ANNONS:

ANNONS:

Test Alfa Romeo Giulia - kompromisslös design och prestanda!

Publicerad 2017-06-07

Alfa Romeo Giulia

En rolig testvecka lider mot sitt slut och det känns trist att skiljas från Giulia. Här har man verkligen lyckats förvalta Alfa Romeos arv med sportig design och prestanda.

    

Design som sticker ut

Designen är som det anstår en italienare av denna kaliber, sportig med mycket attityd. Fronten med den V-formade grillen i kolfiber och de kattliknande framlyktorna ger den ett tufft och kaxigt utseende. Det här en bil som väcker uppmärksamhet.
    
Även interiört har bilen både klass och attityd. Förarmiljön är stilren och här har fokus legat på att skapa en optimal förarmiljö där alla reglage sitter inom ett behagligt avstånd. Infotainmentsystemet har en 6,5 tums stor högupplöst skärm som styrs via Rotary Pad i mittkonsolen. Infotainmentsystemet har även rattmonterade kontroller och röstigenkänning. Det är lätt att koppla upp sig med smartpone och via blutooth kan jag streama musik och tala i telefon. Bakom ratten i instrumenteringen sitter en 3,5 tums TFT- färgskärm. Som förare har jag all nödvändig information i instrumenteringen framför mig.

Alfa Romeo Giulia


    

Motor och drivlina

Alfas nya 2,2-liters diesel är den första dieslemotorn i Alfa Romeos historia som är byggd på endast aluminium. Den nya motorn finns i två utföranden: 150 hk vid maximalt vridmoment på 380 Nm och 1500 varv/min, och 180 hk vid maximalt vridmoment på 450 Nm och 1750 varv/min. Båda motoralternativen går att få med en 6 växlad manuell växellåda eller en 8-stegad automatlåda.
    

Fantastiska köregenskaper

Köregenskaperna är helt fantastiska. Styrningen är så direkt som den kan bli och det känns nästan som man sitter i en go-cart. Det här är en bil som inbjuder till aktiv körning. Testbilen var utrustad med en 2.2-liters diesel på 180hk, 8-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Växellådan är riktigt bra med sömlösa växlingar oavsett körläge. Lägger vi i manuellt växelläge och sportläge i körlägesväljaren får vi den där härligt sportiga känslan där varje växling "smäller i" och det blir lite racerbilskänsla över det hela.

Alfa Romeo Giulia


    
Komforten är riktigt bra och vi glider fram på de uppländska vägarna. Fjädring och stötdämpare tar emot de flesta ojämnheterna på ett bra sätt utan att bilen blir stötig som en sportbil eller svampig. Trots att vi står på en hel del och till och från lägger i sportläget titt som tätt upplever vi inte att Giulia är speciellt törstig. Den verkliga bränsleförbrukningen landar på ca 4,2 liter/100 km.
    
Förarkupén är trevlig och jag med mina 160cm sitter riktigt bra i förarstolen och på passagerarsidan. Baksätet är rymligt och två vuxna sitter bra där. Dock kan säkerhetsbältet upplevas något snävt över axeln för minder personer. Bagageutrymmet är hyfsat stort och rymmer både matkassar och en golfbag, utan problem.

Alfa Romeo Giulia


    

Alfa Romeo Giulia


    

Säkerhet när den är på topp!

Alfa Romeo Giulia fick högsta betyg i Euro NCAP med fem av fem stjärnor i totalbetyg. Dessutom tar Giulia hem utmärkelsen som bilen med det bästa vuxenskyddet någonsin enligt Euro NCAP med 98 procents skydd i krockskyddet för vuxna. Giulia är utrustad med en rad innovativa tekniska lösningar för att ge maximal säkerhet. De mest sofistikerade systemen är dels det nya och unika bromssystemet Integrated Brake System (IBS) som både kortar bromssträckan (100 km/tim till 0 på 38 m för Giulia) och ger en bättre körkänsla.
    
I standardutrustningen ingår autobroms-systemet Autonomus Emergency Brake (AEB) med fotgängarskydd och Forward Collision Warning (FCW). Med en radarsensor och kamera monterad i vindrutan upptäcker systemen objekt framför bilen och kan såväl varna föraren som automatiskt nödbromsa för att undvika eller mildra en olycka. Tack vare fotgängarskyddet kan också AEB-systemet helt stanna bilen i hastigheter upp till 60 km/tim om så behövs. Dessutom ingår Lane Departure Warning (LWD) och döda vinkel-varnaren Blind Spot Monitoring (BSM), till vilket Rear Cross Path Detection finns som tillval.
    

Alfa Romeo Giulia


    

Sammanfatting

Alfa Romeo Giulia är en sportig bil med attityd som erbjuder kompromisslös körglädje. Det spelar ingen roll hur mycket jag trycker gasen i botten, bilen ligger som slickad på vägen och jag känner mig trygg och säker. Den distinkta styrningen som ger sportbilskänslan, komforten och toppbetyg i Euro NCAP till ett rimligt pris, gör Giulia till ett smart val för tjänstebilsföraren som söker det där lilla extra. Dessutom ligger utsläppsnivån på låga 99 CO2/km och bränsleförbrukningen på 3,8l/100 km vilket gör att den går under definition ”miljöbil”.
    
Priset då? Instegspriset ligger från 305 000 kronor med minsta motorn. För dieselmotorn på 180 hk ligger priset från 335 000 kronor med manuell växellåda och vill man ha den 8-stegade automatlådan ligger priset från 355 000 kronor.
Just nu finns Alfa Romeo GIULIA ADVANCED EFFICIENCY med FleetEco Pack och metalliclack till kampanjpris för 319 900kr inkl. moms.

Alfa Romeo Giulia


    


    
    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips