ANNONS:

ANNONS:

Renault Talisman en uppstickare i tjänstebilsklassen!

Publicerad 2016-11-01

Renault Talisman

Renault Talisman är en snygg, rymlig och dynamisk bil med mycket trevliga köregenskaper som kommer ta tjänstebilsföraren med storm. Här har vi allt man kan tänka sig för att personifiera bilen efter sin egen körstil och sinnesstämning. Dessutom är den rikligt utrustad redan i grundutförande.

    

Generösa utrymmen och väl genomtänkt förarmiljö

Renault Talisman har ett sofistikerat och sportigt utseende som väcker nyfikenhet. Fronten med grillen som ramar in Renaultemblemet och de C-formade lyktorna tillsammans med den sluttande motorhuven ger ett karaktärsfullt utseende med en känsla av styrka och frihet.

Renault Talisman


Interiören som känns påkostad är tilltalande med en cockpitorienterad förarkabin, där alla reglage sitter lättillgängliga för att skapa en bra och säker körupplevelse. Bakom ratten i instrumenteringen, sitter en TFT-skärm som visar den viktigaste informationen för föraren. I mitten av instrumentpanelen sitter en 8,7-tums stor pekskärm, R-LINK 2 som fungerar som bilens ledningscentral. Genom R-LINK 2 som är väldigt användarvänligt kan man styra alltifrån förarhjälpmedel till olika sätesfunktoner, telefonsamtal och underhållning.
    
Man sitter riktigt bekvämt i både fram och baksäte. Förarsätet har designats med inspiration från flygets ”business class” där målet är att erbjuda de mest bekväma sätena i klassen. Stolarna som erbjuder både värme och kyla är lätta att reglera och känner man sig mör efter en lång arbetsdag finns massage för att öka välbefinnandet ytterligare.

Renault Talisman


    
Tack vare de generösa måtten 4,85 m lång, 1,87 m bred och den långa hjulbasen (2,81m) finns det gott om utrymme för både passagerare och bagage. Takhöjden i baksätet på hela 886 mm gör att även långa personer sitter bekvämt.

Renault Talisman


Bagageutrymmet på Talisman är bland det största i klassen, större än Volvo v 70 men inte fullt så stort som klassledande Skoda Superb. Det är lättlastat och rymmer hela 572 liter upp till hatthyllan. Är man i behov av ytterligare lastkapacitet, kan man med en enkel knapptryckning fälla baksätet och får då ett lastutrymme som rymmer hela 1681 liter.
    
    

Talisman går som på räls med MULTI-SENSE-teknik och 4-control

Multi-SENSE-tekniken justerar all teknik för att matcha förarens önskemål och ansvarar för manövreringen av 4-control som erbjuder fyra förprogrammerade körlägen (Eco, Comfort, Neutral och Sport), plus det fullt konfigurerbara Perso läget, där man anpassar alla funktioner efter egen körstil.

Renault Talisman


4-Control, fyrhjulsstyrning, gör bilen lättmanövrerad i låga farter och stabil i höga hastigheter. I hastigheter under 80km/h går fram- och bakhjul åt olika håll vilket främst märks vid plötsliga förändringar i körriktningen som t ex slingriga vägar eller i all enkelhet när man behöver vända. Framför allt märkbart var det när vi körde i rondell, då det kändes nästan som att bilen gick på räls. Vändcirkeln för en Talisman med 4-Control är otroligt nog mindre än för en vanlig 5-dörrars Golf. I högre farter styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen för att ge en tydligare och mer dynamisk kurvtagning. Man kan vrida lite mer på ratten utan att försämra bilens balans eller stabilitet.
    
    

Sammanfattning

Talisman är en riktigt trevlig bil som är generöst utrustad redan i grundutförande. Vad sägs om rattvärme, el-baklucka med handsfree-öppning, adaptiv farthållare, backkamera, parkeringssensorer runt hela bilen, navigation med liveuppdatering av trafikläget, automatiskt hel-/halvljus? Allt detta är standard på företagsversionerna. Fyrhjulsstyrningen med adaptiv stötdämpning imponerade och bjöd på riktigt bra köregenskaper och bra väghållning.
De sköna stolarna och interiören som går att personifiera utifrån känsla och körstil, tillsammans med infotainmentsystemet med den 8,7 tums stora pekskärmen där man kan styra i princip allt, ger en optimal förarmiljö. Det ska vara tryggt och roligt att köra bil och det är det med Renault Talisman.
Priset då?
    
Testbilen som var utrustad med en dieselmotor på 160 hk med dubbelturbo och automatlåda med utrustningsnivå Comfort edition landar på 308 900 kronor och förmånsvärde 1950kr/månad vid 50% marginalskatt.
    
Ytterligare motralternativ:

  • ENERGY TCe 150hk (220Nm från 2500 v/minut)
    7-växlad automatisk EDC växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,58 l/mil
    Utsläpp: 132 g/km CO2
  • ENERGY TCe 200hk (260Nm från 2500 v/minut)
    7-växlad automatisk EDC växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,58 l/mil
    Utsläpp: 132 g/km CO2
  • ENERGY dCi 110hk (260Nm från 1750 v/minut)
    6-växlad manuell växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,37 l/mil
    Utsläpp: 98 g/km CO2
  • 6-växlad automatisk EDC växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,38 l/mil
    Utsläpp: 99g/km CO2
  • ENERGY dCi 130hk (320Nm från 1750 v/minut)
    6-växlad manuell växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,40 l/mil
    Utsläpp: 106g/km CO2
    6-växlad automatisk EDC växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,44 l/mil
    Utsläpp: 115g/km CO2
  • ENERGY dCi 160hk dubbelturbo (380Nm från 1750 v/minut)
    6-växlad automatisk EDC växellåda
    Förbrukning blandad körning: 0,45 l/mil
    Utsläpp: 117g/km CO2


    
Angiven förbrukning enligt NEDC-körcykeln med 17” hjul.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips