ANNONS:

ANNONS:

Test av Nya Hyundai Tucson - större, starkare och säkrare

Publicerad 2015-09-23

I helgen var det premiär hos svenska återförsäljare för helt nya Hyundai Tucson, uppföljaren till Hyundai ix35. Den är större, starkare, säkrare och tillsammans med god komfort, generösa utrymmen och snygg design har man tagit ett rejält kliv framåt med Tucson. Vi på tjänstebilen testade Hyundai Tucson under en veckas tid i olika miljöer och varierande förhållanden. Blev vi imponerade?

    
Nya Hyundai Tucson är en riktigt trevlig bil. Den tilltalande designen är både tuffare och mer harmonisk än föregångaren ix35. Fronten inramas av den karaktäristiska sexkantiga grillen som känns igen från storebror Santa Fe. Den har fått en mer upprätt och sportig siluett med släta linjer och graciöst formspråk. Tucson har vuxit och blivit både bredare, längre och högre än sin föregångare, vilket märks tydligt invändigt. Generösare utrymmen för både förare och passagerare gör att man sitter bekvämt både i fram och baksäte. Dessutom har bagageutrymmet blivit större och rymmer nu hela 513 liter med baksätet i upprätt position. Är man i behov av ett ännu större utrymme kan man fälla sätena och då har man en lastkapacitet på upp till 1503 liter.
    
Testbilen som vi körde var utrustad med en 2.0-liters turbodiesel på 136 hk, en 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift och utrustningsnivå ComfortPlus. Att pendla till jobbet, i den ibland extrema morgontrafiken, längs med E4:an var inget problem, inte heller shoppingturen till köpcentret eller grusvägen ute på landet. Det är en riktigt trevlig bil att köra, den kändes stabil och lättstyrd. Jag satt högt och bekvämt och hade god blick över mina medtrafikanter. Ska man kritisera något så är det avsaknaden av adaptiv farthållning som är ack så skön att använda sig av i morgontrafiken.
    
Interiören är trevlig och känns påkostad med mjuka och högkvalitativa materialval. I instrumentbrädan finns en integrerad lättnavigerad 8-tums stor pekskärm med färddator, navigator, backkamera och infotainmentsystem. Dock var jag inte lika imponerad när det gällde handsfree. Flera av mina samtal påtalade att det fanns störningar och att det hördes väldigt dåligt när jag använde mig av bilens handsfree. Alla knappar och reglage sitter ergonomiskt placerade och det var lätt att nå dem. Mittkonsolen har blivit lite bredare än tidigare och det fanns gott om förvaringsmöjligheter för både mobiltelefoner och annat som man vill ha lättillgängligt. När det kom till att lasta in saker i bagageutrymmet och då lite större väskor och annan otymplig utrustning gick det förvånansvärt lätt, mycket tack vare den breda lastöppningen.
    


    
Tuscon har inte bara blivit större och starkare den har även blivit säkrare. Bilen innehåller en mängd aktiva säkerhetsfunktioner som bland annat kollisionsvarning, autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning(LKAS). Dessutom varnar bilen för korsande trafik vid backning ur parkeringsficka och kan ge information om hastighetsbegränsningar.
    
Även när det gäller komfort håller Tucson hög standard. Redan i utförandet Comfort är bilen rikligt utrustad med bland annat eluppvärmd ratt, eluppvärmda fram-och baksäten och eluppvärmd vindruta vilket kommer att vara mycket uppskattat en kall vintermorgon.
    
Sammanfattningsvis är Hyundai Tucson en riktigt trevlig bil. Den passar lika bra i storstad som på landet. Den är lätt att och bekväm att köra. Den som köper en Tucson köper inte en fartfylld racer utan en säker, bekväm och lastvänlig bil. Tucson kommer att erbjudas med ett av de bredaste motorutbuden för sin klass. Motorutbudet består av tre dieselmotorer och två bensinmotorer på mellan 115 hk och 185 hk och bilen finns såväl som 2WD som 4WD. Motorerna kopplas till antingen en 6-växlad manuell låda, en 6-stegad automatlåda eller en ny 7-stegad dubbelkopplingslåda(DCT). För bättre kurvtagning har nya Tucson utrustats med Advanced Traction Corinering, ATCO, som tillsammans med fyrhjulsdrift förbättrar körupplevelsen. Alla motorer har utvecklats för smidigare gång och bättre bränsleekonomi. Samtliga motorer uppfyller Euro 6-normen. Nya Hyundai Tucson kostar från 214 900 kr och förmånsvärdet ligger från 2 149 kr/mån. Testbilen vi körde, Hyundai Tuscon 2.0 CDRi, ComfortPlus landar på 349 900kr.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor