ANNONS:

ANNONS:

BMW kör för livet - Vi kör 520d xDrive

Publicerad 2015-09-29

Att BMW står för kvalitet och körglädje i en synergi som få tillverkare hittills har kunnat matcha, är redan känt. Att deras hållbarhetsfokus har den mest framträdande rollen i produktutvecklingen är kanske inte lika känd. BMW 520d är ett lysande exempel på hur man paketerar dessa värden och gör den tillgänglig för de allra flesta tjänstebilsförare med 7,5 basbelopp som tak.


    


För ett antal år sedan var inte BMW det första varumärket man tog med på sin lista över tänkbara tjänstebilar. Varumärket var förknippat med lyx och kunde därför ”sticka i ögonen” på presumtiva kunder. Idag står BMW för nästan 10% marknadsandelar inom tjänstebilssegmentet, endast passerad av Volvo och Volkswagen. Detta utan att göra avkall på alla attribut som klassificerar lyx och placerar märket i absoluta toppen av premiumbilar.
    


Vad är det då som gjort BMW till ett sådant attraktivt alternativ till de mer modesta Volvo och Volkswagen modellerna? Det finns ett antal påtagliga faktorer som t.ex. 3 år/8.000 mil fri service, den låga bränsleförbrukning och det höga andrahandsvärdet som bidrar till låga driftkostnader. Men hur är det då med uppfattningen om varumärket? Är BMW fortfarande en lyxbil i folks ögon? För att få reda på hur det förhåller sig, frågade jag ett trettiotal personer som representerar både företag och privatkonsumenter och svaret var i det närmaste entydigt: Ja, BMW är fortfarande en lyxbil. Med det svaret så var jag tvungen att ställa följdfrågan: Om det är en lyxbil, varför väljer då så många att köra den?
    
    

Kör för livet – BMW:s bidrag till Barncancerfondens forskning

    
    


Svaret på ovan fråga hittar man i de faktorer som jag redan tagit upp med tillägget att BMW visar ett socialt ansvar i samband med insamlingen till Barncancerfonden. För tredje året i rad genomför samtliga BMW handlare i Sverige aktionen ”Kör för livet” där man skänker 100 kr för varje genomförd provkörning till Barncancer-fonden. En kampanj som starkt bidragit till att närma sig den marknad som tidigare varit tveksamma. ”Under åren 2013-14 har BMW:s kampanj bidragit till 7.500 forskartimmar, vilket motsvarar en heltidstjänst under 3,5 år.” säger BMW Sveriges informationschef, Peter Maier. ”Barncancerfonden är beroende av externa bidrag och om vi kan vara en bidragsgivare samtidigt som vi skapar ökad kännedom om produkten, så är alla vinnare.” fortsätter Peter.
    
    


Att kännedomen om produkten har ökat, råder det ingen tvekan om. Tredje största märket till företag och med runt 6% marknadsandelar på en marknad som domineras av två märken som börjar på V, visar att man gjort en stark resa genom det sociala skiktet som till stor del styrs av den svenska jantelagen. ”BMW:s fokus på hållbar tillverkning och utveckling har också varit en bidragande orsak till att företag i allt större utsträckning valt BMW.” tillägger Maria Johnsson, chef för BMW:s företagsförsäljning i Sverige. ”Prestanda är inte längre i fokus utan istället det faktum att BMW idag har hela 48 modeller med utsläppsvärden under 120g.” fortsätter Maria. I utbudet av modeller att testa, så föll valet på den kanske mest logiska tjänstebilen, dels för att den erbjuder utmärkta utrymmen för familjen och att den är en av de mest bekväma och säkra bilar som erbjuds inom segmentet.
    

BMW 520d xDrive – Kompromisslös komfort och körglädje

    
    


Inför modellår 2016, har BMW uppgraderat sina redan fina dieselmotorer. Man har inte valt att öka antalet hästkrafter utan istället fokuserat på att göra de befintliga renare och snålare. Med 190 hk, en förbrukning på 4,5 l/100 km vid blandad körning och ett utsläppsvärde på endast 118g är BMW 520d med bakhjulsdrift ett givet alternativ. Nu valde jag att testa BMW:s fina fyrhjulsdrift, xDrive och då ökar värdena något (5,1 l/100 km och 133g) men då får man också en väghållning som är i det närmaste perfekt.
    


BMW har bemästrat konsten att kombinera komfort med körglädje på ett sätt som få tillverkare lyckats med. Den fyrcylindriga dieselmotorn är tekniskt en av de bästa motorerna på marknaden. Den är tystare än de flesta dieslar, bottenstark och riktigt snål vid landsvägskörning. Toppfarten är 220 km/h och med ett vridmoment på 400 nm vid 1.750 varv, når man 100 km/h på strax över 8 sekunder. Det finns tre körprogram att välja på:
    
    


- Eco Pro som hjälper till att sänka förbrukningen med upp till 20% vid körning under 120 km/h med hjälp av en frihjulsfunktion och som ger föraren indikation när det är dags att lätta på gasfoten. Man får också reda på exakt hur många kilometer man adderat till räckvidden. Mätarna ändras till att fokusera på förbrukning.
    
- Comfort som är precis vad det låter. En neutral inställning som de flesta nog kommer att använda sig av.
    
- Sport som ändrar utväxlingen och ger bilen en aggressivare karaktär när man vill ge sig ut på smala vägar och ha lite kul. Givetvis ändras mätarna till rött och fokus på prestanda.
    
    


Oavsett vilket läge man väljer, så är det en ren njutning att köra bilen. Den är tystare än de flesta och komforten i framsätet lämnar inget att önska. Köregenskaperna är välbalanserade och bjuder inte på några obehagliga överraskningar, även i högre farter på kurviga småvägar. Byggkvaliteten är ett lysande exempel på tysk perfektionism, från exteriör passform till detaljlösningar i interiören. En ytterligare bonus är att BMW inte valt att följa den nya trenden med touchskärmar som tar fokus från körningen och blir fulla med fingeravtryck efter en dags användande. Här gäller lätt identifierbara knappar och en stor ratt för att kontrollera det digra informationsflödet som BMW:s infotainmentsystem bjuder på. Enkelt och kompromisslöst, precis som det ska vara.
    
    


Baksäteskomforten kommer inte långt efter framsäteskomforten. Här finns gott om utrymme för två fullvuxna eller tre barn. Visst går det att klämma in tre vuxna i baksätet, men mittenplatsen kan bli en aning obekväm under en längre resa. Bagageutrymmet är kanske inte segmentets största, men 560 liter med baksätet uppfällt är i Volvo V70 klass. Behöver man mer utrymme så går baksätet att fälla 40/20/40 med en maxvolym på 1.670 liter! Har man behov av att dra husvagn, båt eller hästvagn, så klarar bilen 2.000 kg. Här hjälper BMW xDrive till att bättra på greppet.
    


    
    

BMW 520d Business – från 7,5 basbelopp

    
    
Oavsett vilken BMW man väljer som tjänstebil, ingår BMW EfficientDynamics, som ger mer kraft och mindre förbrukning och Active Safety, som ökar säkerheten vid de flesta typer av körning. Utbudet inom 5-serien är digert och där den bakhjulsdrivna 520d utgör utgångsläget. Priserna till företag är subventionerade för att placera bilarna ”rätt”. Detta är en av orsakerna varför BMW har ökat från 4.000 bilar 2004 till 11.200 bilar 2014. Att BMW dessutom är en populär bil som begagnat, hjälper till att skapa en riktigt bra TCO (Total Cost of Ownership).
    
    


    
    
Här är de aktuella priserna på Business Comfort Edition:
    
    
BMW 520d - 333.000 kr
BMW 520d xDrive - 352.800 kr (Testbil)
BMW 530d xDrive - 445.900 kr
BMW 535d xDrive - 498.900 kr
    
    
Förmånsvärde från: 2.142 kr/mån vid 50% marginalskatt.
    
    

Sammanfattning

    
    
Det stora utbudet av tjänstebilar under 7,5 basbelopp är en veritabel djungel, men när det gäller kombinationen av miljö och ekonomi, något som ofta är svårt att kombinera med de svenska reglerna, minskar utbudet dramatiskt. BMW 520d är nog bland det närmaste man kan komma den kombinationen och då utan att ”sticka ut” som tidigare var uppfattningen.
Det är en härlig bil att köra och med ett utrymme och en ekonomi som tilltalar de flesta. Visst finns det alternativ som börjar på V, men ärligt talat så når de inte hela vägen upp till BMW……ännu.
Bilen jag testade var utrustad med M-Sportpaket, Innovationpaket, Loungepaket, Navigationspaket etc. Extrautrustningen uppgick till hela 221.800 kr! Fast ärligt talat så räcker Business modellen riktigt långt.
    
    
Mitt betyg: 4,5 av 5,0 möjliga.
    
    
Text & bild: Håkan Nilsson, Motorskribent Tjänstebilen.se

Dela med dina vänner och kollegor