ANNONS:

ANNONS:

Vi testar Toyotas första hybrid-SUV

Publicerad 2016-03-24

Hybridtekniken har länge varit Toyotas och Lexus adelsmärke, över 1 miljon toyota hybrider har sålts i Europa sedan drivlinans intåg. Nu flyttar den in i ett glödhett segment. Kompakta suvar är en biltyp som fullkomligt exploderat försäljningsmässigt i Sverige och Europa senaste tiden. Vilket inte är så konstigt för oss som bor i kombins förlovade hemland. Kompakt-SUV:en erbjuder många av de fördelar som kombin gör med lastutrymme, dragvikt, säkerhet med bonusen att du får högre markfrigång på köpet.


    

Rav 4 – Hybrid en evolution i klassen.


Klassen domineras fortfarande av bensin och dieselbilar, många med lågt deklarerade förbrukningssiffror. Det är bara kusinen Lexus NX som också erbjuder en fullhybrid drivlina, faktum är att de delar samma drivlina. Detta är en evolution i en klass som fortfarande domineras av bensin och diesel. För det ger dig möjlighet att köra på ren el och framförallt erbjuds du bäst räckvidd i klassen med hybriddrivlinan och en tankvolym på 56 liter. RAV4 hybrid erbjuder låga CO2 siffror, med 117 g/km vilket är mycket lägre än konkurrenternas fyrhjulsdrivna varianter med automatlåda. Det är också lägre än kusinen Lexus NX, vilket delvis kan förklaras med att den är hela 145 kilo lättare.
    

Kraften av två.


Bilen vi provkörde är utrustad med fyrcylindrig Atkins-bensinmotor på 2,5 liter och 150 hk. Denna kompletteras med en elmotor som tillsammans med förbränningsmotorn och generatorn driver framhjulen (141 hk). På bilens bakaxel finns ytterligare en elmotor – som driver bakhjulen (67 hk).
    


Det betyder alltså att Toyota RAV4 Hybrid är fyrhjulsdriven och att drivlinan allt som allt producerar 194 hk. Växellådan är en E-CVT låda som ger en helt steglös och mjuk gång, men såklart också den klassiska ”gummibandseffekten”. Intressant fakta är att Hybriden är nästan en hel sekund snabbare än den konventionella RAV-4:an från 0-100 km/h med sina 8,1 sek. Du kan även dra upp till 1650 kg.
    

En trevlig arbetskamrat – med bra utrymmen.


RAV 4 – Hybriden är kanske inte som din snabbaste säljare, utan snarare som den där kollegan som det är otroligt trevligt att prata och dricka kaffe med. Bilen är ingen raket, men trevlig och behaglig att köra. Man sitter bra, interiören känns genomarbetad och erbjuder en hög kvalitetskänsla, inte alls långt efter kusinen NX som jag tidigare lovordat. Att möjligheten finns att köra på eldrift även fast vi bara pratar om några kilometer är trevligt, på riktigt! Utrymmesmässigt erbjuds bra sittkomfort för 5 personer och ett lastutrymme på 501 liter upp till stolsryggen, men cirka 1000 liter om du lastar hela vägen upp till tak. Fäller du sätena så får du upp till 2000 liter lastutrymme. Lasttröskeln är imponerande låg för att vara en SUV, vilket gör det enkelt att lasta.


    

Infotainment.


En av de funktioner som blivit en av de viktigaste i valet av bil. RAV 4 Hybrid är utrustad med TOYOTA TOUCH® 2 MULTIMEDIA system med en 7 tums full färgs ouch skärm. Detta kompletteras med en 4,2 tums multi informations display placerad mitt i instrumenteringen. Och detta system erbjuder en rad intressanta möjligheter. Förutom all grundfunktionalitet såsom smartphone koppling via blutooth, navigering (tillval) och att du kan följa drivlinan och förbrukning så erbjuds några uppdateringar och nyheter såsom bird´s eye, GO och GO Plus.
    

En helt ny panorama vy


Med kameror monterade under backspeglarna så kan du få 360 graders ”bird´s-eye” överblick i bilens omedelbara närhet när du kör i låga hastigheter. Praktiskt när man ska parkera i trånga utrymmen. Du får även visuell guidning på skärmen vilket ger dig en bra bild av hur mycket du ska vrida på ratten för att hamna rätt.
    


    

TOYOTA TOUCH® 2 med Go och Go Plus


Du kan uppgradera systemet med en rad onlinetjänster via Go och Go Plus. Med Go erbjuds du en utvecklad helkartsnavigation och uppkoppling mot en rad tjänster såsom ToTom trafik system, Google Street View, Panoramio och Google Local Search och såklart Toyota Eurocare med nödsamtals funktion.Med Go Plus får du även röststyrning, utökad wi-fi och bluetooth anslutning samt stadskartor i 3D. Ett infotainmentsystem som erbjuder det mesta och som dessutom är enkelt att komma igång med.
    
Sammanfattningsvis så fortsätter Toyota evolutionen i kompakt SUV segmentet genom att erbjuda en full-hybrid under 7,5 basbelopp och med ett förmånsvärde från 1713 kr/mån. Bilen erbjuder bra utrymmen, hög kvalitetskänsla och det där lilla extra som ett par kilometer på ren eldrift faktiskt kan leverera. Prestandamässigt står sig RAV 4 Hybriden väldigt bra i klassen och du kan läsa en full jämförelse med de huvudsakliga konkurrenterna här Hämta pdf med jämförelse här. Vi gillar designen, komforten, utrymmena och infotainmentsystemet och RAV 4 hybrid ger lite extra krydda i ett brännhett segment.
    

Kort fakta.

Pris: Från 324 900 kronor. (Under 7,5 basbelopp)
Förmånsvärde: Från 1713 kr/mån (vid 50% marginalskatt)
Garantier: 3 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 år lack, 3 år assistans.
Motor: Fyrcylindrig bensin, två elmotorer.
Cylindervolym: 2 494 cc.
Effekt: 197 hk.
Vridmoment: Ingen uppgift.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.
0–100 km/h: 8,1 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Förbrukning: 5,0 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 117 g/km.
LängdxBreddxHöjd: 4 605x1 845x1 675 mm.
Tjänstevikt: 1 785 kg.
    
Alexander Stenvall
alexander@tjanstebilen.se

Dela med dina vänner och kollegor