ANNONS:

ANNONS:

På tur med nya Mini Countryman, en go-kart för svenska vägar!

Publicerad 2017-02-22

Mini Countryman

Det har gått hela 17 år sedan förra generationens Mini Countryman såg dagens ljus och frälste svenska marknaden med fräck design och med minimått mätt generösa utrymmen.

    
Det var Countryman som för första gången i historien tog Mini över 4 meters sträcket längdmässigt med sina 4,1 meter. Det var också en milstolpe då det var första gången man lanserade ett 5 dörrars alternativ och en liten SUV eller kanske bättre benämnd som en Cross Over. Den generationen var lite rå och vid högre hastigheter så hade man en ganska rejäl ljudkuliss i kupén – något som för mig rejält drog ned helhetsintrycket av den för övrigt tuffa modellen. Denna fråga hade jag definitivt med mig när jag satte mig bakom ratten på den helt nya Mini Countryman i ett dimmigt Oslo – Hur har Mini löst kupéljudet till denna generation?
    

Det slog mig väldigt snabbt att detta är en helt ny bil!

Nya modellen av Countryman har blivit ännu mindre ”Mini” så till vida att den blivit mycket större. Med ett längd på hela 4,3 meter så har den vuxit hela 20 centimeter mot sin föregångare. 7,5 centimeter av dessa har fördelats mellan hjulaxlarna så innerutrymmena har blivit betydligt bättre och att sitta i baksätet bakom en fullvuxen person är inte ett problem. Bilen har även blivit tre centimeter bredare vilket inte låter mycket, men det gör faktiskt en del både när det gäller komforten i baksätet och bagageutrymmet. Nya Mini Countryman lastar hela 450 liter uppfällda säten (100 liter mer än förra generationen).

Mini Countryman


Man har behållt möjligheten att individuellt skjuta baksätet 13 centimeter i längsled vilket gör att du kan välja mellan bättre benutrymme eller bättre lastutrymme. En praktisk detalj är att man nu kan fälla baksätet 40/20/40 vilket ger mer flexibla lastutrymmen och med hela baksätet fällt får du hela 1309 liter att lasta i vilket är hela 139 liter mer än föregående generation. Dessutom så kommer nya Countryman med elektrisk baklucka, vilket även kan fås med rörelsestyrd öppning som tillval.
    

Nya Mini en starkare Go-Cart!

Mini gör verkligen bilar som levererar en härlig körupplevelse, Go-cart känslan sitter där med en styrning som känns direkt. Grunden till den sportiga körupplevelsen är ett chassi med en beprövad länkarmskonstruktion fram och multilänkbakaxel som kan kombineras med den adaptiva stötdämpningen Dynamic Damper Control för ännu mer gokartkänsla och komfort.
    
Under två dagar så fick jag testa 4 motoralternativ Cooper, Cooper S, Cooper D och Cooper SD, alla med MINIS helt nya All4 fyrhjulsdrift som driver på båda axlarna från första sekund till skillnad från tidigare generation som kickade in efter släpp. Detta har även gjort att dragkapaciteten ökat med hela 300 kilo. Även motorer och växellådor är helt nya till denna generation och intrycket är fantastiskt trevligt över hela spektrat, men vi föredrar helt klart 190 hk dieseln som sitter i Cooper SD.
    
Kupén upplevs mycket bättre isolerad än på tidigare generation och vi bockar snabbt av den frågeställningen och konstaterar att det är riktigt behagligt att susa fram på motorväg i nya Mini Countryman. Den enda av testbilarna som var utrustade med 8 stegad Steptronic-automatlåda var Mini Cooper SD Countryman All4 och den är väldigt trevlig. Mjuka växlingar och direkt respons när du behöver extra kraft.
    

Uppkopplad Mini

Förarmiljön präglas av den MINI-typiska horisontella layouten med förarorienterad cockpit i mittkonsolen med sin klassiska runda centraldisplay som för första gången kan utrustasmed ett navigationssystem med touchscreen-funktion samt ergonomiskt utplacerade reglage som ger föraren en känsla av full kontroll i alla lägen. Dessutom så finns det sedan i November en helt ny Mini Connected app som ger dig massa smarta funktioner såsom tidsbaserad kalender med rekommenderade avresetider, automatisk överföring av kontaktdata och mötestider från din smartphone för att nämna några. Helt nya möjligheter att vara uppkopplad med din Mini helt enkelt.

Mini Countryman


    

Följande alternativ finns tillgängliga nu:

  • Mini Cooper Countryman
    Bensin, manuell låda, 136 hk, 220 Nm, 126 g/km, 0,55 l/mil, 0-100 km/h 9,6 s, 202 km/h, 244 900 kronor.
  • Mini Cooper Countryman All4
    Bensin, manuell låda, 136 hk, 220 Nm, 139 g/km, 0,61 l/mil, 0-100 km/h 9,8 s, 197 km/h, 263 900 kronor.
  • Mini Cooper S Countryman
    Bensin, manuell låda, 192 hk, 280 Nm, 141 g/km, 0,62 l/mil, 0-100 km/h 7,5 s, 225 km/h, 279 900 kronor.
  • Mini Cooper S Countryman All4
    Bensin, manuell låda, 192 hk, 280 Nm, 159 g/km, 0,70 l/mil, 0-100 km/h 7,3 s, 222 km/h, 298 900 kronor.
  • Mini Cooper D Countryman
    Diesel, manuell låda, 150 hk, 330 Nm, 113 g/km, 0,43 l/mil, 0-100 km/h 8,9 s, 208 km/h, 256 900 kronor.
  • Mini Cooper D Countryman All4
    Diesel, manuell låda, 150 hk, 330 Nm, 127 g/km, 0,48 l/mil, 0-100 km/h 8,8 s, 205 km/h, 275 900 kronor.
  • Mini Cooper SD Countryman
    Diesel, automatlåda, 190 hk, 400 Nm, 121 g/km, 0,46 l/mil, 0-100 km/h 7,7 s, 220 km/h, 310 900 kronor.
  • Mini Cooper SD Countryman All4
    Diesel, automatlåda, 190 hk, 400 Nm, 129 g/km, 0,49 l/mil, 0-100 km/h 7,4 s, 218 km/h, 329 900 kronor.


    
Alla motorer och modellversioner, bortsett från Cooper SD-varianterna, är standardutrustade med sexväxlad manuell låda. Automatlådor erbjuds till samtliga modeller, en sexstegad Steptronic-låda för Cooper Countryman (inklusive All4-varianten) och en åttastegad Steptronic-låda för övriga.
    

En extra laddad Mini!

Mini passade även på att visa upp laddhybriden Mini Cooper S E Countryman All4 som lanseras till sommaren 2017, ett väldigt spännande alternativ för tjänstebilsföraren. Den trecylindriga bensinmotorn på 100 kW/136 hästkrafter som finns i Mini Cooper Countryman samarbetar då med en 65 kW/88 hk stark elmotor. Bensinmotorn driver framhjulen medan elmotor tar hand om bakhjulen. Kraftöverföringen matas via den sexstegade Steptronic-automatlådan. Den sammanlagda systemeffekten är imponerande 224 hk och 385 Nm vilket får MINI Cooper S E Countryman ALL4 att accelerera från 0 till 100 km/h på sportiga 6,9 sekunder. Laddhybridversionen av nya Countryman kan köra på enbart el i hastigheter upp till 125 km/h. Förbrukningen uppges till 0,21 liter per mil vilket är och CO2 utsläpp på endast 49 gram koldioxid per kilometer. Räckvidden på ren el uppges till 40 kilometer och batteriet kan återladdas upp till 50% med bensinmotorns hjälp. Därmed får Mini för första gången ett supermiljöbilsklassat alterantiv i laguppställningen. Priset landar på 375.000 kr och alla bilar levereras med ALL4, navigation och automat som standard.

Mini Countryman


    

En extra busig Mini kommer i april– ”The JCW”

För dig som vill ha lite extra allt till din Mini så kommer det en John Cooper Works edition i April 2017. Som i alla MINI-modeller är även motorn i nya MINI John Cooper Works Countryman inte barastark utan även förbluffande snål. Trots imponerande effekt- och prestandasiffror som 170 kW/231 hk vid 5000-6000 v/min, 350 Nm vid 1500-4500 v/min, 0-100 km/h på 6,5 sekunder och en toppfart på 234 km/h ligger de genomsnittliga bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena för nya MINI JCW Countryman på låga 7,4 l/100 km (Steptronic: 6,9 l) respektive 169 g/km CO2 (Steptronic: 158 g/km).Nya JWC kommer med massor av specialutrustning, bland annat sportfjädring och Brembo sportbromsar. Enligt uppgift så kommer den börja på cirka 370.000 kr.
    
Vi ger tummen upp till helt nya Mini Countryman och hoppas att bilen kommer nettoprissatt och businesspaketerad version, då helst med 190 hk dieseln och fyrhjulsdrift. Då får vi en riktigt roligt och snyggt alternativ för oss som kör bil i tjänsten.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips