    
Känner man att man vill ha sina saker mer lättillgängliga finns det gott om förvaringsutrymme i kupén.

  • Ett dolt utrymme i mittkonsolen kan rymma fyra iPads eller ett par tvåliters läskflaskor.
  • Ett annat utrymme i det centrala armstödet är stort nog att rymma fem iPads och har ett lock med gångjärn som öppnas i 180 grader för att kunna fungera som armstöd även när
    det är öppet.
  • Ett dolt utrymme för småsaker finns bakom den nedfällbara klimatkontrollpanelen.
  • En utfällbar krok i främre passagerarens fotutrymme kan användas för att hänga en
    bärkasse eller handväskan.


    

Land Rover Discovery 5


    

Off-roadkörning när den är som bäst!

Vi börjar körningen med landsvägskörning och där går Discovery 5 mjukt och fint utan några störande ljud. Men det är inte där den imponerar som mest, det är i skogen över stock och sten och i djupa vattendrag.
    

Land Rover Discovery 5


    
För förstklassig off-roadkörning är nya Discovery 5 utrustad med All-Terrain Progress Control-teknik (ATPC) och Terrain Respons 2. All-Terrain Progress Control är ett helt unikt system som gör det möjligt för föraren att ställa in en krypfart på 2km/h till 30km/h så att jag som förar kan koncentrera mig helt på att endast styra fordonet och hantera besvärlig terräng medan tekniken styr motor-och bromsfunktioner. Med det inställbara drivsystemet Terrain Respons 2 kan man själv anpassa drivsystemet utifrån underlaget.
    

Land Rover Discovery 5


    
Här kan man välja mellan fyra olika alternativ; Auto, gräs/grus/snö, sand/sten/klippklättring, eller lera/hjulspår. I autoläge övervakar drivsystemet Terrain Respons 2 automatiskt körförhållandena för att säkerställa att fordonet är optimerat för underlaget. Det här är en bil som man lätt kan köra över stock och sten utan att känna sig minsta tveksam om man klarar det. Dessutom har nya Discovery ett vaddjup som ligger på imponerande 90 cm, vilket gör att jag faktiskt kan ta mig fram i princip var som helst.
    

    
I det breda utbudet av on- och off-road-teknik ingår också:

  • Hill Descent Control (HDC) upprätthåller inställd hastighet i branta nedfarter i terräng.
  • Gradient Release Control (GRC) släpper sakta bromsen när du startar i en stigning för
    större kontroll.
  • Electronic Traction Control (ETC) applicerar bromskraft eller minskar vridmomentet till
    enskilda hjul för att stoppa hjulspinn.
  • Roll Stability Control (RSC) känner om bilen har tendens att volta och bromsar de yttre
    hjulen för att få kontroll över fordonet.
  • Wade Sensing ger realtidsinformation om vadningsdjupet i förhållande till det maximala vadningsdjupet med hjälp av 4x4i-infotainmentskärmen.


    

Ingen konst att backa med släp!

Med klassledande dragkapacitet på 3 500 kg har Land Rover utvecklat smart teknik som gör Discoverys dragförmåga mer tillgänglig än någonsin.
Advanced Tow Assist är en sinnrik funktion som gör att föraren med lätthet kan genomföra potentiellt svåra backmanövrer vid körning med släp, husvagn eller hästtransport. Även absoluta nybörjare kan parkera tack vare det smarta systemet som tar hänsyn till den motstyrning som krävs för att placera släp exakt vid backning. Föraren kan enkelt styra släpet, hästtransporten eller husvagnen, utan att ens behöva använda ratten, till önskad plats med hjälp av vridknappen för Terrain Response 2-systemet. För att göra jobbet ännu enklare visas styrlinjer från backkameran på den centrala pekskärmen, något som tar bort stressen från en annars krånglig uppgift.
    

Uppkoppling och infotainment

Vid sidan av den rymliga och flexibla säteslayouten är den andra nyckeln till nya Discoverys överlägsna mångsidighet Jaguar Land Rovers infotainmentsystem InControl Touch Pro. Det intuitiva formatet innebär en 10-tums pekskärm som placerats högt på mittkonsolen, vilket gjort att Land Rovers konstruktörer kunnat minska antalet centralt placerade reglage med en tredjedel – något som ger ett rent och lättläst utseende samtidigt som det minskar risken för distraktion.
    

Land Rover Discovery 5


    

Säkerhetsteknik och förarassistanssystem

I nya Discovery 5 har bekvämlighet och trygghet förbättrats i och med kombinationen med aktiva säkerhetssystem och en rad avancerade förarassistansfunktioner. Nya Discovery har företagets system för autonom nödbromsning (AEB), som debuterade på Discovery Sport, men nu också inkluderar upptäckt av fotgängare – barn eller vuxna – liksom andra fordon i vägen och bromsar in och stannar fordonet snabbt och säkert. Vid risk för kollision varnar systemet föraren med en visuell och hörbar signal. Om den upptäcker att kollisionen inte kan undvikas aktiveras nödbromsning. Systemet fungerar vid så låga hastigheter som 5 km/h och upp till 80 km/h. Fordon med adaptiv farthållare levereras även med Advanced Emergency Brake Assist och Intelligent Emergency Braking (IEB). Andra säkerhetstekniker som finns är bl a Hill Start Assist och Vridmomentkontroll (EDC) som säkerställer att hjulen inte låser sig vid motorbromsning på halt väglag. Dessutom finns en hel del avancerade förarassistanssystem som parkeringsassistans och dödavinkelvarnare.
    
De avancerade stödprogrammen inkluderar:

  • Adaptiv farthållare som håller en jämn hastighet och samtidigt ett säkert avstånd till framförvarande fordon. Den kan också stanna bilen helt i trafiken.
  • Vägmärkesidentifiering använder en framåtvänd kamera och satellitnavigerings- information för att informera föraren om hastighetsgränser.
  • Smart hastighetsbegränsare använder trafikskyltsidentifiering och GPS-system för att identifiera hastighetsgränser och minska fordonets hastighet. Föraren kan inte överskrida denna gräns, såvida inte funktionen stängs av, och systemet använder motorbroms för att bromsa in fordonet på lämpligt sätt.
  • Automatiskt helljus ställer automatiskt om strålkastarna mellan hel- och halvljus när ett framförvarande fordon identifieras (antingen från dess bakre del eller strålkastare).
  • Förarövervakning kan övervaka förarens uppträdande via information från styrning, broms- och gaspedal för att upptäcka trötthet och föreslår i så fall att föraren tar en kort paus.
  • HD surround kamerasystem med 360-graders surroundvy, korsningsvy fram, korsningsvy bak, släpvagnshjälp och påkopplingshjälp inklusive backkamera-system.
  • Filbytesvarning varnar föraren genom en vibration i ratten om kameran känner av att
    fordonet är på väg att lämna körfältet.
  • Lane Keep Assist applicerar ett milt vridmoment på styrningen för att hålla kvar föraren i körfältet.



    

Motoralternativ

Nya Discovery drivs av ett urval av Jaguar Land Rovers effektiva fyr- och sexcylindriga diesel- och bensinmotorer. Först hittar vi två 2,0-liters Ingenium-dieslar. En 180 hk 2,0-liters Ingenium Td4-dieseln som är den mest bränsleeffektiva och en 240 hk 2,0-liters diesel för de som behöver extra prestanda men ändå vill dra fördel av de låga driftskostnaderna med Ingenium-motorfamiljen. Nya Discovery finns även med en kraftfull 258 hk 3,0-liters V6-dieselmotor med beteckningen Td6 och en kompressormatad 3,0-liters V6-bensinmotor på 340 hk. Alla motorer är utrustade med en åttaväxlad ZF automatväxellåda som kan styras manuellt med hjälp av rattmonterade växelpaddlar för att ge största möjliga flexibilitet.
    

Sammanfattning

Nya Land Rover Discovery är en fullstor, treraders, sjusitsig SUV med oslagbar kapacitet och mångsidighet. Här finns det möjlighet för den stora familjen att åka på semester utan att frågan "När är vi framme?" kommer efter 30 minuter. Det är helt klart en smidig och smart bil med fantastiska terrängegenskaper.
Nya Land Rover Discovery finns till försäljning från våren 2017 och kommer att kosta från 523 900 kr.
    



Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips