ANNONS:

ANNONS:

SPONSRAD ARTIKELAtt gå framåt genom back to basics

Publicerad 2017-06-07

Kan det kännas mer att vara två än femton?

Kan det kännas mer att vara två än femton?
    

Jenny Stigsdotter och Matilda Persson drev en stor och välmående retuschstudio. Men de kände att det hade blivit för mycket business – och för lite passion. Efter mycket vånda tog de då beslutet att förändra hela företaget i grunden.

    
För 14 år sedan startade duon sitt företag La Machine, som arbetar med avancerad retuschering – digital förbättring av bilder. Det började snabbt gå mycket bra.
– Vi växte och vi vann priser och fick prestigefyllda uppdrag. Det var väldigt mycket som hände, säger Jenny Stigsdotter.
    

Kompromisslös väg framåt


Matilda Persson berättar att de drevs av sin egen nyfikenhet, lust och passion. De stannade aldrig upp, utan byggde så att säga vägen medan de gick. Och plötsligt satt de i stora, fina lokaler med femton personer.
– Det var aldrig vår dröm att bygga ett så stort företag. Vi ville ha roligt och drivas av det kreativa. Men i samhället finns det ett fokus på att allt som är stort ska bli lite större, att allt som är bra ska bli lite bättre. Någonstans på den här resan kände vi att vi hade tappat bort oss själva, säger Jenny Stigsdotter.
    

Krisen ledde till ett stort beslut


Matilda Persson nickar instämmande och tillägger att de blev mer företagsledare än kreatörer – och det var ju kreatörer de ville vara. Därför var det inte lika roligt längre. De såg väggen närma sig i snabb takt. Jenny Stigsdotter berättar vad det ledde till:
– Det blev en spricka mellan oss. Vi började ifrågasätta varandra och hela det företag vi hade skapat tillsammans. Vi var tvungna att skala bort allt ansvar och hitta tillbaka till oss själva. Då tog vi ett av de tuffaste beslut vi någonsin har tagit: Att säga upp hela vårt team, som vi hade kämpat så hårt för att bygga upp.
    

Ett annat perspektiv på framgång


Matilda Persson förklarar att neddragningen gav dem möjligheten att hitta tillbaka till precis det som de ville när de en gång började. Återfinna glädjen och passionen.
– Framgång var ju något vi egentligen hade redan från start. Det är som att vi behövde gå en lång och krokig väg för att inse det.
Hennes vapendragare, Jenny Stigsdotter, håller med:
– Framgång är inte en plats eller tidpunkt som ligger en bit fram. Framgång är här och nu. Att ha med sig sitt hjärta och känna att man gör något som man brinner för.
    

    

Intervjun är en del av Renaults serie Vägen till framgång

    
Renault har bilar och tjänster utvecklade för din verklighet. Vi kan hjälpa dig att få verksamheten att växa. Vårt erbjudande handlar om mer än bilen – vi har utgått från affärslivets vardag, för att göra den så enkel som möjligt. Det är vårt sätt att hjälpa dig på vägen till framgång.
    
Upplev mer på Renault.se/business


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips