ANNONS:

ANNONS:

Opel Karl - En överraskande stor liten bil

Publicerad 2016-01-15

Dagens marknad för nya bilar erbjuder inte många modeller under 100.000 kronor och ärligt talat så har dessa inte varit speciellt intressanta. Det har ofta handlat om budgetmodeller med en kvalitet som lämnat en hel del att önska. Man har kompromissat med säkerheten där vedertagna funktioner som t.ex. antisladd (ESP) lyst med sin frånvaro. Detta gäller definitivt inte för Opels senaste tillskott och minsta bil. En liten bil med liten motor som överraskar med stora utrymmen och stor prestanda för endast 99.900 kronor! Men namnet då?

    
    


Opel Karl är döpt efter grundaren Adam Opels äldsta son. En framgångsrik cyklist runt förra sekelskiftet och som de flesta män på den tiden, utrustad med en elegant mustasch. Varför nämner jag detta, tänker du säkert? Jo. Den kromade mittendelen på grillen är utformad efter Karl Opels ”snorbroms”. Ganska klurig detalj som egentligen inte tillför bilen ett mervärde, bara lite kul kuriosa. Vad är det då som tillför mervärden som gör Opel Karl till en bil att räkna med?
    
    3,68 m lång, 1,88 m bred, 1,48 m hög och ett axelavstånd på endast 2385 mm, var siffror som oroade mig lite när jag blev inbjuden att testa bilen i det vackra svenska vinterlandskapet runt Mälaren. Eftersom jag mäter 197 cm i strumplästen och det kalla vädret krävde en tjock vinterjacka, gick tankarna osökt till den bortgångne motorjournalistjätten Christer Glenning som i det gamla motorprogrammet Trafikmagasinet tryckte in sin gigantiska hydda i baksätet på en Nissan Micra (generation 1) och konstaterade att det var lite väl trångt i baksätet. Ett episkt ögonblick i svensk motorjournalistik.
    
    


Inte blev min oro mindre när jag konstaterade att jag skulle dela bil med ytterligare två journalister som mäter över 190 cm. Detta skulle verkligen bli en utmaning och djärv som man är, så valde jag att börja testen i baksätet. Här kom första stora överraskningen. Trots att jag hade en långbent kollega framför mig, så fick jag plats. Och inte bara det. Jag satt riktigt bekvämt med gott om plats för både ben och huvud! Visst var det ett lite trångt insteg, men väl på plats så kändes Opel Karl minst en storlek större. Här hade Opels designteam verkligen viftat med sina magiska spön!
    
    


När det sedan blev dags att inta förarsätet, det som oftast är den stora utmaningen för någon med min längd, kom nästa positiva överraskning. Med förarstolens generösa inställningsmöjligheter, hittade jag omedelbart en riktigt bekväm körställning. Inga problem att få plats med mina 46:or vid pedalstället och växelspaken satt riktigt bra till. Trots att ratten endast är justerbar i höjdled, var körställningen riktigt bra. Alla reglage satt rätt för att jag skulle kunna nå dem utan att luta mig framåt. Imponerande! En annan viktig sak som imponerade var lastutrymmet med baksätet nedfällt: 1.013 liter! Visserligen är Opel Karl ingen laståsna med baksätet uppfällt. 240 liter motsvarar två större resväskor, men ingen köper väl en liten bil för att lasta in ett basketlag?
    
    


Opel Karl kommer med endast ett motoralternativ, en 1,0 liter 3-cylindrig bensinmotor på 75 hk. Det är en helt ny motor som är speciellt framtagen för denna modell och ligger helt i linje med trenden att minska cylindervolymen med bibehållen prestanda. Eftersom vi tre som delade bil under testkörningen tillförde den 940 kg lätta bilen ytterligare 320 kg, så var inte prestandaförväntningarna speciellt stora med tanke på att den lilla motorn bara levererade max 95 nm vridmoment. Men återigen blev jag överraskad. Detta var en riktigt pigg liten bil som kändes betydligt starkare än vad pappret visade. Visserligen fick man varva upp den mellan de 5 växlarna, men vad gjorde det? Här fanns faktiskt mer körglädje än man kunde föreställa sig. Föredrar man att köra automat istället så erbjuder Opel en 5-växlad låda med start/stopp funktion i den dyrare Enjoy versionen.
    
    


Opel anger en bränsleförbrukning vid blandad körning på endast 4,3 l/100 km och ett Co2 utsläpp på låga 99 g/km. Nu kom vi aldrig ned på den angivna förbrukningssiffran och det kan tillskrivas den enorma extra vikten som vi tre tillförde samt att bilen var ny och utrustad med vinterdäck, men 6,2 l/100 km måste ändå anses vara riktigt bra.
    
    
Säkerheten i småbilar är självklart inte lika bra som i större bilar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt stora deformationszoner för att nå toppresultat. Opel Karl klarade EuroNCAP testet riktigt bra och fick en stark 4:a. Med 6 krockkuddar, krockgardiner och bältessträckare på alla platser, är detta en av marknadens säkraste småbilar. Givetvis är bilen utrustad med antispinn, vilket gör vinterkörningen säkrare.
    
    
Sammanfattning
    
    
Opel Karl är nya instegsmodellen som kompletterar Opels tidigare utbud av småbilar som Adam och Corsa. Det är en liten bil på utsidan men med överraskande stora utrymmen både fram och bak. Trots en liten motor så erbjuder Opel Karl en fullt godtagbar prestanda som faktiskt levererar en smula körglädje.
    
    


Att idag hitta en annan ny bil med dessa kvaliteter under 100.000 kronor, är inte möjligt. Opel Karl är riktigt mycket bil för pengarna. Väljer man instegsmodellen Essentia så saknas visserligen luftkonditionering, radio och ställbar ratt. Ärligt talat tror jag inte att någon väljer just denna variant utan lägger till 6.000 kronor. Då får man radio, aux-ingång och USB-portar samt Bluetooth handsfree-telefon, audio streaming och ett betydligt bättre andrahandsvärde.
    
    
Under första kvartalet kommer även Opels IntelliLink-system, som ger passagerarna möjlighet att ansluta till smartphones och appar via Android Auto och Apple CarPlay. Många funktioner kan dessutom styras via knappar på ratten.
    
    
Modeller och priser
    
    
ECOTEC 75 hk, 5-växlad manuell Essentia 99.900 kr
ECOTEC 75 hk, 5-växlad manuell Enjoy 105.900 kr
ECOTEC 75 hk, 5-växlad Easytronic 3.0 (S/S) Enjoy 112.900 kr
    
    
    
Mitt betyg: 4,0 av 5,0 möjliga
    
    
    
Text & bild: Håkan Nilsson, Motorskribent Tjänstebilen.se

Dela med dina vänner och kollegor