ANNONS:

ANNONS:

Test BMW 320d xDrive Touring

Publicerad 2015-01-13

Att BMW har blivit en allt vanligare syn på våra vägar har nog inte undgått någon, även måttligt bilintresserade. För drygt 10 år sedan var BMW endast en ouppnåelig dröm bland de flesta tjänstebilsförarna. Med 9,9% marknadsandelar inom tjänstebilsegmentet, parkerade man på tredje plats bland de mest registrerade tjänstebilarna 2014 och det finns ett antal riktigt logiska förklaringar till detta.

    
    
BMW 3-serie Touring är genomgående den mest populära modellen bland företag. Kraftigt subventionerade ingångspriser i kombination med ett riktigt bra TCO (Total Cost of Ownership) har skapat bra förutsättningar för BMW att ta en allt större plats i tjänstebilsflottan. En annan BMW modell som också är populär är 5-serie Touring, men den återkommer vi till vid ett senare tillfälle.
    
    
Under de senaste åren har 3-serien vuxit avsevärt och är idag lika stor som 5-serien var i början av 2000-talet. Detta har gjort bilen populär bland barnfamiljer. Driftskostnaderna är riktigt låga i förhållande till den prestanda BMW 320d xDrive Touring levererar. Med 184hk, ett vridmoment på 380nm och en förbrukning vid blandad körning på endast 4,9 l/100 km, är BMW ett litet under av smidighet och ekonomi. Bilen erbjuder, i det närmaste, sportbilsprestanda med en acceleration 0-100 km/h på 7,7 sekunder och en toppfart på 222 km/h. Väljer man körprogrammet ECO PRO, reduceras förbrukningen och Co2 utsläppen blir måttliga 129g. BMW:s fyrhjulsdrift, xDrive, är ett mycket smidigt system som utgår från bakhjulen och tillför drivning även på framhjulen när sensorerna känner av en friktionsförlust. Det gör att körning på vinterväglag blir fullständigt odramatiskt.


    

Eftersom den senaste generationen av 3-serien vuxit till gamla 5-seriens storlek, erbjuder BMW 320d xDrive Touring ett bra innerutrymme som passar de flesta barnfamiljer. Komforten i framsätet håller högsta klass, med ett stort antal inställningsmöjligheter av förarsätet. Baksätet är riktigt bekvämt för två vuxna men där mittenplatsen kan bli rätt obekväm under en längre färd. För barnen är dock detta inget problem. Bagageutrymmet rymmer 495 liter med sätena uppfällda. Det är 65 liter mer än t.ex. Volvo V60 och 5 liter större än Audi A4 Avant. Fäller man baksätet (40/20/40) ökar givetvis lastvolymen betydligt.
    


    
BMW har ett speciellt program för företag som innefattar kraftigt subventionerade priser. Det rekommenderade grundpriset för den testade modellen är 400.500 kr, men för företag 326.900 kr. Förmånsvärde blir då 2.113 kr (netto är baserat på 50% marginalskatt). Dessutom ingår BMW EfficientDynamics (mer kraft och mindre förbrukning), Active Safety och fri service i 3 år eller 8.000 mil, vilket bidrar till att hålla nere driftskostnaderna. I tillägg till detta har man även laddat på med följande utrustning utöver standard:
    

  • Alarm
  • Takrails

  • Förvaringspaket

  • Parkeringssensorer, bak

  • Regnsensor

  • Xenonstrålkastare
  • Farthållare

  • Belysningspaket

  • Bluetoothförberedelse Business samt USB-anslutning

  • Valfri Line: Sport Line, Modern Line eller Luxury Line.


    
Av Håkan Nilsson, Motorskribent på Tjänstebilen.se och Facit.com

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips