ANNONS:

ANNONS:

Test Honda Civic - liten har blivit stor!

Publicerad 2017-02-22

Honda Civic

Nya Honda Civic har blivit större, lägre och säkrare. Honda är kända för sina VTEC-motorer och nya Civic har berikats med helt nya bensinturbos som bjöd på säker och trevlig körning på de spanska bergsvägarna.

    
Nya Honda Civic som är den 10 generationen av Civic har blivit större. Bredden har ökat med 30 mm och längden har ökat med hela 136 mm vilket gör Civic till den största bilen i klassen. Dessutom har den blivit 20 mm lägre än den tidigare generationen. Den nya och bredare plattformen ger det bästa invändiga utrymmet i klassen. Förarstolen är lägre placerad än tidigare generation för att ge föraren en bättre känsla av att vara ett med bilen, och nu har man dessutom bättre sikt än i tidigare generation.

    
Civic är en tyst bil. Nu är visserligen asfalten på de spanske bergsvägarna som vi körde på väldig mjuk, men känslan var ändå att den var väldigt tyst utan störande motorljud. Det finns gott om utrymme i förarkupén och det spelar ingen roll om du är 190 cm eller 160 cm, man sitter riktigt bra med god sikt över vägen och andra medtrafikanter.

Honda Civic


    
När det gäller motorer ligger Honda i topp oavsett motoralternativ, av den enkla anledningen att de i princip aldrig går sönder. Deras VTEC-motorer håller verkligen hög standard.
Honda Civic kommer med tre olika motoralternativ, en 3-cylindrig 1,0-litersbensinturbo på 129 hk, en 4-cylindrig 1,5-liters bensinturbo på 182 hk och en 1,6-liters diesel men den kommer inte förrän om ett år. Dessutom kan man välja mellan manuell växellåda eller automatlåda.
    
Jag gillar nya Honda Civic det är en kul bil att köra. Den lilla motorn med manuell växellåda var pigg och trevlig att köra, väghållningen var riktigt bra och den gick fint på de slingriga bergsvägarna. Styrningen är direkt och bilen svarar på en gång. Vid högre hastigheter och högre varvtal kan motorn upplevas lite skrikig, men å andra sidan med tanke på hastighetsgränserna i Sverige så är inte det något problem. När vi testade samma motor med CVT-växellådan så kändes den något segare, trots att den växlade mjukt och fint utan någon direkt gummibandskänsla.
    

Honda Civic


    
I 1,5-litersmotorn var det så klart mer drag i, och den var riktigt rolig att köra. Den var kvick och rapp och här hände det grejer när man tryckte på gasen. Båda drivlinorna var bra och jag kan tycka att CVT-lådan gjorde sig mer hemma här med den större motorn. Civicen har bra väghållning och bra och direkt styrrespons.
    
Något som verkligen imponerade var säkerhets- och assistanssystemen.Honda Sensing som innehåller CMBS (kollisionssystem som hjälper till att bromsa bilen om systemet konstaterar att en krock med framförvarande fordon inte går att undvika hörs ett varningsljud hörs och om det krävs sker en inbromsning automatiskt.), Adaptiv farthållning, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist System, Traffic Sign Recognition System och Intelligent Speed Limiter är standard på alla modeller. Vi har tidigare hört om bilar som i princip är självkörande med dessa assistanssystem och jag måste säga att Honda Sensing är i toppklass. Systemet är i klass med bilar som kostar över halvmiljonen.
    

civic


    
Sammanfattningsvis är Honda Civic en rymlig och trevlig bil med bra väghållning, goda köregenskaper med direkt och responsiv styrning. Infotainmentsystemet Honda Connect fungerar riktigt bra och det var lätt att koppla upp sig. Imponerande var säkerhets- och assistanssystemen. Man sitter bra både i förarkupén och i baksätet där det finns gott om utrymme.
    

Honda Civic


    
I bagageutrymmet kan man lasta 478 liter vilket är bäst i klassen. Dessutom är det lättlastat och baksätet går att dela/fälla 60:40. Dock har man tagit bort ”biostolsfunktionen” så nu får man tänka om när man behöver lasta yuccapalmer eller andra stående förememål. Priset på 1,0-liters bensinturbon ligger från 196 900kr med utrustningsnivå comfort. 1,5-liters bensinturbon ligger från 236 900kr med utrustningsnivå sport.
    
”Den här bilen, den sportigaste Civic någonsin, sätter nya standarder för kompaktklassen när det gäller dynamisk prestanda, bränsleeffektivitet, utrymme, säkerhet och invändig kvalitet" säger Mitsuru Kariya, chefsingenjör och global projektledare.
    

Honda Civic


    


Dela med dina vänner och kollegor