ANNONS:

ANNONS:

Test Nya Nissan Micra - större, snyggare och säkrare!

Publicerad 2017-02-01

Nissan Micra

Nya Nissan Micra är större, säkrare och rymligare än tidigare. Den nya sportiga exteriören och den påkostade interiören tillsammans med teknik som återfinns i större bilar tar man Micra till en helt ny nivå.

    
Nissan Micra som lanserades första gången i Europa 1983 har sålts i mer än sju miljoner exemplar över hela världen. Med den helt nya generationen Micra vill man återta platsen bland de mest sålda modellerna i B-segmentet.
    
Att nya Nissan Micra är snygg är inget snack om saken. Micran har blivit både längre (+178mm), bredare (+78mm) och lägre (-55mm) än tidigare generation. Dessutom har hjulbasen ökat och nya Micra är den bredaste och en av de lägsta modellerna i segmentet. Det finns tio olika karossfärger att välja mellan och exteriören kan förstärkas och individualiseras med flera olika personanpassningsalternativ, allt efter eget smak och tycke. Interiören känns fräsch och påkostad och den är allt annat än plastig vilket kan upplevas i andra bilar i samma segment. Förutom god komfort med bra sittlängd på stolarna sitter instrument och alla reglage inom behagligt avstånd vilket skapar en ypperlig förarmiljö.

Nissan Micra


    
Det finns gott om smarta förvaringsutrymmen, bl a får man plats med en 1,5-liters flaska i förvaringsfacken på framdörrarna vilket är sällsynt även för bilar i större segment. Bagageutrymmet är djupt och rymmer 300 liter. Är man i behov av större lastutrymme fäller man baksätet och kan då lasta 1004 liter.

Nissan Micra


    
För att göra körupplevelsen till så mycket mer än bara en resa från A till B är nya Micran utrustad med en 7” multitouch-färgskärm med Infotainmentsystemet och Nissan Connect. Dessutom erbjuds ljudsystemet BOSE som består av sex högtalare, där man genom att man placerat två av högtalarna i förarsätets nackstöd skapar en unik upplevelse med 360 graders ljudspridning. Övriga fyra högtalare sitter i framdörrarna och i A-stolparna.

Nissan Micra


    
På vägen upplevs Micran lättkörd och stabil. Styrningen är direkt och jag upplever att jag har god kontroll över bilen både på motorväg och bland slingriga bergsvägar. Dessutom känns den väldigt mjuk mot vägen och tack vare Intelligent Ride Control, där motorn och bromsarna samverkar för att dämpa karossrörelserna, blir känslan mer svävande än stötig. Vid kurvtagning aktiveras systemet Intelligent spårkontroll som automatiskt och individuellt anpassar bromsarna för bästa, smidigaste och säkrast möjliga kurvtagning. Dessutom är nya Micra utrustad med ett s.k. Safety Pack som standard vilket innehåller Filbytesvarnare och Kollisionsvarnare med autobroms med igenkänning av fotgängare. Andra säkerhets- och assistanssystem är Igenkänning av trafikskyltar, Helljusassistans, Intelligent Around View Monitor som är Nissans 360-graders kamerasystem som hjälper föraren att backa bilen i knicksiga utrymmen och Dödavinkelvarnare.

    
Nya Micra finns med tre olika motoralternativ, varav vi har testat två av dem och vår favorit var den 3-cylindriga 0,9-liters bensinturbon på 90 hk, 140 Nm med en 5-växlad manuell växellåda. Den upplevdes pigg och rapp och bjöd på en rolig och trevlig körupplevelse.
Förutom bensinturbon körde vi även den 4-cylindriga 1,5-liters turbodieseln på 90 hk, 220 Nm och 5-växlad manuell växellåda. Även den var trevlig men upplevdes inte lika pigg och rapp som den lilla bensinmotorn.
Det tredje motoralternativet är en 3-cylindrig 1,0-liters sugmotor. Den hann vi aldrig med att testa så det återstår att se vad den har att bjuda på.
Nya Nissan Micra finns i fyra olika modellversoner, Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna som är den versionen som har mest utrustning.
    
Sammanfattningsvis är nya Nissan Micra en city chic bil med god komfort, trevliga köregenskaper och goda utrymmen för så väl stor som liten. Bilen kommer till Sverige under våren och dessvärre har vi ännu inte fått några prisuppgifter.
    

Nissan Micra


    


Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips