ANNONS:

ANNONS:

Test Land Rover Discovery Sport - snygg & smidig SUV

Publicerad 2017-03-15

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport är en smidig och allsidig SUV. Den är stilren och elegant och har riktigt goda terräng- och köregenskaper passar den lika bra onroad som offroad.

    
Vi har testat Land Rover Discovery Sport med en 2,0-liters diesel på 180hk, 9-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Det är en snygg och smidig SUV som passar lika bra onroad som offroad. Exteriört är Discovery Sport riktigt snygg med ett maffigt och självsäkert utseende utan att vara kaxig. Interiören är enkel och stilren, kanske på gränsen till konservativ.
    

Komfort och terrängegenskaper

Komforten är riktigt bra och vi glider fram på motorvägen och sedan den kurviga landsvägen där bilen går mjukt och följsamt. Systemet Torque Vectoring arbetar för att förbättra syrning och väggrepp och gör bilen smidig och stabil även i de snävaste kurvorna. Fast det är inte på motorvägen som bilen imponerar mest. Det är på leriga skogsvägar som vi verkligen får känna på komforten och de fina terrängegenskaperna som tar oss mjukt fram över stock och sten där systemet Terrain Response optimerar motor, växellåda, differentialer och chassi för att maxa komfort och väggrepp oavsett underlag. Även när vi tar oss både upp och nedför en gammal igenvuxen slalombacke går bilen riktigt bra. Dessutom är vadningsdjupet hela 600mm vilket gör att man lätt kan ta sig fram även i vatten om det skulle bli översvämning.
    

Land Rover Discovery Sport

Förarmiljö och infotainmentsystem

Förarmiljön är lättnavigerad och alla reglage sitter lätt tillgängliga i ratten eller på behagligt avstånd i mittkonsolen. I mitten av instrumentpanelen sitter en 10,2-tums stor pekskärm med ett brett 21:9-format med högre upplösning än den standardmonterade 8-tumspekskärmen, där utseendet påminner om smartphone-appar med vilka vi styr telefonsamtal, navigering och infotainmentsystemet InControl Touch Pro.
    

Land Rover Discovery Sport


    
Jag sitter bekvämt i förarstolen och på andra sätesraden. Även på tredje sätesraden sitter man som vuxen helt ok och det är inga problem att färdas även lite längre sträckor.
Med tredje sätesraden nedfälld får vi ett bagageutrymme där vi kan lasta 981 liter och fäller vi andra sätesraden kan vi lasta hela 1698 liter. Dessutom har den femsitsiga modellen en dragkapacitet på 2500 kg och 2200kg för den sjusitsiga modellen.

Land Rover Discovery Sport


    

Nya säkerhetsfunktioner

Discovery Sport fick högsta betyg i Euro NCAP. Nyheter på säkerhetssidan är de nya säkerhetssystemen förarövervakningen, smart hastighetsbegränsare och filhållningshjälpen.
Förarövervakningen varnar föraren med hjälp av ljus- och ljudsignaler om den registrerar tecken på dåsighet. Fordonsalgoritmen övervakar hela tiden förarens input efter tecken på trötthet och bidrar på så vis till att göra körningen säkrare.
Den smarta hastighetsbegränsaren hjälper föraren att hålla gällande hastighetsbegränsning. Systemet utnyttjar funktionen vägmärkesidentifiering för att upptäcka förändringar av gällande hastighetsbegränsning. Vid en sänkning uppmanas föraren att acceptera den nya gällande hastighetsbegränsningen och när föraren har accepterat börjar bilen automatiskt sakta ned till rätt hastighet.
Filhållningshjälpen använder den framåtriktade kameran på bilen för att upptäcka filmarkeringar. Om föraren börjar röra sig ur filen utan att använda körriktningsvisaren, styr bilen försiktigt emot för att säkerställa att den inte oavsiktligt lämnar sin fil.
    
Priset på instegsmodellen Land Rover Discovery Sport 2.0 eD4 150 hk 2WD ligger från 361 900kr vilket ligger strax över 7,5 prisbasbelopp.
Bilen vi testade Discovery Sport 2.0 TD4 180 hk 4WD med utrustningsnivå HSE ligger från 508 900kr vilket innebär lite över 11,3 prisbasbelopp.
    

Land Rover Discovery Sport


    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips