ANNONS:

ANNONS:

Peugeot 308R Hybrid - VILL HA!

Publicerad 2016-02-15

Ibland förvandlas verkligheten till fiction och alla sinnen ställs inför ett overkligt faktum som tar över känslor och förstånd. Den här bilen finns inte, men alla celler i kroppen och år av objektiva värderingar skriker ut: BYGG BILEN NU!!!!!

    
    


Peugeot har skördat stora framgångar med den förträffliga 308:an. Redan i september 2013 utsåg jag basmodellen till en vinnare vid den första provkörningen och mycket riktigt blev den Årets Bil i Europa 2014. Därefter har man lanserat den sportiga 308 GT med en 180 hk diesel eller 205 hk bensinmotor som båda kan framkalla ett motorljud som påminner om en stor V8:a med hjälp av ett knapptryck. För tre månader sedan fick jag förmånen att testa Peugeots senaste tillskott i 308-skaran, den 270 hk starka och makalöst roliga 308 GTi, som lanseras i Sverige i mars. Men det är inte slut med det. Peugeot Sport, samma avdelning som tar fram märkets framgångsrika tävlingsbilar och 308 GTi, har betydligt mer på gång!
    
    


I slutet av november fick jag som en av endast två svenska motorjournalister, det stora nöjet att få testa Peugeots konceptbil 308R Hybrid på racerbanan Circuit du Var i Le Luc, några mil från Saint Tropez. Visst. Jag kände redan till bilen som visats upp på några bilsalonger under 2015. Ett fyrhjulsdrivet monster med dubbla elmotorer på 115 hk vardera och samma fantastiska 270 hk turbomotor som sitter i 308 GTi. En kombination som utvecklar hela 500 hk och ett max vridmoment på vansinniga 730 nm! Nu snackar vi prestanda i kvadrat!
    
    


Eftersom 308R Hybrid är en utvecklingsmodell som inte ännu är i produktion, fanns det endast två bilar att testa. Den uppseendeväckande läckra blå/svarta utställningsbilen som inte var helt färdig för att pressas på banan och en maskerad version som var färdig för köras fullt ut. Detaljmässigt var det ingen av dem som representerade produktionsklara bilar. Utställningsbilen hade bl.a. fyra likadana bruna stolar och det lär inte ingå i en framtida standardutrustning. Den maskerade bilen hade reglage som i vissa fall satt ihop med svart tejp. Men vad gjorde det? Det var tekniken under skalet som lockade och som skulle imponera stort!
    

    

Circuit du Var banan är ingen speciellt utmanande bana, men den erbjuder en körning som man aldrig skulle kunna komma på att försöka på allmänna vägar. En bra test för att ta reda på gränserna för bilen. Peugeot 308R Hybrid erbjuder olika körprogram genom ett knapptryck. Man kan köra enbart på batterierna i ett program som kallas ZEV, hybridläget som sömlöst pendlar mellan bensinmotorn eller eldrift och sist men inte minst sportläget som hämningslöst släpper lös alla hästar. Dessutom är bilen utrustad med en ”launch control” som bygger på G-krafterna ytterligare vid start från stillastående. Detta är en veritabel missil med en väghållning som imponerar på alla plan!
    
    


Utvecklingschefen på Peugeot Sport, Jean-Philippe Delaire, berättar att man lagt oerhört mycket tid på att utveckla bilen för att hantera den kraftfulla urladdning som 308R Hybrid representerar. Väghållningen har därför legat i fokus och det är med illa dold förväntan som jag sätter mig i den maskerade bilen som är optimerad för körning, vilket inte utställningsbilen ännu är. Men även den ska testats fastän jag inte får använda curbs i kurvorna.
    
    


Efter en snabb genomgång av olika inställningar, startar jag upp bilen och möts av ett ljud som ger mig gåshud. Att denna förhållandevis lilla 1,6 liters motor kan leverera ett sådant moget ljud, är magiskt. Efter att suttit och njutit av ljudet någon minut, var min plan att ta ett uppvärmningsvarv. Inte för bilens skull utan mer för att jag ska hitta känslan i bilen och runt banan. Uppvärmningsvarvet slutade redan efter första kurvan. Känslan var omedelbar och jag kunde inte hålla mig längre. Den här bilen skulle testas och med ett barns dåliga tålamod, satsade jag för fullt. En snabb nedväxling på paddeln innan den första s-kurvan gav mersmak genom en avgaspuff som underströk bilens styrka. Samma sak hände när jag växlade upp och känslan var total. Bilen formligen sköt iväg in i nästa kurva och bottenkraften i motorn var tillräcklig för att fortsätta i samma växel. Väghållningen var så perfekt som man kan förvänta sig av en prestandabil av yttersta klass. Detta var bland det bästa jag kört….någonsin!
    
    


När det blev dags att köra den läckra utställningsbilen, kröp en viss nervositet över mig. Detta var det enda exemplaret och säkert värd mer än en motorjournalist tjänar under en livstid. Bilen var inte helt klar för samma körning som den maskerade, vilket man var noga med att påpeka. Ingen körning på curbsen i de skarpa kurvorna, var mantrat. Interiört kändes denna bil mer ”färdig” men det var tydligt att en serieproducerad 308 R Hybrid kommer att se rätt annorlunda ut interiört. Kanske mer som 308 GTi. Motorljudet i utställningsbilen var ännu härligare än i den maskerade. Hur detta var möjligt, är en gåta men ljudet representerar vad som förhoppningsvis kommer i den färdiga produktionsbilen.
    


Här dyker det riktigt stora frågetecknet upp. Det finns ännu inget beslut om att producera denna fantastiska bil som tveklöst kommer att flytta fram Peugeots positioner åtskilliga steg. Utvecklingschefen på Peugeot Sport, Jean-Philippe Delaire, berättar att man undersöker möjligheten att påbörja produktion men att det är ett antal faktorer som måste falla på plats. Det handlar om produktionskostnad kontra priset till konsument och vilken nödvändig volym som krävs för att man ska tjäna pengar. Själv är jag övertygad om att även om Peugeot skulle förlora pengar på just denna modell så kommer den att bidra till ett ökat intresse för varumärket inom målgrupper som man hittills haft svårt att nå. Man brukar säga att det man förlorar på gungorna, det tar man igen på karusellen. Jag är övertygad om att Peugeot inte behöver oroa sig för något annat än att skynda på produktionen av marknadens kanske häftigaste bil innan någon annan hinner före.
    
    

Sammanfattning

    
    
Med 500 hk , 730 nm vridmoment och en väghållning som inte lämnar det minsta att önska, är Peugeot 308R Hybrid något av det häftigaste jag kört. Att bilen dessutom har en blandad förbrukning på endast 3,0 l/100 km och ett Co2 på låga 70g, gör den till kanske en av de tekniskt bästa bilar som sett dagens ljus. Självklart är detta inte en bil för alla målgrupper, men det är en bil som inte bara kan utmana konkurrenterna utan även passera dem. Framförallt så är det en bil som kan bidra till att ändra mångas uppfattning om Peugeot.
    
    


Att betygsätta Peugeot 308R Hybrid innan den gått i serieproduktion, är kanske inte rätt. Men ska jag utgå från vad jag testat dessa två dagar i ett soligt Côte d’Azur så förtjänar bilen allra högsta betyg. Mitt råd till Peugeot är: BYGG BILEN NU! Oavsett om ni skulle förlora några tusen Euro per såld 308R Hybrid, så tar ni igen det mångfalt i den synergieffekt som denna missil kommer att bidra med. Jag är imponerad!
    
    
Text & foto: Håkan Nilsson
    
    
    

Dela med dina vänner och kollegor