ANNONS:

ANNONS:

Jaguar XE en tuff kisse bland hermelinerna!

Publicerad 2017-02-20

Jaguar XE

När Jaguar XE först introducerades på svenska marknaden sommaren 2015 hade man siktet inställt på tjänstebilsmarknaden. Redan nu har modellprogrammet uppdaterats med bl a nytt infotainmentsystem och behovsstyrd fyrhjulsdrift.

    
När vi hösten 2015 testade Jaguar XE R-Sport 20d AT med en 2.0-liters turbodiesel på 180 hk och bakhjulsdrift blev vi mäkta imponerade. Nu har Jaguar fått ett nytt infotainmentsystem och behovsstyrd fyrhjulsdrift som ska förbättra väggreppet och göra körningen säkrare oavsett väderlek.


Interiören känns ombonad och trevlig och man sitter riktigt bra i både fram och baksäte, där det för övrigt är gott om benutrymme även om föraren är över 185cm.
    


    
Den tidigare bakhjulsdriften har ersatts av en behovsstyrd fyrhjulsdrift vilket förbättrar fordonsdynamiken och ger bättre väggrepp. Drivning överförs bara till framhjulen om systemet Intelligent Driveline Dynamics (IDD) känner att det behövs och att bakhjulsdriften inte längre är tillräcklig. Det är ett mycket snabbverkande system som kan genomföra övergången från ren bakhjulsdrivning till fyrhjulsdrift på endast 165 millisekunder. Detta gör att XE behåller bakhjulsdrivningens hanteringsbalans och rörlighet samtidigt som prestandan förbättras under alla väderförhållanden. AWD är endast tillgänglig i kombination med åttastegad automatisk växellåda och 180 hk Ingenium-diesel.
    
Syskonskapet med Land Rover märks bl a genom att man överfört AdSR systemet på Jaguar XE. Detta gör att XEn har fått ta del av Jaguar Land Rovers världsledande expertis inom AWD-teknik och antispinnsystem. AdSR gör AWD systemet ännu bättre och tillsammans med klassledande chassidesign ger den unika kombinationen av AWD, AdSR och det revolutionerande systemet All Surface Progress Control föraren större säkerhet under svåra förhållanden. XE är definitivt en sportsedan för alla väderlekar.
    
Nya generationen infotainmentsystem InControl Touch Pro är designad runt en 12 tums pekskärm. Bilen vi körde var ej utrustad med den nya pekskärmen, men vi hade ändå möjlighet att testa den i Jaguar F-Pace. Det är otroligt lätt att koppla upp sig, oavsett generation och genom pekskärmen styr man det mesta.


    
Sammanfattningsvis är Jaguar XE en trevlig sportsedan som erbjuder bra väghållning med god responsiv styrning. Den exteriöra designen är snygg och sportig och harmoniserar med de trevliga köregenskaperna. Det är lätt att koppla upp sig till infotainmentsystemet och navigatorn är lättnavigerad där man enkelt och snabbt knappar in destinationen. Man sitter bekvämt i både fram och baksäte. Den är lättlastad och bagageutrymmet rymmer 455 liter. Om vi jämför Jaguar XE Prestige med Jaguar XE R-Sport så har R-Sport ett kraftigare vridmoment och känns därmed snabbare i accelerationen och mer körglad. Priset då? Jaguar XE 2.0 D med 163 hk finns från 329 900kr. Priset för testbilen Jaguar XE 2.0 D 180 hk 8-stegad automatlåda, AWD och utrustningsnivå Prestige ligger från 410 900 kr.
    


    


Dela med dina vänner och kollegor