Advertisement

Nya Mitsubishi Outlander PHEV 2019 - en ny tjänstebilsfavorit?

Publicerad 2018-10-24

Mitsubishi Outlander PHEV Exteriör front

Vi har testat nya Mitsubishi Outlander PHEV (2019). Frågan är om den kommer att fortsätta vara en försäljningssuccé för Mitsubishi?
    
Den tidigare Outlander PHEV blev den mest sålda plug-in hybriden i Europa 2015, 2016 och 2017! I januari i år hade över 100 000 st. sålts i Europa.
Även om konkurrensen har hårdnat betydligt så tror jag att den nya större bensinmotorn på 2,4 liter i kombination med el-driften gör att Mitsubishi har en ny vinnare.

    

Körupplevelse

När vi testar Outlander PHEV några fina höstdagar i strålande solsken och jag får glida fram så här tyst och bekvämt då känns livet rätt härligt. Den mjuka stötdämpningen tar gupp och ojämnheter på ett föredömligt sätt. Outlandern är en SUV där man sitter högt, har bra överblick och förarmiljön är trivsam. Även styrningen som känns direkt och följsam har Mitsubishi lyckats bra med. Outlandern är helt enkelt skön att köra.
    

Mitsubishi Outlander PHEV Exteriör bak


    
Vi provkör Business-modellen med bekväma stolar, eluppvärmd ratt och läderklädsel. Denna version har ett bra audiopaket och en 360-kamera som kan underlätta när man backar. För passagerarna finns gott om benutrymme. Bagageutrymmet är bra, trots att bakre elmotorn därunder förstås tar lite plats, och det är bra att bagageutrymmet är plant vilket underlättar lyft i och ur bilen.

Mitsubishi Outlander PHEV Interiör säten


    

Fyrhjulsdrift och tre motorer i samverkan

Denna PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) är fyrhjulsdriven och drivs av tre motorer: el fram (82 hk), el bak (95 hk) och en 2,4 liter Atkinson-bensinmotor (135 hk).

Eldriften passar förstås speciellt bra för kortare sträckor, i bilköer eller i 50-60 km/h där man åker riktigt tyst och skönt. Både generatorn och batteriet har förbättrats. Batterierna laddas av bensinmotorn och vid inbromsning.

Det finns några olika körlägen man kan välja mellan. Önskar man prioriterad eldrift kan man lägga i ”EV”-läge och vid körläge ”Charge” kan batterierna laddas upp till 80% på bara 40 minuter. Det gäller även när bilen är stillastående, men drar då ca 3 l bensin.
    

Mitsubishi Outlander PHEV Interiör Sportläge Hastighetsmätare



Fyrhjulsdriften Super All Wheel Control (S-AWC) har förstärkts och det finns två nya körlägen ”Sport” och ”Snow”. Även om det kanske inte är därför man köper den här bilen så är det rätt trevligt att möjligheten finns. Det var därför extra kul att testa draget och det känns faktiskt som att accelerationen är klart förbättrad jämfört med tidigare version. Snow-läge kompletterar fyrhjulsdriften och optimerar väggreppet på halt underlag.
Något förenklat kan man säga att bensinmotorn kickar igång när ökat effektbehov finns, när batteriladdningen understiger 23% eller i hastigheter över 135 km/h. Mitsubishi har lyckats få till en fin kombination av el och bensin som ”växlar” helt automatiskt för optimerad drivkraft.
    

Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Exteriör front


    
    

Laddning, räckvidd och bränsleförbrukning

Laddning av batteriet hemma tar ca 4-5 timmar. På laddstation tar en snabbladdning ca 25 min för 80% laddning. En rolig detalj är att bilen redan är kompatibel med system som gör att bilens batteri också kan förse hemmet med el vid t ex ett strömavbrott i hemmet.
    

Mitsubishi Outlander PHEV Exteriör bagage


När vi testkör så kommer vi på enbart eldrift ca 3,5 mil vid normal körning. Enligt den nya WLTP-cykeln ska den gå 4,5 mil. Det är klart att vi gärna skulle sett att den gick längre på el då den på bensin-drift drar ca 0.7 l/mil. Men för den som kör kortare sträckor och har möjlighet att ladda däremellan blir el-kostnaden under 3 kr milen.
    

Mitsubishi Outlander PHEV Infotainment energibevakning


    

Säkerhet och bra funktioner

Några funktioner som förbättrar säkerheten och höjer betyget är: Döda-vinkel-varning, Filbytesvarning, automatiskt helljus, adaptiv farthållare, varningssystem vid backning och bilens 7 krockkuddar. Den nya versionen är ännu inte krocktestad hos Euro NCAP, men förra generationens Outlander fick fem stjärnor.
Vi gillar också att Mitsubishin är kompatibel med appar som Apple CarPlay (och snart Android Auto) vilket gör att man kan spegla telefonen och med rösten kan styra telefon och textmeddelanden under körning. Med en Remote app kan man ha funktioner som defroster och tidsinställd uppvärmning.
    

Förbättringsmöjligheter

Några förbättringsmöjligheter finns dock. Infotainmentsystemet ger bra info om energiförbrukning, laddning och tydliggör energiflödet så att föraren kanske lär sig att köra ännu mer bensinsnålt. När man kör känns dock ”knapparna” på pekskärmen för små för att det ska kännas trafiksäkert att pilla med. Även om de flesta av oss använder mobilens kartfunktioner är det ändå lite anmärkningsvärt att Infotainmentsystemet inte har någon navigation. Systemet är också en smula för långsamt i mitt tycke.
    

Mitsubishi Outlander PHEV Interiör infotainment


Mitsubishi Outlander PHEV Infotainment energiflöde



Ett annat störningsmoment är att om man inte börjar med att sätta på sig bältet innan man startar bilen så varnar den ljudligt. Det blir ett fasligt pingeliplong. Det är nog en vanesak men lite irriterande i början.
    

De största skillnaderna mot tidigare version är:

Större bensinmotor (2,4 vs 2,0 liter)
Effektivare elmotorer
Ökad batterikapacitet
Bättre generator
Tystare kupé
    

Sammanfattning

En mycket bra bil för den som oftast kör kortare sträckor men som ibland även behöver köra längre. Outlander PHEV är en tyst, rymlig och praktisk SUV som till det här priset troligen blir en ny tjänstebilsfavorit.
    

Plus:

Komfort, tyst och pris

Minus:

Infotainment-systemet
    

Priser och förmånsvärden

  • Outlander PHEV Fleet Edition 399.900 kr, förmånsvärde 1150 kr
  • Outlander PHEV Komfort ca 429.900 kr, förmånsvärde 1304 kr
  • Outlander PHEV Business ca 469.900 kr, förmånsvärde 1421 kr
  • Outlander PHEV Business X ca 473.900 kr.
  • Outlander PHEV S-edition ca 489.900 kr, förmånsvärde 1500 kr


    

Förmånsvärde

1150 - 1500 kr

Skatt

360 kronor per år

Prestanda

Acceleration 0-100 km/h 10,5 s. Toppfart 170 km/h

Bränsleförbrukning

(enligt WLTP-cykeln)
Blandad körning 0,2 l/mil. CO2 46 g/km. Räckvidd 4,5 mil.

Bagageutrymmet

451 liter med baksätet uppfällt och 1584 liter om det är nedfällt.

Garantier

Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
    

Läs mer om nya Mitsubishi Outlander PHEV 2019 här!


    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.