Test - Nya BMW 520d innovativ teknik och kraftfull uppsyn.

Publicerad 2017-05-22

BMW 520 d

Nya BMW 520d har berikats med flera tekniska funktioner och har blivit både större, starkare och snålare. Enligt BMW är den fulländad och i sitt livs form.


    

Kraftfull och innovativ

BMW 520d sedan har ett sportigt och kraftfullt utseende med typiska BMW-detaljer som bland annat motorhuven, njurgrillen och strålkastarna. Exteriört är det inga jättestora förändringar. Den har vuxit och blivit både längre, bredare och högre, vilket resulterat i ett större baksäte med bättre benutrymme och ett större bagageutrymme som nu rymmer 530 liter. Interiört har komforten blivit bättre och kupén har blivit tystare. Dessutom finns en rad nya tekniker och tekniska detaljer som bl a den nya Head-Up displayen som fått större projektionsyta och den 10,25-tums stora pekskärmen som fått nytt gränssnitt och röst- och geststyrning.
    

BMW 520 d


    

Hur är den att köra då?

Jag gillar förarkupén i nya 5-serien. Det är inga jättestora förändringar jämfört med tidigare generation. Det som är annorlunda är främst den stora pekskärmen med dess placering och sina tekniska innovationer. Man sitter riktigt skönt och sittkomforten är riktigt bra oavsett fram eller baksäte. Nytt är bl a den elektrisk stolsinställning via beröringskänsliga sensorer. Som tillval finns nu multifunktionsstolar fram med 20 stycken luftkuddar som erbjuder åtta olika massageprogram, vilket kan vara mycket skönt vid längre resor eller för 70-talisternas dåliga ryggar.
    

BMW 520 d


    
Vi körde den nya 4-cylindriga dieslemotorn på 190 hk vid 400Nm. Ett mycket trevligt motoralternativ för tjänstebilsföraren. Den nya motorn har en genomsnittlig bränsleförbrukning på 4,1 l/100 km* och 108 g/km CO2-utsläpp. Den verkliga förbrukningen skiljde inte så mycket utan landade på 4,5 l/100 km.
    
Till att börja med har nya 520 sedan blivit 100 kg lättare tack vare den nya lättviktskonstruktionen där man använt sig av ännu mer höghållfasthetsstål och mer aluminium. Detta har också gjort att karossen blivit både starkare och mer vridstyv. Tillsammans med nytt chassi och nya stötdämpare får vi en sportigare körupplevelse i högre hastigheter på våra svenska småbumpiga vägar och en nice-att-glida-fram-i-trafiken-känsla i morgonrusningen. Med andra ord är nya 520 en trevlig bil med mycket bra köregenskaper som är svår att inte gilla.
    

Säkerhet & förarassistanssystem

BMWs nya förarassistanssystem ger en försmak av automatiserad körning. Exempelvis fungerar Steering & Lane Control Assistant från stillastående upp till 210 km/h. Andra assistansfunktioner är Lane Change Warning samt Speed Limit Assist (som integrerar hastighetsbegränsningar i bilens farthållarsystem), Evasion Aid, Crossing Traffic Warning samt Lane Keeping Assistant med Active Side Collision Protection. Dessutom finns den mycket trevliga självparkeringsfunktionen. Med Display Key kan man fjärrstyra parkering vilket underlättar parkering i mycket trånga parkeringsfickor.
    

BMW 520 d


    

Sammanfattning och pris

Det är inte svårt att känna igen sig i nya 5-serien som BMW-ägare. Det är inte jättestora skillnader från tidigare generation men ändå är det en helt ny bil. Tummen upp för de tekniska innovationerna som den nya infotainmentskärmen som man kan styra både via ett reglage i mittkonsolen, genom touchfunktion, med rösten eller genom svepande rörelser. Jag gillar den trådlösa uppkopplingen med Apple Car Play för min smartphone som går snabbt, smidigt och enkelt. Den trådlösa induktionsladdningen är toppen och dessutom är nya 5-serien utrustad med en WiFi hotspot som klarar upp till 10 enheter samtidigt. Priset för instegsmodellen 520d ligger från 377 000 kronor. Väljer man fyrhjulsdrift Xdrive startar priset från 422 000 kronor.
    


    

    
    

Dela med dina vänner och kollegor