ANNONS:

ANNONS:

TEST BMW 3-serie GT – lugnare och mognare

Publicerad 2013-10-28

Läs mer »

PALERMO. Det finns sammanhang där elva centimeter anses vara lite. Men i den moderna bilvärlden kan den här dryga decimetern få en enorm betydelse.
    
För BMW:s 3-Serie betyder elva centimeter till exempel en helt ny modell med större kupé, mer lastutrymme och bättre komfort. Vi har provkört nya, härliga BMW 3-Serie Gran Turismo.

Foto: Daniel Kraus:


Vid en första slarvig anblick kan det här tyckas vara en rätt meningslös bil. BMW:s 3-Serie har ju sen länge funnits som både sedan och som kombi - kan det verkligen finnas en marknad även för en halvkombi?
    
Jodå. I alla fall om den är så trevlig som den här är. Och BMW har ju sen tidigare framgångsrikt tagit samma grepp med den större 5-Serien.
Grejen med 3-Serie GT är att den har ett längre axelavstånd än sina syskon, elva centimeter för att vara exakt. De elva centimeterna har gett BMW möjlighet att skapa en 20 centimeter längre bil. Den extra längden har använts till att skapa en stor luftig kupé med gott om plats för både knän och huvuden.

Mer komfortabel

Längden har också räckt till för ett ordentligt bagageutrymme, i 3-Serie GT sväljer det hela 520 liter packning. Det är 25 liter mer än vad BMW 3-Serie Touring klarar av.
Det ökade axelavståndet har tillsammans med en längre fjädringsväg också bidragit till att göra Gran Turismo till en mer komfortabel bil än sina syskon, skillnaden är påtaglig när vi provkör bilen på lite halvrisiga vägar på ­Sicilien.
    
Gran Turismo uppträder lugnare, mognare och mer harmoniskt än både sedanen och kombin. Man sitter också bättre i den här bilen. De sköna stolarna är sex centi­meter ­högre än i de andra 3-Serieversionerna. Det ger bättre sikt och det gör det lättare att kliva i och ur bilen.

Körglad

3-Serien har alltid varit en körglad bil, ett bilval för människor som älskar att köra och gärna lite aktivt. Så har det varit ända ­sedan den första generationen ­presenterades 1975. Och nya 3-Serie GT håller den fanan högt - det här är en mycket trevlig bil att köra.
    
Dock så har det ökade axelavståndet inneburit att ingenjörerna har fått kompromissa en liten aning med körglädjen. Om man tar på sig sina gnälliga glasögon och jämför så är GT inte lika pigg och snabbstyrd som sedanen och kombin. Det är priset man får betala för komforten och de större utrymmena.

Finns roligare

Tvålitersdiesel på 184 hästar är den populäraste motorn hos BMW just nu. Den sitter i de flesta 5-Seriebilar och i mer än 80 procent av alla 3-seriebilar som säljs. Av allt att döma kommer den också att bli ett självklart val för de flesta GT-kunder. Motorn passar bra här, kraften räcker till samtidigt som bränsleekonomin är helt okej: 4,9 liter per tio mils blandad körning, enligt BMW.
    
Men det finns också roligare motorer att välja. Värstingen är 335i, en sexcylindrig maskin på 306 hästar och 400 Nm. Med den här maskinen blir Gran Turismo riktigt pigg, 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Härligt ljud får man på köpet.
    
Pris: Från 346 400 kronor.
    
Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 3 år lack, 12 år rost.
    
Motor: Fyrcylindrig diesel.
    
Cylindervolym: 1 995 cc.
    
Effekt: 184 hk.
    
Vridmoment: 380 Nm.
    
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttaväxlad automat.
    
Bränsleförbrukning: 4,9 liter per tio mils blandad körning.
    
CO2: 129 gram/km.
    
LängdxBreddxHöjd: 4 824 x 1 828 x 1 508 mm.
    
Tjänstevikt: Cirka 1 650 kg.

BETYG
    
1. MOTOR: Kraftfull och pigg
Det här är en bra motor som knep fem getingar när vi testade den i kombin. Kraftfull, pigg och bränsleeffektiv. Men i GT, som känns mer exklusiv än de övriga 3-Seriebilarna, skulle man önska sig en lite lenare gång som mer harmonierar med ­resten av bilen.

4 Getingar


    
2. KÖRUPPLEVELSE: En härlig bil att köra
Även om Gran Turismo inte är riktigt lika vass på ­vägen som de lite tajtare 3-Serie­syskonen. Den extra storleken känns tydligt, är detta en bil som är underhållande att köra. Bilen svarar snabbt på förarens kommandon och är lätt att styra den dit man vill.

4 Getingar


    
3. UTRUSTNING: Duktiga på att ta betalt
BMW har en förmåga att slipa till varje komponent i en bil. Klimatanläggningar som ­jobbar mjukt och exakt. Stereosystem som låter bra. Funktioner som känns logiska. Dessvärre är BMW också bra på att ta betalt, det fattas en del i grundutrustningen.

3 Getingar


    
4. KOMFORT: Långfärd i toppklass
Det här är paradgrenen för GT. Det längre axelavståndet har gjort underverk för 3-Serien, som nu har vuxit till en långfärdsvagn i toppklass. De sköna stolarna är högt placerade, vilket ger bra sikt och enkel i- och urstigning. Bilen går också mycket tyst.

4 Getingar


    
5. MILJÖ: Bra för storleken
BMW 320d Gran Turismo drar 4,9 liter diesel per tio mils blandad körning, vilket innebär 129 g CO2 per kilometer. Det är ett litet, litet snäpp sämre än kombin och sedanen, men det är fortfarande bra för en så här stor och ändå förhållandevis pigg bil.

4 Getingar


    
6. SÄKERHET: Saknar några funktioner
BMW är inte bäst i klassen här, några funktioner saknas. Det kanske viktigaste är ett automatiskt broms­system, som flera andra tillverkare har som standard. Dock finns en hel del bra säkerhetsdetaljer som filassistent och kollisionsvarnare.

3 Getingar


    
7. DESIGN: Snygg eller gubbig?
Bland människor som har sett den här bilen går ­meningarna isär. Vissa tycker att den är snygg, medan andra tycker att den ser lite tung och gubbig ut. Klart är att den är ser betydligt piggare ut om den ­utrustas med M-sportpaketet och 19-tumsfälgar.

3 Getingar


    
8. INTERIÖR: Harmonisk helhet
Interiören i den här ­bilen håller mycket hög klass, oavsett vilken klädsel eller färger man ­väljer. I den luftiga kupén har BMW skapat en svårslagen harmonisk helhet, som man annars bara hittar i större och betydligt dyrare bilar. Detta är en bil att trivas i.

5 Getingar


    
9. EKONOMI: Känslan värd pengarna
Om man ser till den rena funktionen så är 346 400 kronor mycket pengar för en mellanklassbil med rätt låg utrustningsnivå och ett dåligt garantipaket. Bättre då att satsa på till en Skoda Octavia. Men ser man också till känslan så är GT värd varenda krona.

3 Getingar


    
10. LASTA: Ny funktion för öppning
Det här är en genomtänkt halvkombi, med en stor, bred baklucka som gör det lätt att lasta. Volymen är riktigt bra, 520 liter. Det är bättre än 3- Seriekombin. Jag gillar funktionen där man kan öppna bakluckan genom att svepa med ­foten under kofångaren.

4 Getingar


    
SAMMANSTÄLLNING
Getingbetygen talar sitt tydliga språk: BMW 320d GT är något så ovanligt som en bil utan svagheter. Den har bra komfort, hyfsad förbrukning och är trevlig att köra.
    
37/50 getingar

Dela med dina vänner och kollegor