ANNONS:

Nya Volvo V70 – så bra är den

Publicerad 2013-09-22

Läs mer »

TORSLANDA. Det här är Sveriges viktigaste och mest sålda bilmodell. Och nu rullar en ny version av den älskade kombin precis av fabriksbandet.
ALLT OM BILAR har redan fått tillfälle att bekanta sig med bilen på plats vid fabriken - här är nya Volvo V70!

Nya Volvo V70 – så bra är den


Regnet hänger i luften när vi ska fotografera en förseriebil av nya V70, alltså ett exemplar av bilen som byggts innan den ­riktiga serieproduktionen har kommit i gång i fabriken. Bilen är silvermetallic. Snyggt, men färgen kan vara svår att fotografera när ­vädret är grått. Nya V70 klarar dock att bryta igenom molnen och ser förvånansvärt bra ut i det trista vädret. Den befintliga versionen av V70 - V70 II - har funnits sedan 2008. Det är en rätt lång tid i bilvärlden och en uppfräschning är väl­behövlig, innan det ska komma en helt ny ­modell på en ny plattform om ett par år. Volvo har använt sig av små medel när V70 skulle föryngras.

Små men lyckade förändringar

Ansiktslyftet är tydligast i fronten. Här har Volvo försökt att skapa en mer exklusiv look och ge illusionen av en större, lägre och bredare bil. Man har använt flera kromade detaljer, en ny grill, nya strålkastare, nya dimljus och en ny spoiler (som om man ska vara elak för tankarna lite väl mycket till huvud­konkurrenten Volkswagen Passat). I aktern hittar vi uppdaterade bakljus, en ­omarbetad stötfångare och nya avgasrör. Små förändringar, som sagt. Men ett lyckat resultat.
Inuti bilen är intrycket detsamma. Den stora, lilla förändringen här är att V70 nu får samma digitala instrumentering som sedan tidigare finns till lilla V40. Och den modernare instrumenteringen gör faktiskt att bilen känns lite fräschare och lite modernare när man sätter sig bakom ratten och ­startar motorn.

Ny teknik i bilen

Det finns också tekniska nyheter i V70. Volvo har utvecklat ett nytt system för helljusavbländning. Avbländningen sköts med hjälp av kameran i vindrutan som håller reda på mötande trafik och trafik som du ­sitter i kommer ifatt. Kameran känner igen formen på objektet framför och bländar av den del av ljusbilden som behöver plockas bort, samtidigt som helljuset fortfarande kan vara aktivt på den andra sidan.
Volvo har också presenterat ett nytt ­informations- och underhållningssystem. Nu ska bilarna kunna vara uppkopplade mot internet hela tiden.
Med hjälp av en telefon eller en usb-dongel kopplas bilens informationssystem upp mot internet (4G eller 3G) och håller olika applikationer uppdaterade.
Här finns bland annat en webbläsare, en navigering som använder information från Google, Spotify samt Volvos egen app-butik. Allt styrs med en pekskärm, som tydligen ska gå att använda även om man har handskar på sig.
Det är Volvo först med i bilvärlden.

Klassledande förbrukning

Några av motorerna har också fått en sista finjustering och blivit en aning snålare, innan de fasas ut i höst och ersätts av den nya fyrcylindriga motorfamiljen VEA - Volvo engine ­architecture. Med lilldieseln D2 och ­manuell växellåda drar nu V70 bara 4,2 ­liter per tio mils blandad körning enligt EU-körcykeln. Det är bäst i klassen.
Vi har ännu inte kunnat göra någon riktig provkörning av nya Volvo V70. Men några kilometer bakom ratten i förseriebilen i samband med fotograferingen gav mersmak. Det här är samma trygga, trevliga och praktiska Volvo som toppat den svenska försäljningsstati­stiken länge. Och när den nu får sin nya och mer ­exklusiva kostym finns alla förutsättningar för att den ska fortsätta att vara svenskarnas ­favorit i ytterligare några år.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.