Volvo XC90 T8 - räckviddstest i infartstrafiken

Publicerad 2016-10-07

Volvo XC90 T8

Volvo XC90 T8 är Volvos laddhybrid som passar både tjänstebilsföraren och barnfamiljen. Körglädje, god komfort och gott om utrymme för både passagerare och bagage i en lyxig förpackning.

    
Volvo XC90 T8 är en Plug-in hybrid som passar lika bra som tjänstebil som familjebil. XC90 T8 är utrustad med ett litiumjonbatteri på 87 hk och 9 kWh och en bensinmotor på 320 hk och ska kunna köras på ren el i upp till 43 km.
Lituimjonbatteriet laddas fullt på 3,5 timmar vid ett vanligt vägguttag på 10 ampere och på 2,5 timmar vid 16 ampere. Den stora SUVen lämpar sig lika väl för tjänstebilsföraren som för den stora barnfamiljen med sju säten och där det finns gott om utrymme både för passagerare och bagage. Den är lättlastad och bagageutrymmet, trots att det har blivit mindre, rymmer hela 640 liter.
    
Teststräckan på 50 km utgjordes av både landsväg, motorväg och stadskörning. Motorn startar i hybridläge där både elmotorn och förbränningsmotorn arbetar tillsammans för bästa prestanda och bränsleförbrukning, och vi kör näst intill ljudlöst iväg i morgontrafiken. Genom ett vred i mittkonsolen kopplar vi över till ren eldrift i läge Pure och vi glider fram, dock kommer vi inte längre än dryga 2,5 mil på ren el, vilket är något mindre än deklarerad räckvidd. Nya XC90 T8 är en trevlig bil med lyxig interiör som erbjuder det lilla extra. I baksätet sitter man riktigt bra och det är gott om utrymme både för stora och små.

Volvo XC90 T8


    
Men, likt många andra stora plug-in hybrider ställer vi oss frågan varför? Eldriften funkar allra bäst på flackt underlag, utan några större köer eller förändringar i vägbanan eller körsättet. Förbrukningen är inte den allra lägsta i vanlig körning vilket gör den tämligen dyr i drift. Mitt samvete när det gäller miljöaspekten stillas av tanken på att jag kan köra på ren el men då räckvidden är alldeles för kort för mina behov så känns det som att jag lurar mig själv.
    
Instegspriset ligger från 730 000 kronor och förmånsvärdet från 3 685 kronor vid 55% marginalskatt. Tittar vi på TCO med ett instegspris på 730 000 kronor plus extrautrustning 100 000kr landar vi på 15 772 kronor för företaget, och om man köper bilen som privatperson blir den totala ägandekostnaden (TCO) 18 056kr/månad enligt fordon.se. Det kan jag tycka är lite väl mycket, här krävs en fet plånbok.
    


Dela med dina vänner och kollegor