ANNONS:

ANNONS:

Test Citroën C5 Tourer 2,2 Hdi 200 - Komfortmästaren

Publicerad 2015-03-03

Sverige är sedan många år ett utpräglat kombiland. När vi väljer bilar så utgår vi ofta från den praktiska aspekten för att sedan kanske kompromissa med design och utrustning. Det får ju inte bli för dyrt och helst inte överstiga 7,5 basbelopp om det gäller tjänstebil. Därför faller valet gärna på redan (över)etablerade märken och modeller. Ni vet nog alla vilka jag syftar på. Vanans makt är stor i ”Landet Lagom”.

    


Men för de som tar sig tid att upptäcka något nytt och vågar bryta mönstret, finns det mycket som kan få dig att inse att man inte alls behöver kompromissa. Under en familjeresa på drygt 56 mil från Lidingö till Östersund (och Åre) fick jag klart för mig att Citroën C5 Tourer är ett sådant exempel. Detta är nog den mest bekväma bil jag någonsin kört i familjebilsklassen!
    


Modellen som jag fick förmånen att testa var en i princip fullutrustad Citroën C5 Tourer 2.2 Hdi med en mycket pigg och snål 204 hk diesel, 6-växlad automat, skinnklädsel, glastak, en underbar gashydraulisk fjädring, höj/sänkbart chassi, massagesäte etc. Mycket av sådant man ofta väljer bort när man ”bygger ihop” sin bil och som många gånger inte ens finns som tillval. Utrustningslistan är riktigt omfattande och även om man fyller på med det mesta på listan, så kostar den inte mer än en relativt ”naken” bil av mer etablerade märken. Förarmiljön är kanske inte den mest moderna, men den fungerar alldeles utmärkt. En smart touch är Citroëns briljanta lösning där rattens kontroller är fixerade när du vrider ratten. Man vet alltid var volymknappen sitter, oavsett om man svänger eller inte.
    


Med 197 cm i strumplästen är det många gånger svårt för mig att hitta en riktigt skön körställning, framförallt när det gäller långfärder. Att kunna sträcka ut vänsterbenet från gång till annan, är viktigt för mig. Det var absolut inga som helst problem i Citroën C5. Utrymmet fram lämnade inget övrigt att önska. Komforten i stolarna är av högsta klass med ställbart stöd för i princip allt. Att förarstolen dessutom är utrustad med massagefunktion, tar känslan till nya höjder. För baksätespassagerarna är det nästan lika väl försörjt. Givetvis är utrymmet bakom mig inte det allra bästa men med en ”normal” förare så sitter 3 vuxna riktigt bekvämt i baksätet. Skönt stöd för både rygg och ben. Det stora glastaket (tillval) bidrar till en skön rymd i bilen för alla.
    


Bagageutrymmet hör kanske inte till de största i klassen, som med baksätet uppfällt har en lastvolym på 505 liter men med sätena nedfällda, hela 1462 liter!
    


Körkänslan är paradgrenen för Citroën C5. Som jag tidigare skrev så är detta nog den mest bekväma bil jag kört…..någonsin! Tänk dig själv att sätta sig i bilen för att köra drygt 56 mil, non-stop, för att drygt 6 timmar senare kliva ur bilen fullständigt utvilad. Just så upplevde jag Citroën C5. Den genialiska gashydrauliken skapar en fjädringskomfort som eliminerar i princip alla gupp i vägen och gör att bilen på ett bekvämt och säkert sätt, flyter fram. Jag satt och log när jag tänkte: ”Att denna komfort hittar man också i Rolls Royce för ett par miljoner mer.” Nu undrar ni säkert vad jag menar med att jämföra Citroën C5 med Rolls Royce? Det är inte så konstigt som ni tror. Citroën levererar nämligen den gashydrauliska fjädring som sitter i samtliga nya Rolls Royce! Det om något, borgar för kvaliteten i den teknik som ingår i Citroën C5.
    


Genom ett knapptryck kan man även välja en sportig inställning för en mer aktiv körning…..men varför ska man göra det egentligen? Bilen känns lika stabil i kurvor som rakt fram oavsett inställning. Den är tyst även i högre farter och sorterar bort mycket av det irriterande däckljud som våra svenska vägar framkallar. Automatlådan växlar mjukt och låter den bottenstarka 204 hk 2,2 liters dieseln snabbt och smidigt ta dig upp i högre farter. Där har vi också ett stort plus för Citroëns bilar. PSA:s Hdi dieselmotorer är utvecklade i samarbete med BMW och bygger på de mest beprövade motorerna på marknaden. Förutom i Citroën så hittar man dem i Peugeot, Ford, Volvo och Mini. Bränsleförbrukningen är riktigt bra för en fullastad stor familjekombi med sportbilsprestanda. Snittförbrukningen till Östersund låg på 4,8 l/100 km och med en bränsletank på 71 liter behöver man inte tanka så ofta.
    


Ytterligare ett plus i kanten är att Citroën C5 Tourer 2,2 Hdi är höj och sänkbar, något som kan vara skillnaden mellan att fastna i snön eller lungt åka vidare när vintern väl slår till och snöröjningen fortfarande inte hängt med i årstiderna. Även detta är ett exempel på Citroëns innovativa inställning och som borde göra deras bilar betydligt mer attraktiva för de svenska kunderna.
    
Ja, utrustningen har jag redan varit inne på. Redan från start är bilen så rikligt utrustad att det skulle ta alldeles för många sidor att gå igenom. Tillvalen är därför inte så förfärligt många, som hos flera av konkurrenterna. För att komma upp i samma utrustningsnivå som Citroën, får du lägga till åtskilliga tusenlappar.
    
Det många ifrågasätter är om kvaliteten är lika bra som de tyska och svenska bilarna. Svaret på den frågan är JA. Faktum är att Citroën genomgått en komplett förvandling som började i samband med att Citroën C5 lanserades på IAA i Frankfurt 2007. Man har tagit hjälp av tyska ingenjörer för att säkerställa den genomgående höga kvaliteten på dagens Citroën och det känns när man kör bilen och känner på knappar och reglage. En C5 köpare behöver inte längre kompromissa på kvalitet.
    
Sammanfattning
Majoriteten av alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden är företagsbilar. De flesta av dessa kommer från två biltillverkare som båda börjar på V. Anledningen varför det är så, har sin grund i traditioner och förutfattade meningar. Om nybilskunder och inköpare på företagen tar sig lite tid att upptäcka vad som erbjuds av andra tillverkare, öppnar sina sinnen och vågar ta steget utanför inrutade komfortzoner, då kommer man snabbt till insikt att det egentligen inte finns några dåliga bilar på dagens marknad. Skillnaden ligger i hur produkterna marknadsförs och hur målgruppen uppfattar dem. Här känns det spontant som om Citroën har lite mer att jobba på, för de har verkligen ett mycket bra produktprogram.
    
Citroën C5 Tourer 2,2 Hdi borde vara ett självklart alternativ för den som söker en stor, bekväm, säker, snabb, välutrustad och ekonomisk bil. För mig som kör mycket bil, både i jobbet och på fritiden, är det inget snack. C5 är i en klass för sig. Nu är det upp till dig att upptäcka KOMFORTMÄSTAREN!
    Mitt betyg: 4,5 av 5 möjliga.
    
Text&Bild: Håkan Nilsson, Motorskribent Tjänstebilen.se

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips