ANNONS:

ANNONS:

Test Range Rover Evoque en citychic SUV med terrängegenskaper

Publicerad 2017-05-22

Evoque cab

Range Rover Evoque har blivit en succé och vi förstår varför. Evoque som finns i tre olika karossvarianter coupé, femdörrars och cabriolet är en tuff, snygg och nästan lite kaxig SUV. Vi har testat både femdörrarsvarianten och cabrioleten och båda är unika i sitt slag.

    
Range Rover Evoque har blivit en succé och vi förstår varför. Evoque som finns i tre olika karossvarianter coupé, femdörrars och cabriolet är en tuff, snygg och nästan lite kaxig SUV. Vi har testat både femdörrarsvarianten och cabrioleten och båda är unika i sitt slag.
    

Bra köregenskaper och kaxig design

Det första som slår oss är Range Rover Evoques unika design som är både snygg och kaxig. Att Range Rover Evoque har blivit en riktig succé är inte svårt att förstå när vi sätter oss i testbilen som ska roa oss under en hel vecka. Det här är en city chic SUV som passar lika bra i storstaden som på landet. Komforten är riktigt bra och jag imponerades av de goda köregenskaperna. Inte konstigt att det har blivit en av favoriterna i segmentet mellanklass SUV.
    
Det går alldeles utmärkt att köra både på asfalt och i terrängen även om den stundtals kändes något mal placé där, speciellt när vi körde cabrioleten. Testbilarna vi körde var båda utrustade med en 2,0-liters dieselmotor på 180 hk och en 9-stegad automatlåda som gick mycket fint. Fjädringen är välbalanserad och bilen tar sig an både vattengropar på grusvägarna och små gupp och trädrötter utan större problem. Toppfarten ligger på 195km/h vilket är mer än tillräckligt för våra svenska vägar.
    

Interiör och infotainment

Infotainmentsystemet InControl Touch Pro är mycket lättnavigerat och det är väldigt smidigt att koppla upp sig med sin smartphone. Även navigatorn är väldigt användarvänlig och man knappar in adressen enkelt genom touchfunktion på ett tantgentbord i pekskärmen.
    

Evoque cab


    

Evoque cab


    
Interiört är det här en mycket trevlig och ombonad bil oavsett om du kör cabrioleten eller femdörrarsmodellen. Det stora panoramaglastaket i femdörrarsvarianten var fantastiskt trevligt då bilen upplevdes både ljus och luftig. Däremot kändes cabrioleten väldigt mysig utan glastaket och när regnet började falla var det faktiskt mysigare i cabrioleten än i coupén. Evoque som är lillebror i syskonskaran har dock ett lite mindre bagageutrymme än sina större syskon.

Range Rover Evoque


Bagageutrymme Evoque femdörrars
    

Evoque cab


Bagageutrymme Evoque cabriolet
    
Det här är ingen direkt monsterlastare, speciellt inte cabrioleten som endast rymmer 251 liter, men är helt ok för en weekend, där man får plats med några kabinväskor och lite annat smått och gott. Det här är en lyxig mindre SUV som är skön att köra och har riktigt bra vägegenskaper, fyrhjulsdriven lyx.
    

Evoque cab


    
    

Sammanfattning och pris

Sammanfattningsvis är Range Rover Evoque en bil som imponerade på oss med sin tuffa och kaxiga design och riktigt bra köregenskaper. Priserna för femdörrarsmodellen Range Rover Evoque 2.0L eD4 2WD ligger från 384 900 kronor, Range Rover Evoque 2.0L 4WD HSE Dynamic 570 900 kronor och med generös extrautrustning landade testbilen på 658 600 kronor.
    

Range Rover Evoque


    
Priset på cabrioleten med 2,0-litersdieseln på 150 hk ligger från 547 900 kronor och Range Rover Evoque Convertible 2.0 180 hk HSE Dynamic från 638 900 kronor och priset på testbilen som var generöst extrautrustad landade på 706 200 kronor.
    

Evoque cab


    
Det här är en bil som måste köras för att upplevas!
    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips