ANNONS:

SPONSRAD ARTIKELDet är enklare än du tror att byta bilens smarta vindruta

Publicerad 2018-03-06

På nyare bilar är vindrutan kopplad till bilens assistanssystem med massor av smarta funktioner. Sensorer, lane assist, radar, hastighetsmätare och annat som håller koll på allt ifrån vädret till trafiken runt omkring. Men vad händer när man får stenskott eller en spricka? Tjänstebilens reporter fick ofrivilligt möjligheten att testa.

    
Vissa tester gör man gärna, andra undviker man helst. Ett test jag hade hoppats slippa var att byta vindruta på min relativt nya bil. Men nu när olyckan var framme så vill jag gärna delge er hela min upplevelse.
Jag kan direkt säga att det gick bättre än jag vågat hoppas, alla funktioner fungerar som tidigare och sprickan försvann tillsammans med något enstaka stenskott och lite repor som störde i motljus.
    
Om du är på gång att byta vindruta kan du känna dig helt trygg – du kommer att få makalöst mycket bättre sikt. Plus gott kaffe och lånebil under verkstadstiden (eller elcykel om du vill ha motion på köpet).
    
Det är viktigt att du går till rätt verkstad. Eftersom dagens vindrutor verkar smartare än en genomsnittlig femteklassare behöver den som byter rutan vara en specialist som ser till att alla funktioner fortsätter att fungera som de ska. Jag tog bilen till Ryds Bilglas i Nacka utanför Stockholm och har bara beröm att ge till alla jag träffade. Här är min fullständiga rapport.
    

Enkelt att boka tid

När jag insåg att det inte skulle gå att köra några längre sträckor med en sprucken vindruta (man rekommenderas att byta om vindrutan är sprucken, mycket sliten, har fler än tre stenskott eller stenskott nära kanter eller hörn) gick jag in på rydsbilglas.se för att boka tid. Hemsidan var tydlig och det gick snabbt att boka in mig på en verkstad i närheten (valbart via karta och/eller gps).
    
Vid bokningen kunde jag välja tillval som nya torkarblad och spolarvätska vilket jag tyckte var bra eftersom jag aldrig kommer ihåg att byta torkarblad men alltid stör mig på att de torkar dåligt. Dessutom fick jag välja lånefordon och ange försäkringsbolag, skadeorsak och vilka funktioner rutan har.
    

Bra service och trevligt bemötande

Innan min bokade tid fick jag påminnelse via mejl och sms. När jag kom till verkstaden på morgonen hade de som tog emot full koll på min bil och den skadade vindrutan. Det gjordes en inspektion där det konstaterades att den behövde bytas (ibland räcker det med att laga rutan) och att det skulle vara klart på eftermiddagen.
Medan de påbörjade arbetet gick jag och hämtade kaffe och lånebil. Allt gick mycket smidigt.
    

Eftersom min vindruta har fler assistansfunktioner var jag nyfiken på hur man kontrollerade att allt funkade efter bytet. Serviceteknikerna förklarade tålmodigt hur de säkerställer alla funktioner och kalibrerar rutan efter byte.
De förklarade också att de använder bilfabrikanternas egna reparationsmanualer, att glaset håller OE standard (Original Equipment), och hur kalibreringen fungerar. Att man inte alltid behöver byta ruta om det bara är ett stenskott som ska lagas, att Ryds Bilglas är Kvalité ISO9001 och Miljö ISO14001-certifierade, och vad som händer med den förbrukade vindrutan. Glaset återvinns och blir allt från byggmaterial till konstglas som säljs på Svenskt Tenn i Stockholm.
    

Ryds glas


    
De som jag träffade var specialister ut i fingerspetsarna och hade full koll på allt ifrån den senaste tekniken till återvinning av bilglaset. Imponerande och högsta betyg i rapporten.
    

Fräscha lokaler

Verkstaden jag besökte påminde mer om en utställningshall än ett garage. Jag påmindes om hur Tesla och Space X lokaler beskrivs i biografin om Elon Musk, med vita väggar och blanka golv. Allt var spotless och superfräscht, det märks att bilglasbyte är mer högteknologiskt precisionsarbete än verkstadsmek. Dessutom vill jag ge ett extra plus i kanten för gott kaffe – en nödvändighet när man lämnar in bilen tidigt på morgonen.
    

Pris

Priset beror på vilken försäkring och vilket försäkringsbolag du har. Det kan kosta allt från noll till några hundra kronor för ett stenskott och upp till några tusenlappar för att byta hela vindrutan. Med tanke på resultatet upplevde jag det helt klart som prisvärt.
    

Ryds glas


    

Sammanfattning

Jag har hört många sucka när de fått stenskott och det blivit en spricka i rutan. Att byta vindruta kan kännas som ett jätteprojekt och många tror att ett vindrutebyte är dyrt och krångligt – men så är det inte. En del är oroliga för att vissa funktioner kan försämras av bytet, men så är det inte heller.
Det går snabbt och smidigt att boka tid och lämna in bilen. Själva bytet går snabbt och man får dessutom lånebil under tiden. Eftersom försäkringen täcker det mesta så kostar det inte särskilt mycket och slutresultatet blir jättebra. Det är nybilskänsla att sätta sig bakom en helt crisp och klar ruta. Nu vet jag vart jag ska vända mig nästa gång det är dags att byta vindruta för snabb och smidig service, och nu vet ni det också.

    
    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.