ANNONS:

ANNONS:

Lexus NX 300h - sätter standard i ett hett segment

Publicerad 2016-01-22

Kompakta SUV:ar som det kallas är ett segment som växer så det knakar. I europa så passerades en halv miljon sålda bilar 2015 och globalt har man sprängt miljonvallen. Det finns gott om alternativ i utifrån plånbok och tycke och smak och vi på tjänstebilen kommer att specialbevaka och testa detta segment under början av 2016. Ett segment som tar allt större andelar även i Sverige och framförallt bland tjänstebilsförare. Inte så konstigt i kombins förlovade land, där man får en perfekt kombination av kombins och SUV:ens egenskaper. Och ganska ofta under basbeloppsgränsen.

    

Vi kickstartar med en riktig pärla!

Man säger att första intrycket är viktigt och så är det såklart även med bilar. Efter en otroligt trevlig genomgång kring hur Lexus hybridteknik fungerar, var det dags att sätta sig i nya Lexus NX 300h, en bil som överträffar förväntningar och bjuder på ett härligt första intryck. De skålade stolarna erbjuder en skön sittkomfort och förarmiljön saknar inget. Det som faktiskt har blivit första anhalt i testern nuförtiden är bilarnas digitala hjärta. I Lexus fall styrs det med helt nya Lexus Remote Touch Interface med pekplatta. Jag tycker att den tillsammans med en förbättrad informationsdisplay gjorde det enkelt att utforska bilens funktioner, ansluta telefonen och framförallt starta navigationen utan att behöva ha högskolepoäng i digital teknik.
    




    

Kundorienterad utveckling.

Enligt Lexus själva har fokuset för Lexus nya suvar varit användarvänliga tekniska innovationer och jag tycker att de har lyckats. Som jag redan varit inne på så är det lätt att utforska bilens digitala funktioner, dessutom så erbjuds trådlös laddning av bärbara enheter exempelvis mobiltelefonen, 360 graders panoramavy och mycket mer.
    
    

En katt bland hermelinerna.

Segmentet som tidigare dominerats av dieselmotorer börjar få tillskott av hybriddrivlinor, där Lexus just nu är herren på täppan. Lexus NX 300h har en total effekt på 197 hk och släpper enligt deklarationen endast ut 116 g CO2/km – vilket gör att den är segmentets enda miljöklassade bil, till och med i AWD som ingår i business edition utförandet.
    

Ljudet av energieffektivitet.

Hur är bilen att köra då? Den är underbar! Det enda som jag från början hade lite problem med var det vinande ljudet som uppstår vid normal inbromsning, eller när du släpper gasen. Men det var egentligen inget problem, när ljuset gick upp för mig att ”det är ljudet av energieffektivitet” så fick jag snarare en skön känsla i kroppen. Sådär som det känns när man kör på el, man känner sig medveten och lite som en bättre människa. Jag kan inte svara för andra, men för mig är den känslan påtaglig och den fick jag även levererad i Lexus NX 300h. Den förstärks av att man kan följa förbrukning och hur drivlinan jobbar på den 6,2 tum stora displayen som sitter centralt placerad i instrumenteringen. Den ändrar självklart färg utifrån vilket körläge du väljer (ECO, Normal, Sport eller Sport+)
    

Hybriddrivlinan.

Jag sa att jag skulle återkomma till detta, efter den trevliga presentationen jag fick, då de hade utbildning för mekanikerna samtidigt som jag skulle hämta bilen. Normalt sett så skriver vi bara om motorstorlek, förbrukning och karaktär, men det räcker ju inte med denna bil. Hybriddrivlinan består av en 2,5 liters bensinmotor som kompletteras med 1 eller 2 elmotorer som ger en total systemeffekt på 197 hk och en deklarerad förbrukning på 5,0 l/100 km. Under testveckan så kan vi bekräfta den siffran, där vi fick en genomsnittlig förbrukning på 5,2 l/100 km på en total körsträcka på drygt 100 mil i Stockholmstrafiken. Återladdningen känns effektiv och det finns mycket mer att berätta om Lexus hybriddrivlina – men det bästa är nog att du får uppleva den själv.
    

Maximerade utrymmen

Alla passagerare sitter bekvämt med generösa utrymmen. Avståndet mellan fram och bak är klassledande med 962 mm. Även bagageutrymmet är stort för klassen med med 555 liter upp till ryggstödens överkant och 1520 liter med nedfällt ryggstöd. Baksätet kan fällas elektroniskt 40:60 från instrumentpanelen eller på varje sida i baksätet. Lastutrymmet fälls helt plant på 10 sekunder, enkelt och smart.


    

Sköna Features.

Vår testbil var en NX 300h F Sport och bilen har massor av smarta funktioner som jag helt enkelt väljer att lista under den härliga rubriken ”sköna features” för det är precis vad det är:
    
- Induktiv laddplatta för laddning av mobil.
- Mark Levinson Surround Sound System.
- Pekplattan Remote Touch Interface.
- Aktiv farthållare i alla hastigheter.
- Automatiska helljus.
- Automatisk reglerad luftfjädring.
- Rattvärme.
- Touch tändning av innerbelysningen (Praktiskt).
- Och mycket mer…
    

Ekonomi

Lexus NX 300h Business liknar vår testbil i utrustningsnivå och börjar på 379.900 kr (8,6 basbelopp på 2016 års nivå) med ett förmånsvärde från 2042 kr med 50% marginalskatt. Då får du en garanterat exklusiv, rikligt utrustad och klassledande kompaktsuv, för mindre pengar än våra stora "tjänstebilskombis" ofta landar på. Lexus har även börjat erbjuda operationella leasingavtal med garanterade restvärden och fasta månadskostnader inklusive försäkring och service.


    

Sammanfattning och betyg.

Det är ingen hemlighet att vi gillar bilen, väldigt mycket och jag ska försöka sammanfatta varför. Det är en modern, bekväm, snygg bil som håller hög teknisk nivå och är väldigt trevlig att umgås med. Jag gillar många av Lexus smarta funktioner, både det man kan se och det som finns under huven. Jag ger bilen 4,9 av 5 möjliga och har själv satt upp den högt på listan för nästa tjänstebilsval.
    

Dela med dina vänner och kollegor