ANNONS:

MINI Cooper Clubman gick rakt in i hjärtat!

Publicerad 2015-11-10

Man brukar säga att vägen till mannens hjärta går via magen och i det här fallet skulle jag vilja säga vägen till kvinnans hjärta går via Clubman. Nya MINI Cooper D Clubman är en fantastiskt trevlig bil på alla sätt och vis, utan att för min del överdriva. Bilen har inte bara en busig charm och attityd den har även stil och mycket trevliga köregenskaper.

    
First impressions lasts och när det gäller nya MINI Coper D Clubman så stämmer det! Den ursprungligen brittiska lilla bilen har tagit ett stort kliv framåt och blivit både längre (29 cm), bredare (9cm) och mer praktisk än sin föregångare. Man har använt innerutrymmet bättre och det finns nu plats för 5 säten, där man sitter mycket skönt oavsett om man sitter fram eller bak. Även benutrymmet i bak har ökat vilket gör att även lite längre passagerare sitter bekvämt. Förutom bekvämligheten är Clubman utrustad med en hel del smarta funktioner och snygga detaljer. Till exempel lyser det ett svagt ljus i dörrarna och längs golvet både i fram och bak vilket skapar en stämningsfull miljö. När jag öppnar förardörren för att kliva ur bilen möts jag av en upplyst MINI-logga som lyser upp marken, en otroligt häftig liten detalj som förutom är snygg, är väldigt smart då jag ser vart jag sätter fötterna.
    


Instrumentpanelen i nya Clubman har fått en ny design och är hämtad från MINI Coopers tre- och femdörrarsversioner. Infotainmentsystemet med den 8,8 tums stora pekskärmen sitter mitt i instrumentbrädan och omges av den runda ljuscirkeln som lyser upp och ändrar färg beroende på vilket körläge föraren har valt. Det är lätt att koppla upp mobilen till bilens infotainmentsystem och med MINI Connected finns en rad olika funktioner som du kan sköta via en app i mobiltelefonen. Där kan man följa allt ifrån bl a färddata, körsstil och genomsnittlig bränslekonsumtion. Med MINI Connected får du även en rad andra funktioner som gör att du hela tiden kan hålla dig uppkopplad till sociala media. Du kan t ex få och publicera statusuppdateringar på facebook och twitter utan att ens röra telefonen.
    


Clubman är dessutom först ut av alla MINI med sina sex dörrar, vilket också bidrar till bilens charm. Förra generationen av Clubman hade en annorlunda lösning när det gällde dörrarna, där den var utrustad med två dörrar i fram och en dörr i bak, vilket inte var helt optimalt. I ny Clubman tar man sig lätt in då man skippat den tidigare dörrlösningen och nu har två dörrar i fram och två dörrar till passagerarsätet i bak, och dessutom två dörrar till bagageutrymmet.
    


De dubbla dörrarna till bagageutrymmet är kanske inte helt praktiska men det är något som tilltalar mig rent utseendemässigt och som jag tycker ger bilen lite extra karaktär. Med Easy Opener är det dessutom enkelt att öppna dem, antigen via fjärrkontrollen på nyckeln eller genom att svepa foten under bilens bakre stötfångare. Förutom att innermåtten vuxit för passagerarna har även måtten i bagageutrymmet också ökat och sväljer nu hela 360 liter. Det är inte gigantiskt men jag fick plats med allt jag behövde ha med mig och lite till. Väljer man att fälla baksätet får man plats med hela 1250 liter.
    


Förutom det charmiga utseende och bekvämligheten är den otroligt trevlig att köra och jag upplevde den som kvick och stabil. Med tre olika körlägen eco, normal och sport kan man optimera och anpassa körningen utifrån olika förhållanden. Jag kände en verkligt tydlig skillnad på de olika körlägena vilket man inte alltid kan känna. När jag skiftade från normal till eco så kändes det som att bilen bromsade ner lite och det blev en lugnare körning. När jag istället lade i sport-läge så blev det en tydlig skillnad när jag tryckte på gaspedalen, det hände verkligen något! Dessutom förstärktes känslan av de olika körlägena av det visuella intrycket i bilen. Det var med glädje jag satte mig bakom ratten varje gång jag skulle ut och köra. Istället för att ta den snabbaste vägen till mina destinationer, valde jag helt enkelt längre rutter.
    


Nya Clubman kommer med tre olika motoralternativ.
MINI Cooper Clubman har en trecylindrig bensinmotor på 136 hk. MINI Cooper D Clubman som vi körde är utrustad med en fyrcylindrig dieselmotor på 150 hk och MINI Cooper S Clubman har en fyrcylindrig bensinmotor på 192 hk. När det gäller växellåda kan man välja mellan en 6-stegad manuell växellåda som är standard. Till den trecylindriga bensinmotorn finns en 6-stegad automatisk växellåda med Steptronic och start/stop-funtion som tillval. Till de fyrcylindriga motorerna kan man välja en 8-stegad automatisk växellåda med Steptronic och start/stop-funtion.
    
Sammanfattningsvis är Nya Mini Cooper D Clubman en fantastiskt trevlig bil. Den har stil, charm, attityd, körglädje och god komfort. Jag skulle vilja säga att den har allt. Ingångspriset på MINI Cooper Clubman ligger från 215 000 kronor och på MINI Cooper D Clubman, som vi körde, från 225 000kr. Det är helt klart en bil som ger en upplevelse man sent kommer att glömma.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.