Test - Volvo V90 D4 - en lite lyxigare herrgårdsvagn!

Publicerad 2017-03-21

Volvo V90 som ska ersätta tjänstebilsfavoriten V70 bjöd oss på en trevlig testvecka. Utrymme, säkerhet och komfort är det som sticker ut mest och beskriver Volvo bäst.


    

Djärv design och lyxig interiör

Den exteriöra designen är djärv och mycket mer kantig än tidigare formspråk. De T-formade halvljusen och den väl avvägda formen på grillen med Volvoemblemet skapar ett sportigt utseende istället för den tidigare herrgårdsvagnsliknande ”svensson-looken” Bakpartiet är dock inte lika attraktivt med sin kantiga design vilket gör att V90 gör sig allra bäst framifrån.
    


Interiören är väldigt ren utan en massa knappar. Allt är samlat i en 9-tums peksärm i mittkonsolen som är vinklad mot förarplatsen för att skapa en cockpitliknande känsla. Funktioner som navigation och underhållning styrs med hjälp av knapparna i ratten och visas i förardisplayen bakom ratten.
    


Stolarna är riktigt bekväma oavsett om man sitter i fram- eller baksäte och det finns gott om utrymme för långa skandinaver.
Panoramaglastaket som visserligen är tillval gör att kupén känns rymlig och luftig. Volvo V90 är ”by far” lyxigare än föregångaren V70 och varje detalj i kupén är, enligt Volvo, utformad för att form och funktion ska bli ett.
    


    

Motor och utrymme som det anstår en herrgårdsvagn

Vi testade Volvo V90 D4 med en 2,0-liters fyrcylindrig turbodiesel på 190 hk och en åttastegad automatlåda. Körupplevelsen var Volvo upphöjt i 2! Helt ärligt, så är nya V90 mycket bekväm och erbjuder en sittkomfort som är extra ordinär oavsett om du är förare eller passagerare. För att citera Volvo ”Det här är en herrgårdsvagn som kombinerar en snygg look med praktiska egenskaper”. När det gäller dynamik, körglädje och prestanda så halkar V90 med D4-motorn efter sina konkurrenter. Fast det är nog inte prestanda som stått i fokus för V90 D4 vilket till viss del kan märkas. V90 är verkligen en äkta herrgårdsvagn som med sina bekvämligheter och säkerhetssystem verkligen sticker ut.
    
Utrymmena i V90 är som vi redan sagt riktigt bra och det gäller även herrgårdsvagnens bagageutrymme där vi lätt kan lasta 560 liter. När vi fäller baksätet får vi ytterligare 966 liter att tillgå och vi kan då lasta hela 1526 liter, vilket är mycket fast ändå en bra bit minde än i Mercedes E-klass (640 liter med fällt baksäte 1820 liter).
    


    

Säkerhetssystem, uppkoppling och navigering av bilen

I mittkonsolen sitter en 9 tums stor pekskärm som innehåller i princip allt som styr bilens alla funktioner. På ett sätt så är det en smart lösning men samtidigt lite krångligt när jag under en kall vintermorgon vill sätta på stolsvärmen det första jag gör när jag sätter mig i bilen. Det kanske är en vanesak men de vanliga knapparna för stolsvärme tycker jag man kunde ha kvar i raden nedanför pekskärmen.
Det är inga konstigheter att koppla upp sig och ansluta sig till den stående pekskärmen. Det är bara att plugga in iPhonen till bilen via en USB-anslutning och pekskärmen blir en förlängning av mobilen med Apple CarPlay. Via den lättnavigerade pekskärmen kan underhålla mig med att lyssna på min musik, styra bilens funktioner eller navigera mig fram till min destination. Allt görs genom fingersvepning och fingertryck precis som på en mobiltelefon, enkelt!
    


    
När det gäller säkerheten ligger Volvo i topp med sina system. Med IntelliSafe finns en rad smarta funktioner som stöttar mig i min bilkörning, hjälper till att undvika olyckor och skyddar mig vid en kollision. I standardutrustningen ingår bl a City Safe system, IIntelliSafe assist, Run-off road Protection och Run-off road Mitigation.
    


    
City Safety system fungerar som en andrepiolot och hjälper mig som förare att hålla uppsikt och upptäcker eventuella faror på vägen där den varnar mig eller ingriper aktivt om det behövs. Systemet känner av andra fordon, cyklar, människor och djur.
I IntelliSafe finns även det semi-autonoma förarassistanssystemet Pilot Assist som kan ge en lätt styrassistans för att hjälpa till att hålla bilen mitt i filen i en konstant hastighet med ett förinställt avstånd till bilen framför. Run-off Mitigation är ett avåkningsskydd som kan styra och bromsa bilen åt mig om jag oavsiktligt är på väg av vägen.
    

Sammanfattning och pris

Volvo V90 D4 är en äkta Volvo med allt vad märket står för när det gäller säkerhet, komfort och utrymme. När det gäller tjänstebil är det främst D4 och kanske D3 som kommer bli de främsta valen för tjänstebilsförare. När det gäller priset så ligger det lite väl högt för att vara en ersättare till V70 där priset för V90 D4 med 190 hästars diesel och utrustningsnivå Momentum ligger från 387 900kr och då har vi inte räknat med fyrhjulsdrift. Har man krav på att ligga under 7,5 prisbasbelopp kanske man ska ta sig en titt på V90 D3 Business som ligger från 332 400kr.
    

Dela med dina vänner och kollegor