ANNONS:

ANNONS:

Så bra är Nissan X-trails nya 2.0-liters diesel med 4-hjulsdrift

Publicerad 2016-12-05

Nissan X-trail

Nissan X-trail är en bekväm och rymlig bil som passar tjänstebilsföraren eller familjen med en aktiv livsstil. Det ska vara lätt att ta sig fram oavsett terräng eller draglast och här har Nissan valt att utrusta X-trail med en 2,0-liters diesel med automatlåda och fyrhjulsdrift. Följ oss när vi kör genom the dark forrest och det stora stenbrottet.

    
Terrängegenskaperna är mycket goda och X-trail tar sig fram mjukt och smidigt på de mest krävande skogsvägarna med varierande underlag, utan att på något sätt kännas svampig eller stötig. Det vara snarare en följsam och svävande känsla på den minst sagt guppiga vägen som ledde oss till ett stort stenbrott i den mörka skogen.
    
Den exteriöra designen som utstrålar styrka understryker nu kraften med det nya större motoralternativet. Interiören är trevlig och kupén känns ombonad och påkostad. Man sitter riktigt bekvämt och stolarna på första, andra och tredje sätesraden är i olika höjd, precis som i en biosalong, vilket gör att man som passagerare inte bara har ett väldigt rymligt baksäte man har också mycket god sikt över vägen. Andra trevliga detaljer som bidrar till premiumkänslan interiört är snabbuppvärmda framsäten för kalla vintermorgnar, mugghållare med värme eller kyla för att bibehålla rätt temp på drycken, det öppningsbara panoramataket, interiör LED-belysning och en 7-tums pekskärm med Nissan Connect där man enkelt kan koppla upp sig och styra alltifrån telefonsamtal till att streama musik.
Imponerande är Nissan Intelligent Around View Monitor som vi verkligen fick chansen att testa fullt ut. Tänk dig att du åker upp för en brant backe och backen som väntar på andra sidan av toppen är ännu brantare. Du ser ingenting av nedförsbacken efter krönet förutom i pekskärmen. 360 graders kameran gör att man lättare kan ta sig fram i de mest krävande förhållanden. Dessutom fick vi testa att backa med släp med förtäckta vindrutor. Vi fick backa oss igenom hela banan genom att endast använda oss av bilens kameror och pekskärmen. Imponerande system som tog oss genom en så smal och knicksig bana.
Dragvikten med manuell växellåda är 2000kg och med automatlåda 1650 kg.
    
    
Bagageutrymmet som är lättlastat, öppnas enkelt med den elmanövrerade bagageluckan via nyckeln eller en knapp i förarkabinen. Den femsitsiga versionen rymmer hela 550 liter och den sjusitsiga versionen rymmer 445 liter och med tredje sätesraden uppfälld 135 liter. Fäller man andra och tredje sätesraden kan man lasta hela 1982 liter.
    
Till nya 2.0-liters dieslen finns det tre olika drivlinor att välja mellan:

  • 2.0 dCi, framhjulsdrift och automatlåda, 177 hk vid 380Nm, 148 g CO2-utsläpp
  • 2.0 dCi, fyrhjulsdrift och manuell växellåda, 177hk vid 380Nm, 149 g CO2-utsläpp
  • 2.0 dCi, fyrhjulsdrift och automatlåda, 177hk vid 380Nm, 158 g CO2-utsläpp


    
När det gäller pris och förmånsvärde återkommer vi så snart vi fått den informationen.

Nissan X-trail


    


Dela med dina vänner och kollegor